Syberia: The World Before -arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden toukokuun numerossa 233. Tuoreimpien arvostelujen tasalla pysyt tilaamalla lehden täältä!

Kerron sulle tarinan, niin kuin sen muistaa haluan

Viime vuonna menehtynyt Benoît Sokal oli paitsi ansioitunut sarjakuvataiteilija myös vanhan liiton seikkailupelien kantavia voimia. Maestron luotsaama Syberia-sarja sai alkunsa 20 vuotta sitten ja nauttii yhä vankkumatonta kulttimainetta. Sokalin pelilliseksi joutsenlauluksi jäänyt Syberia: The World Before on klassikkosarjan neljäs osa, ja modernista kolmiulotteisesta ulkoasustaan huolimatta se uhkuu klassisten 90-luvun seikkailupelien henkeä joka huokosestaan.

Käytännössä koko kokemuksen voi läpikäydä kahvikuppi toisessa kädessä, sillä pelaajalta edellytetään vain kevyehköä harmaiden aivosolujen härnäilyä. Maltillisesti etenevä peli ei sisällä järin hankalia pulmia, ja valtaosa pelillisestä sisällöstä keskittyy tutkiskeluun ja dialogiin. Kauniin vaikkakin suhteettoman paljon pc-vääntöä vaativan visuaalisen annin ohella aisteille tarjotaan kaunis musiikkiraita ja kautta linjan pätevää mutta paikoin hitusen jäykkää ääninäyttelyä. Sarjan aiempi tuntemus ei ole pakollista, sillä The World Before on oma itsenäinen kertomuksensa.

Syberia: The World Beforen sydän ja sielu on kahdelle aikajanalle haarautuva tarina. Sarjan aiemmista osista tuttu Kate Walker joutuu kahden perättäisen tragedian kurimukseen, mikä ajaa sankarittaren eriskummalliselle tutkimusmatkalle vanhan maalauksen saattelemana. Katen pakkomielteeksi kasvavan vaelluksen kohde on pelin toinen keskeinen hahmo, nuori Dana Roze, joka 1930-luvun lopulla ja fasismin valtakauden kynnyksellä kaatuu vaativien musiikinopintojen ja lohduttoman rakkauden ristiaallokkoon.

Syberia: The World Before ei niinkään keskity tiettyyn kerronnalliseen punaiseen lankaan, vaan se ikään kuin nivoo yksittäisten hetkien pysäytyskuvista laajemman kudelman käsikirjoituksen kantavien teemojen ympärille. Päähenkilöiden rooli onkin ennemmin tarjota näkö- ja tulokulma kunkin kohtauksen vaiheisiin niiden varsinaisen tähdittämisen sijaan. Tarinallisen tilkkutäkin pinnalle piirtyvistä kuvajaisista syvimmät värit saavat intohimon ja pakkomielteen sekoittuminen toisiinsa.

Tarina asettaa esittävän taiteen – etunenässä musiikin – aikakausiin sidonnaisten vastavoimien eteen ja kuvaa näiden konfliktien myötä taitavasti ihmisille tyypillistä sisäistä kamppailua käytännönläheisyyden ja ilmaisunhalun välillä. Siinä missä Danan ajassa musiikin vapaalentoa riepotellaan poliittisten aatteiden myrskynsilmässä, Katen aikakaudella hengitysilmaa kulttuurin ympäriltä syö kyyninen ja laskelmoiva kaupallisuus. Yhteiskunnalliset teemat esitetään karrikoidun korostetusti muttei liioitellusti.

Onnahtelevasti alkuun polkaiseva käsikirjoitus kohentaa kulkuaan tasaisesti, ja ennen pitkää tarina laukkaa määrätietoisesti eteenpäin lennokkaasta käänteestä seuraavaan. Mysteerinä alkavan kertomuksen vaiheisiin mahtuu trilleriä, romantiikkaa, tarunhohtoa ja kreikkalaisen tragedian sävyjä. Lopputeksteihin mennessä käsikirjoituksen laaja-alaisista ja paikoin irrallisen oloisista teemoista on kudottu koskettava ja mieleenpainuva vyyhti, jonka solmukohdista vahvin on pelaajan suhde pelin hahmoihin ja maailmaan.

Kiireettömällä tempolla etenevä Syberia: The World Before on rohkean persoonallinen irtiotto draamakerronnan peruskaavasta ja miellyttävän verkkainen naksuttelukokemus niille seikkailupelien ystäville, joilla on malttia antaa kertomuksen kuoria kerroksiaan hipihiljalleen palanen kerrallaan. Suosittelen vahvasti lakaisemaan kiireen kynnyksen toiselle puolelle ennen pelin käynnistämistä, sillä tämä tarina ansaitsee jokaisen aistin huomion.

8/10
JulkaisijaMicroids
JulkaisualustatMicrosoft Windows
Pegi-ikärajatK-16
Pegi-merkinnätVäkivalta
Lisää luettavaa