Markkinoiden paras poliisisimulaatio saa kauan kaivattua jatkoa, vieläpä budjettihintaan.

Ei ole helppoa olla amerikkalainen poliisi. Meno kaduilla muistuttaa päivä päivältä enemmän elämää sota-alueella. Rajan takaa virtaa maahan laittomia aseita, huumeita ja varusteita. Avoin sota SWATin ja syndikaattien välillä näyttää väistämättömältä. Monien mielestä viime vuoden parhaisiin peleihin kuulunut SWAT 4 saa kaivattua jatkoa lisälevyn muodossa. The Stetchkov Syndicate lisää peliin uuden yksinpelikampanjan, uutta kalustoa ja tervetulleita moninpelivirityksiä. Lataa ja varmista!

Uusia leluja

SWAT 4 oli mainio taktinen räiskintäpeli. Mielenkiintoinen aihepiiri yhdistyi laadukkaaseen tekoälyyn, näyttävään grafiikkaan ja kiinnostaviin tehtäviin. Ainakin itseäni lain sitoma poliisitoiminta kiehtoo enemmän kuin lyijynkatkuinen terroristijahti. Moraaliset dilemmat sikseen, itse lähestyn kuviota yksinkertaisesti taktisten haasteiden kannalta ja niitä poliisitetsailu tarjoaa enemmän kuin terohiippa. Tämä on päivän sana myös The Stetchkov Syndicatessa. Äärikristityt ovat ottaneet panttivangikseen saatanallisen rokkibändin. Geenimanipuloidusta lihasta hermostuneet jyväjemmarit yrittävät räjäyttää ministeriön rakennuksen. Venäläisten mafiaperheiden yhteenotto metrossa päättyy verilöylyyn. Ainakaan tylsyydestä pelin tehtäväsuunnittelua ei voi syyttää. Uudet haasteet vaativat uusia aseita ja niitä löytyy verrannollisesti ja kirjaimellisesti. Jo ennestään kattava asevalikoima kasvaa P90-konepistoolilla, tarkkuustähtäimellä varustetulla rynnäkkökiväärillä, kevytkonekiväärillä ja erikoiskranaatteja ampuvalla pienoisheittimellä. Vanhat poliisikoirat ovat oppineet myös uusia temppuja. Jaetun ryhmän kummallekin taisteluparille voi ketjuttaa käskyjä, jotka sitten toteutetetaan samanaikaisesti yhdellä määräyksellä. Tämä tulee varsinkin monimutkaisia huoneita vyörytettäessä tarpeeseen. Vastaantulijoita voi myös muksia nyrkillä siinä toivossa, että nämä vihdoin tottelisivat käskyjä. Jo ennestään mainiota moninpeliä on parannettu 10 pelaajan tiimipelillä, uudella moninpelityypillä, äänestysmahdollisuuksilla ja kaikenlaisella muullakin mukavalla.

Vanha tuttu

The Stetchkov Syndicate hurmaa edeltäjänsä keinoilla. Vihollisten tekoäly tuottaa yksilöllisiä ja reaktioiltaan vaihtelevia vihollisia. Personaallisuustyyppejä tuntuu olevan entistä enemmän ja varsinkin pakokauhun vallassa riehuvat äärikristityt aiheuttivat jatkuvia yllätyksiä. Lisäksi kaikki tehtäväkohteiden ja vihollisten sijainnit ovat satunnaisia. Tuloksena on peli, joka tuottaa hikisiä kämmeniä, sydämentykytystä ja useita uudelleenyrityksiä veteraaneillekin. Kesken tehtävän ei nimittäin voi tallentaa. Kaikki ei kuitenkaan ole täydellistä ja valitettavasti suuri osa mielipahasta johtuu turhan kunnianhimoisesta tehtäväsuunnittelusta. Vaikka SWAT 4:n tekoäly on huipputasoa, sekään ei pysty ihmeisiin. Useat pelin monimutkaisista tiloista saavat tekoälyn lukkoon. Vyörytys pysähtyy kuin seinään ja jantterit seisoskelevat peukku suussa, kun terroristit ampuvat heidät haaskalta yksi kerrallaan. Näitä geometrisiä ansoja on sijoiteltu jostain syystä turhankin tiheään, joten tehtäviä saa rassata alusta useasti. Kaikkeen kuitenkin tottuu ja kun muistaa tarpeeksi usein määrätä vyörytyksen jatkumaan seuraavaan tilaan, homma kulkee kuin rasvattu. Paljon muuta valittamisen aihetta pelistä ei löydykään. Alkuperäisen pelin ystävät saavat lisää haluamaansa, enkä ainakaan itse pidä sitä lainkaan huonona juttuna. SWAT-noviisien kannattaa hankkia suoraan SWAT 4 Gold Edition, joka sisältää molemmat pelit.

Pelien sisäistä mainontaa

The Stetchkov Syndicate liittyy mainoksia sisältävien pelien aina kasvavaan ketjuun. Kaikki urheilupelejä pelanneet ovat jo kauan sitten tottuneet aitoihin mainoksiin, mutta viime aikoina touhu on muuttunut mauttomaksi. Planetsiden tukikohtien seinillä mainostetaan uusia hittielokuvia ja limsaa, siitäkin huolimatta, että peli tapahtuu valovuosien ja tuhansien vuosien päässä maapallosta. Jo ennestään kuukausimaksua pulittavat pelaajat hermostuivat ja blokkasivat mainospalvelimet alta aikayksikön. Homman voi tehdä toki tyylikkäästikin. Kaupungilla nähtävät valomainokset tai kännykkäfirmojen plakaatit eivät SWAT 4:ssä häiritse, vaan saavat ympäristön tuntumaan realistisemmalta. Peli korvaa automaattisilla päivityksillä kenttien rakennuksista löytyviä leffajulisteita ajankohtaisemmilla mainosjulisteilla. Minua peli yritti selvällä suomenkielellä houkutella elokuvateatteriin katsomaan kauhuelokuvaa, joskin vaikutus jäi vähäiseksi. Alkuperäinen SWAT 4 ei vielä sisältänyt virtuaalisia vaihtuvia mainostauluja, vaan ne tulivat peliin ensimmäisen päivityksen myötä. Aiheesta nousi jonkin verran meteliä, sillä jotkut pelaajat eivät pitäneet siitä, että tämä ominaisuus lisättiin valmiiseen peliin erillisen päivityksen myötä. Heidän mukaansa tämä ominaisuus olisi pitänyt olla selvillä jo peliä ostettaessa.

Alkuperäinen pistemäärä: 88/100

9/10
PeligenretRäiskintä
Pegi-ikärajatK-18
Pegi-merkinnätKiroilu, Väkivalta
Lisää luettavaa