Kulti, kuristin kakarat

Kolme vuotta sitten pc:llä sai julkaisunsa erikoinen Flash-peli nimeltä The Binding of Isaac. Peli kertoi tarinan nuoresta Isaac-pojasta, joka joutuu karkaamaan kotoaan maanalaisiin luoliin tämän äidin alkaessa jahdata lapsensa henkeä Jumalan nimeen. Synkät uskonnolliset teemat olivat tärkeä osa pelin identiteettiä, ja ne loivatkin kokemukselle kiehtovaa vetovoimaa. Pelin suurin valtti oli kuitenkin sen ruokottoman hauska pelattavuus.

Nyt The Binding of Isaac on luotu uusiksi The Binding of Isaac: Rebirthin muotoon. Uutta peliä on ollut luomassa alkuperäisenkin pelin suunnitellut Edmund McMillen, mutta taakseen hän on tällä kertaa saanut nyt myös indiepelien uudelleenkäsittelyyn erikoistuneen Nicalis-pelistudion. Nicaliksen käsissä The Binding of Isaac onkin vihdoin jättänyt taakseen epävakaat Flash-juurensa ja lähtenyt tekemään aiempaa kunnianhimoisempaa matkaa kohti suuremman yleisön tietoisuutta.

 

The Binding of Isaac: Rebirth on perusteiltaan erittäin uskollinen alkuperäiselle pelille. Uusioversio on edelleen kaksiulotteinen luolastoseikkailu, jossa pelaajat matkaavat Isaacina läpi monenlaisten vaarojen käyttäen aseinaan tämän kyyneleitä ja kaikkia niitä erikoisia esineitä, joita synkät luolastot pitävät sisällään. Kaikkea tätä pelissä on nyt kuitenkin enemmän, minkä lisäksi se on saanut nyt myös uuden, 16-bittisiä pelejä jäljittelevän ulkoasun ja uusitun äänimaailman. On jokaisen oma asia, miten paljon uusitusta grafiikasta ja äänistä pitää alkuperäiseen peliin verrattuna, mutta uudistukset hoitavat tehtävänsä silti Rebirthissä alusta asti varsin mallikkaasti.

Rebirth ei lähde niinkään muuttamaan The Binding of Isaacin perusrakennetta. Peli on edelleen useista, maksimissaan vajaan tunnin pituisista pelikerroista koostuva kokemus. Rupeamat päättyvät aina joko luolastojen pohjalla odottavan suurpomon kaatoon tai Isaacin kuolemaan. Tarkoituksena siis on, että peli pelataan läpi uudelleen ja uudelleen. Tämän pitävät kiinnostavana pelaamalla aukeavat uudet alueet, pomot ja esineet sekä tietysti myös pelin satunnainen ja palkitseva luonne. Jokainen luolasto on joka pelikerralla erilainen, eikä koskaan voi olla varma, mitä niistä löytää. Pelin tavaratarjonta on suunniteltu siinä mielessä myös mainiosti, että sen kymmenet ja taas kymmenet esineet vaikuttavat aina merkittävästi siihen, miten Isaacilla pelaaminen toimii.

Rebirth on kunnioituksella tehty uusioversio. Se pitää tutun Isaac-ytimen ennallaan ja tyytyy lähinnä rakentamaan sen ympärille. Isaac-konkareille paketti ei tällä tavoin tarjoa hirveästi uutta, mutta kyseessä on paras saatavilla oleva versio The Binding of Isaacista.

9/10
JulkaisijaNicalis
PeligenretRäiskintä
Pegi-ikärajatK-16
Pegi-merkinnätVäkivalta
Lisää luettavaa