Tekken: Dark Resurrection / Arvostelut / pelaaja.fi

Tekken: Dark Resurrection

31.08.2006 // Kirjoittanut: harro_pelaaja
5

Pelaajan henkilökunnan suosikkisaippuaooppera jatkuu PSP-käsikonsolilla vahvasti aikaisemman osan, pelihallievoluutio Dark Resurrectionin merkeissä. Merkittävimmät erot sarjan aiempaan eli viidenteen osaan verrattuna ovat liuta vanhoja hahmoja sekä kaksi uutta taistelijaa ja Tekken Dojo -pelitila. Muutoin liikutaan tutuilla vesillä.

Rikas pissis ja sotilas Siperiasta

Alkuun on syytä kertoa näistä kahdesta uudesta lähitaisteluekspertistä. Lili on rikkaan öljyparonin tytär, joka huomaa kidnappauksen yhteydessä pitävänsä tappelemisesta. Isukki ei kuitenkaan halua pienen tyttönsä tappelevan, joten tyttö joutuu keksimään verukkeen päästä rähisemään turnaukseen. Ja kun kaiken kukkuraksi toiminnan taustalla on faijan firmaa kiusannut Mishima-zaibatsu, Lili on onnensa kukkuloilla.

Komean militantilta kalskahtava Sergei Dragunov on venäläinen erikoisjoukkojen komentaja. Hänet tunnetaan myös nimellä Valkoinen kuolemanenkeli. Sotilas määrätään erikoisprojektiin, joka liittyy ikiroudasta löydettyyn esineeseen. Tämäkin saadaan tietysti sidottua Tekken-teemaan.

Lili on outolintu. En päässyt sinuiksi hahmon liikkeiden kanssa, enkä osaa sanoa, miten hyvin tai hauska sillä on pelata. Sergei Dragunov taasen tuntui nopealta ja voimakkaalta, Bryan Furyn kaltaiselta taistelijalta. Dragunovin liikkeiden on kerrottu pohjautuvan sotilas-samboon ja systemaan. Voi olla, mutta kummalta näyttää.

Sävyeroja

Tekken: Dark Resurrection toimii hienosti käsikonsolilla. Vaikka kädet huutavatkin konsoliohjainta, PSP:llä pääsee hyvin peliin mukaan. Kokonaisuus tuntuu aika ajoin turhan kompaktilta, mutta on väärin väittää, ettei käsikonsolista olisi kodiksi myös tappelupeleille. Olkanappien uudelleenohjelmointimahdollisuuksiin tottuneille vanha, neljän napin varassa toimiva malli voi tuntua hankalalta.

Peli näyttää hienolta. Pieni laajakuvaruutu tekee esimerkiksi loppuanimaatioista erittäin tarkkoja ja näyttäviä. Grafiikka on toki muutenkin komeaa katseltavaa, vaikka hahmojen väliset erot ovat edelleen olemassa – uusiin hahmoihin, liikkeisiin ja vaatetukseen näytetään panostavan vanhempia enemmän.

Dark Resurrectionin äänimaailma on puhdasta Tekkeniä: sekoitus hyvää konemusiikkia ja vaihtelevia ääninäyttelijöitä. Olisi mukava tietää, miten pelisarjan juonikuviot kirjoitetaan ja miten tyylilajit valitaan. Osa tarinoista ja loppudemoista on pelkkää komediaa, kun taas toisissa synkistellään itsemurhaa hautovan teinigoottilauman verran. Sama kaksinaisuus toistuu pelien äänimaailmassa.

Tuhannen dojon kautta

Dark Resurrectionin pelitilat ovat tavanomainen sekoitus pelihallimatseja, tarina-, harjoittelu- ja kumite-moodeja. Tekken Dojo on eräänlainen sarja virtuaaliturnauksia. Siinä pelaaja taistelee Mishima-zaibatsun omistamalla Gorin-saarella tietoja keräävän Ghost System -järjestelmän valvovan silmän alla. Pelitila muistuttaa alun alkujaan Virtua Fighter 4:ssä nähtyä, vaikka tapahtumat sijoittuvatkin pelihallien sijaan fiktiivisen saaren dojoihin.

PSP:llä pääsee myös verkkoon, joten kaksinpelaamista voi teoriassa harrastaa vaikka turkulaisen kanssa. Tällainen mahdollisuus on miltei pakko liittää tappelupeleihin, sillä koneesta ei ole tosiharrastajalle vastusta kuin törmäysnuken verran.

Pelissä kerää koko ajan pisteitä, joilla voi muokata hahmoja. Muutokset ovat kosmeettisia, mutta joissain tapauksissa pelkästään hyvä juttu. Dragunoville saa ostettua muun muassa rynnäkkökiväärin roikkumaan selästä ja Heihachi Mishimalle voi hankkia miltei täydellisen samuraihaarniskan miekkaa myöten. Varusteiden tyyli vaihtelee totuttuun tapaan hölmöilystä hienoon ja harkittuun.

Samoilla pisteillä voi avata myös hahmojen alku- ja loppuanimaatiot. Se säästää aikaa, mutta mieluummin ne pelaa itse auki ja säästää nekin pisteet hölmöihin lisävarusteisiin.

Tekken: Dark Resurrection on erinomainen käsikonsolitappelupeli. Sen ainoa ongelma on kaksinpelaamiseen liittyvät hankaluudet.

Vaihtopelaaja

Kirjoittanut [pelaaja_author:7]

Olin skeptinen Dark Resurrectionin suhteen, sillä en jaksanut innostua Tekken 5:stä PlayStation 2:lla, vaikka laatupeli olikin kyseessä. PSP:llä Tekken nappasi huomattavasti paremmin, eikä kyseessä ole suora käännös, vaan useilta osin paranneltu Tekken 5. Namco on tehnyt uskomatonta työtä tuodessaan Tekkenin käsikonsolille pelin menettämättä oikeastaan mitään sen vakioelementeistä.

Grafiikka on fantastista, ja ohjauskin toimii tarpeeksi hyvin. Lyhyet latausajat ansaitsevat erikoismaininnan: matsit latautuvat lähes silmänräpäyksessä.

Verkkopelin puuttuminen tuntuu lähes rikolliselta. Namcolla olisi ollut mahdollisuus tehdä pelistä reilusti kiinnostavampi sen kautta. Verkosta voi ladata lisämatskua, kuten taustakuvia, mutta verkossa ei voi taistella muita pelaajia vastaan. Tilastonsa voi siirtää verkkoon ja vertailla suorituksiaan muiden pelaajien kanssa, mutta vain jos on tehnyt tulosta jokaisessa pelitilassa, mikä on ärsyttävää.

Tekken alkaa jo puuduttaa, jos sarjan parissa on viihtynyt ensimmäisestä pelistä alkaen, mutta se ei muuta sitä seikkaa, etteikö Dark Resurrection olisi PSP:n paras mättöpeli ja huikea tekninen suoritus Namcolta.

8/10

Kommentit

Käyttäjän Ruucsa kuva
Ruucsa
Käyttäjän j4rz4 kuva
j4rz4
Käyttäjän Krimson kuva
Krimson
Käyttäjän Urosboros kuva
Urosboros
Käyttäjän Slaneeshx6x kuva
Slaneeshx6x