Tekken 7

Tekken 7:n pyrkimykset olla moderni taistelupeli saavat sen välillä unohtamaan oman genrensä vahvuudet.

11.7.2017 09:56

Rautanyrkkikin voi ruostua

Siitä on ehtinyt kulua jo tovi, kun monet meistä pelasivat viimeksi uutta isompaa Tekken-peliä. Sekä Tekken 6 että Tekken Tag Tournament 2 olivat molemmat edellissukupolven konsolien mätkintöjä, joten ajatus uudesta nykylaitteille kehitetystä sarjan osasta on jo pidemmän aikaa kutkuttanut niin taistelupelifanien kuin muunkin pelaajakansan mieliä. Tekken 7 onkin hakenut muotoaan japanilaisissa kolikkopelihalleissa viimeiset pari vuotta, ja nyt viimein se on päästetty vapaaksi myös PlayStation 4:llä, Xbox Onella ja pc:llä.

Kotiolosuhteissa Tekken 7 on lähtenyt uskaliaasti kulkemaan samoja polkuja kuin monet viimeaikaiset taistelupelit aina Mortal Kombatista Street Fighter V:een. Tarina on noussut pelissä nyt niinkin suureen rooliin, että pelkän Arcade-tilan kylkiäisenä toimimisen sijaan se on saanut kokonaan oman tilansa. Tarkoituksena on ollut tarjota eräänlainen päätös tukkajumala Heihachi Mishiman ja tämän pojan Kazuya Mishiman välejä hiertäneille erimielisyyksille, minkä se tavallaan tekeekin, mutta jättää samalla portin auki myös mahdolliselle Tekken 8:lle.

Uusi tarinatila on läpäistävissä noin parissa tunnissa, mutta kaikessa lyhykäisyydessään se on silti ehdottomasti kokemisen arvoinen. Tila on yhdistelmä välipätkiä ja niiden yhteyteen mukavan saumattomasti ujutettuja taisteluosuuksia. Juoni itsessään ei ole kummoinen, ja se on paikoin jopa kömpelösti kerrottu, mutta se muistaa kanavoida silti usein Tekken-sarjan hölmöyttä juuri sopivina annoksina. Taisteluja pidetään mielenkiintoisina lisäämällä niihin välillä yllättäviä elementtejä, kuten räiskintää ja suuria vihollismassoja. Mitenkään syvällisiä lisäykset eivät ole, mutta niiden leikkimielisyys tukee tarinatilaa elämyksenä.

Yllättävän pätevän tarinatilan rinnalla Tekken 7:n muut erilaiset pelimuodot jäävät pettymykseksi. Peli tekee tällä saralla parempaa työtä kuin viimevuotinen Street Fighter V, mutta silti se tuntuu tiloiltaan vajanaiselta. Yksinpelaajille pitkäikäisintä hupia tarjoaa Treasure Battle, jossa tarkoituksena on voittaa mahdollisimman monta taistelua putkeen virtuaalirahaa ja asusteita tavoitellen. Hahmojen taso nousee pärjäämisen mukaan, jolloin vastustajat muuttuvat etenemisen yhteydessä aina vain haastavammiksi.

Toinen merkittävä Tekken 7:n yksinpelitila on perinteinen Arcade, jonka Treasure Battle ja tarinatila tekevät tällä kertaa kuitenkin täysin tarpeettomaksi. Arcadessa yhdellä hahmolla pääsee mätkimään vain kourallisen verran otteluita, minkä jälkeen lopputekstit rullaavatkin jo ruudussa ilman minkäänlaista tarinasisältöä. Koska tilasta saatavat palkinnotkin ovat köyhät, ei Arcadeen näin ollen ole mitään syytä koskea paria kertaa enempää.

Samalla sohvalla pelattavien mätkintäkahinoiden ystäville Tekken 7:n tarjonta jää myös ikävän kuivaksi. Perinteisen Versus-tilan lisäksi sillä kun ei ole tarjota yhtään mitään muuta. Usean hahmon voimin käytävä Team Battle -tila loistaa esimerkiksi poissaolollaan. Jos kaverin kanssa haluaa nyt taistella käyttäen useita eri hahmoja, pelaajien on jokaisen taistelun jälkeen palattava hahmonvalintaruutuun ja käytävä läpi joukko ylimääräisiä lataustaukoja, jotka ovat juuri sopivan pitkiä aiheuttaakseen ärtymystä.

TEKKEN 7

”Tekken on vieläkin markkinoiden aloittelijaystävällisimpiä pelejä.”

Tekken 7

Verkkopelipuolella pelitilatarjonta on hieman paremmalla tolalla. Perinteisten Ranked- ja satunnaisottelujen lisäksi nettiottelijat voivat ottaa yhteen veikeässä turnaustilassa, jossa etsitään mestaria kerrallaan aina maksimissaan kahdeksan pelaajan joukosta turnauspuuta pitkin kapuamalla. Tilassa eteneminen tapahtuu mukavalla juohevuudella, ja menestyksestä myös palkitaan hieman Treasure Battlen tapaan.

Tekken 7:n julkaisun alla pelin nettipuoli on tosin kärsinyt yhteysongelmista varsinkin Euroopassa. Ranked-otteluihin on ollut välillä käytännössä jopa mahdotonta päästä, ja sama on paikoin vaivannut myös satunnaisotteluita. Itselläni oli vähiten ongelmia turnaustilassa, mitä nyt pari kertaa turnaus keskeytyi yllättäen yhteyden katkeamiseen. Itse verkko-ottelut ovat sentään olleet sulavia, kun niitä on vain saanut muodostettua.

Taisteluiltaan Tekken 7 on hyvin tuttu sarjaa aiemmin pelanneille. Peli perustuu edelleen ensisijaisesti neljän hyökkäysnapin käyttöön, ja hahmojen komentaminen on yhä sulavampaa kuin monissa 2D-mätkinnöissä. Tekken 7 on siis vieläkin markkinoiden aloittelijaystävällisimpiä taistelupelejä, vaikka kokeneempi pelaaja löylyttää edelleen helposti pelkän nappien rämpyttäjän.

Isoimpana uutuutena Tekken 7 esittelee Rage Art- ja Rage Drive -iskut. Uudistukset perustuvat aiemmin Tekken 6:ssa esiteltyyn Rage-tilaan, jossa hahmot saavat lisää hyökkäysvoimaa elinvoiman pudotessa tarpeeksi matalalle. Nyt Rage-tilan aktivoituessa hahmot saavat käyttöönsä myös pari ylimääräistä hyökkäystä, jotka muistuttavat etäisesti Street Fighter IV:n Ultra- ja EX-erikoisiskuja. Näyttävämmät Rage Art -iskut ovat toteutettavissa ihan vain nappia painamalla, minkä lisäksi ne voivat jyrätä alleen monia vastustajien perushyökkäyksiä. Altavastaajille tarjotaan näin ollen vahvat aseet kääntää tappioasema edukseen, ja se muuttaa otteluiden luonnetta mukavan hienovaraisella tavalla.

Tekken 7:ään on lisäksi keksitty muutamia mielenkiintoisia teknisiä ja tyylillisiä ratkaisuja taistelujen tunnelman ja tuntuman piristämiseksi. Verkossa pelatessa pelaajat voivat nyt esimerkiksi valita itse, aloittavatko he taistelun ruudun oikeasta vai vasemmasta laidasta, jolloin peli peilaa toiminnan ongelmitta juuri pelaajan mielimällä tavalla. Taisteluihin on esitelty mukaan myös tuore efekti, joka hidastaa toiminnan tilanteissa, jossa taistelijat ovat samaan aikaan iskemässä toisiaan voimakkailla iskuilla. Efektillä ei ole minkäänlaista pelillistä vaikutusta, sillä hidastuksen tapahtuessa iskukomennot on jo annettu. Sen tarkoituksena on sen sijaan lisätä otteluihin draamaa, missä se onnistuukin todella mainiosti rikkomatta itse pelikokemusta.

Peli tuo sarjaan kourallisen verran uusia hahmoja, jotka ovat kaikki enimmäkseen varsin luontevia lisukkeita. Esimerkiksi savateen erikoistunut Katarina ja tanssimisen voimaan luottava Lucky Chloe ovat helppoja ottaa haltuun, mikäli Tekkenin perusteet ovat vain tuttuja. Erikoisin ilmestys koko pelin hahmoköörissä onkin vieraileva Street Fighter -tähti Akuma, joka heittää tulipalloja ja ilmatorjuntoja samaan tekniseen malliin kuin omassa pelisarjassaan. Tyyli on ujutettu mukaan Tekkeniin kuitenkin sen verran luontevasti, että hahmo on sekä hauska käyttää että mielenkiintoinen kohdata.

Monien aiempien Tekken-pelien tapaan Tekken 7 tarjoaa pohjimmiltaan laadukasta taistelupelitoimintaa. Kehittäjä Namco tuntuu olleen kuitenkin hukassa siinä, millä tavoilla se voisi käyttää pelinsä laadukasta perustaa tehokkaasti hyödykseen. Tekken 7:n lyhyt tarinatila on ehdottomasti hauska kokemus, mutta sen tuominen peliin näyttää tapahtuneen muun sisällön hinnalla.

7/10
KehittäjäBandai Namco
JulkaisijaBandai Namco
PeligenretTaistelu
Pegi-ikärajatK-16
Pegi-merkinnätKiroilu, Väkivalta
Lisää luettavaa