The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited / Arvostelut / pelaaja.fi

The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited

3.07.2015 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
0
The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited

Parhaimmillaan konsoleilla

Tamrielissa on käynyt melkoinen mylläys. The Elder Scrolls Onlinen arvosteltuani peli on luonnollisesti päivittynyt useampaan otteeseen uudella sisällöllä. Pc-julkaisusta ei ehtinyt kulua vuottakaan, kun Zenimax Online Studios päätyi hylkäämään pakolliset kuukausimaksut. Nyt peli on saatu myös konsoleille, vaikkakin reilun vuoden alkuperäisestä aikataulusta jäljessä ja uuden nimen turvin.

Mittavista muutoksista huolimatta The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimitedin konsoliversio on peruspuitteiltaan välittömästi tuttu kokemus. Peliä pelataan joko hahmon silmin tai olan takaa kuvattuna. Hahmon takana kuvakulma kattaa tietysti isomman alueen, mutta hahmon näkökulmasta Tamriel Unlimited muistuttaa pelikokemuksena enemmän yksinpelattavia edeltäjiään.

Tamriel Unlimitedin taistelut ovat niin ikään välimallin ratkaisu perinteisen massiivimoninpelin ja The Elder Scrolls -pelien välillä. Lähitaistelu perustuu oikea-aikaiseen suojaamiseen, vihollisten erikoishyökkäysten lukemiseen sekä omien hyökkäysten ja kykyjen yhdistelemiseen. Erilaisten erikoishyökkäysten ja taikojen valikoima on kattava, vaikka yhdellä kertaa aktiivisia kykyjä voikin olla vain kourallinen.

Ohjausjärjestelmä on sovitettu konsoleille moitteettomasti. Suojaaminen ja aseiden käyttäminen käy totutusti liipaisimilla, erikoiskykyjä taas hyödynnetään etu- ja olkapainikkeilla. Kykyjen asettelun voi säätää mieleisekseen, ja kykyjen maltillinen määrä tekee oikeiden nappien muistamisesta helppoa. Väistämiseen ja vihollishyökkäysten keskeyttämiseen käytettävät näppäinyhdistelmät vaativat hieman enemmän totuttelua, mutta ajan myötä taistelusta tulee sujuvaa. The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited on uuden sukupolven konsoleilla kuin kotonaan.

Vuoden siirtymäaika pc:ltä konsoleille saattaa osoittautua Tamriel Unlimitedin konsoliversioiden pelastukseksi. Pc-versiota alkuvaiheissa vaivanneet bugit on luonnollisesti ehditty hioa pois PS4- ja Xbox One -julkaisuun. Peli on lisäksi ehtinyt saada uutta sisältöä sekä kaivattuja uudistuksia melkeinpä jokaiselle osa-alueelleen.

Pienet uudistukset ovat puhaltaneet pelimaailmaan paljon enemmän The Elder Scrolls -pelisarjan henkeä. Pelimaailmassa voi nyt hipsutella ympäriinsä vartijoita ja siviilejä terrorisoivana taskuvarkaana tai miekkaa heiluttavana murhamiehenä. Huolimattomasta rötöstelystä seuraa hahmon päästä asetettu palkkio, joka maksetaan omasta pussista, jos vartijat onnistuvat laittamaan pelaajan päiviltä. Sivullisten muksimisen saa kytkettyä myös pois päältä, mikäli haluaa välttää epämiellyttäviä vahinkokuolemia.

Harmillisesti ainakaan vielä pelaajat eivät voi lunastaa palkkioita toisistaan, sillä mekanismi olisi mielenkiintoinen lisä verkkopelimaailmaan. Tällä hetkellä muut hahmot tuntuvat lähinnä vihollisten ja tehtävien ympärillä hääriviltä statisteilta paitsi tietysti ryhmissä pelattaessa. Peliseuranhakutoimintojen avulla ryhmäytyminen onkin helppoa useissa tilanteissa, mutta tekstikeskustelujen puute on haaste peliseuran ja etenkin kiltakumppanien etsimiselle.

Pakolliset äänikeskustelut ovat tilanteesta riippuen joko vitsaus tai siunaus. Yhteistyön koordinoiminen tehtävien aikana on huomattavasti sujuvampaa, kun jokainen ryhmän jäsen voi jutella keskenään saumattomasti. Pelkkään tekstiviestintään turvautuminen voisi olla melkoinen operaatio konsoliohjaimen rajoitukset huomioiden. Toisaalta harva asia rikkoo pelimaailman tunnelmaa yhtä menestyksekkäästi kuin kaiuttimista kantautuva keskenkasvuisten mölinä tai taustalla pauhaava musiikki.

Loppupään hahmonkehitykseen kajonneet päivitykset tuovat pelaajille paljon enemmän mahdollisuuksia pelata haluamallaan tavalla. Erilaisia aseita ja haarniskoita käyttämällä kasvavat varustetasot olivat alun perin hyvä idea, mutta tasokatolla avautuva mestarijärjestelmä tekee erilaisista hahmotyypeistä paljon aiempaa käyttökelpoisempia vaihtoehtoja. Muutos vaikuttaa luonnollisesti vasta pitkällisen pelaamisen jälkeen, mutta se mahdollistaa myös monipuolisempia vaihtoehtoja tuntikausia peliin upottaneille.

Konsoliversioiden elinvoimaisuuden kannalta kuukausimaksuista luopuminen on kuitenkin yksi isoimmista uudistuksista. The Elder Scrolls Onlinen pelirytmi tuntuu sopivalla tavalla leppoisalta, kun maksetun peliajan loppuminen ei häämötä tulevaisuudessa. Pelissä kuitenkin riittää kuukausien ajaksi sisältöä, ja nyt siitä on mahdollista nauttia juuri sopivassa tahdissa. Todennäköisesti kuukausimaksuttomuuden ansiosta peliseuraakin riittää vielä kuukausien päästä. Kertamaksun, konsolin verkkopalvelun jäsenmaksun ja kuukausimaksun kanssa pelin hinta olisi nimittäin tuntunut aika kovalta.

Tietyt vanhat ongelmat vaivaavat The Elder Scrolls Onlinea vielä konsolijulkaisussakin. Taisteluiden reaktiivinen luonne on verkkoviiveen vuoksi myös murheenkryyni, kun vihollisten erikoishyökkäysanimaatiot menevät läpi onnistuneesta keskeytyksestä huolimatta. Viivettä ilmeisesti kompensoidaan pahisten hitailla hyökkäyksillä, mutta ne tekevät taistelusta samalla tökerön näköisiä. Toki ongelma on tyypillinen massiivimoninpeleille, mutta se korostuu The Elder Scrolls Onlinen taistelutyylin vuoksi. Verkkoroolipeliksi taistelut onkin toteutettu hyvin, mutta vertailua yksin pelattaviin roolipeleihin ne eivät millään kestä.

Pelin teknologia rakoilee myös taisteluiden ulkopuolella. Ruuhkaisemmat keskusalueet aiheuttavat tämän tästä ruudunpäivitystahdin hidastumista ja töksähtelyä. Ongelma ei varsinaisesti ole pelillinen, sillä hidastelua tapahtuu lähinnä kaupankäyntiin ja muuhun oheistoimintaan keskittyvillä alueilla. Pelin tunnelman kannalta pätkiminen on kuitenkin erittäin häiritsevää. Mielikuva hienosti rakennutusta pelimaailmasta kärsii ikävällä tavalla tämän seurauksena.

Myös visuaalinen anti tuntuu valitettavan vanhanaikaiselta nykyisen konsolisukupolven peliksi. Teknisesti Tamriel Unlimited kalpenee melkeinpä minkä hyvänsä tuoreen konsolipelin rinnalla. Hahmoanimaatiot näyttävät heikoimmillaan todella tökeröiltä, ja kulmikkaat peliympäristöt ovat kauttaaltaan vanhentuneen näköisiä. Kehittäjät ovat joutuneet taatusti tekemään isoja uhrauksia ulkoasuun sujuvan pelikokemuksen luomiseksi, mutta konsoliversio ei siitäkään huolimatta pyöri erityisen sulavasti. Ei The Elder Scrolls Onlinen ulkoasu ansaitse tietokoneellakaan kunniamainintoja, mutta konsoleilla pelin tekniset rajoitukset tuntuvat korostuvan entisestään.

The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited on ehdottomasti parempi peli kuin vuosi sitten. Teknisistä rajoituksista huolimatta peli istuu konsoleille kuin nakutettu, ja huomasinkin viihtyväni Tamrielin maailmassa paremmin PS4:llä kuin pc:llä. Pelimaailma on edelleen kiinnostavasti rakennettu, ja etenkin loppupään hahmonkehitykseen keskittyneet uudistukset tekevät siitä aiempaa paremman kokemuksen.

Pc-veteraaneille konsoliversion anti on kieltämättä laiha, ja syyt maksaa pelistä toistamiseen ovat vähäiset. Konsolipelaajille ja etenkin The Elder Scrolls -faneille tarjotaan kuitenkin hyvä massiivimoninpeli sekä tietysti mahdollisuus palata tuttuun pelimaailmaan seuraavaa yksinpelattavaa osaa odotellessa.

7/10

Kehittäjä: 
Zenimax Online Studios
Julkaisija: 
Bethesda
Peligenre: 
Roolipeli, MMORPG, MMO
Julkaisualustat: 
Microsoft Xbox One, Sony PlayStation 4, Apple OSX, Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-18
Pegi-merkinnät: 
Väkivalta, Online

Nostoja