The King of Fighters XII / Arvostelut / pelaaja.fi

The King of Fighters XII

1.10.2009 // Kirjoittanut: Tero Lehtiniemi
2

SNK Playmoren The King of Fighters on Street Fighterin ohella yksi vanhimpia tappelupelisarjoja. Jo kahdenteentoista osaansa päässyt sarja ei vuosien saatossa ole juuri uudistunut, vaan esimerkiksi graafinen ulkoasu on näihin päiviin saakka pysynyt kutakuinkin samana. Sarjan kahdestoista osa onkin tässä mielessä historiallinen: tekijät lupaavat, että sen myötä sarja siirtyy täysin uudelle aikakaudelle.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että pelin graafinen tyyli on uudistettu. Merkittävä osa pelin usean vuoden kehityskaaresta on mennyt siihen, että pelin hiukan päälle parikymmentä taistelijaa on piirretty pikseleistä uudelleen. Valitettavasti jälki ei ole ihan toivotun näköistä. Vaikka hahmoanimaatio onkin uskomattoman näyttävää ja sulavaa, peli näyttää muuten edelleen Neo-Geo-, ei PlayStation 3 -peliltä. Resoluutio on todella pieni ja erityisesti zoomauksissa graafinen ulkoasu näyttää todella tökeröltä.

Pelillisesti peli seuraa KoF ’98:n ja KoF 2002:n viitoittamalla polulla: mitään ylimääräisiä tarinatiloja tai muuta siltä on turha odottaa. Luvassa on siis yksinkertaista turpakäräjöintiä ilman turhia tekosyitä.

The King of Fighters -sarja on perinteisesti eronnut kilpailijoistaan oletuspelitilansa puolesta. Se keskittyy 3 vastaan 3 -matseihin, joissa pelaaja koostaa yleensä useiden kymmenien hahmojen joukosta itselleen mieluisen kolmen ryhmän. Koska hahmoja ei voi vaihtaa ja yhden hahmon sijaan pelaajan on opeteltava vähintään kolmen hahmon niksit, on KoF-sarjan pelejä pidetty hyvin työläinä. Vaikka The King of Fighters XII tarjoaa myös yksilötaistelua, pääpaino on edelleen kolmen joukkueiden välisissä matseissa.

Ytimessä kaikki ei hyvin

Taistelumoottori on pääosin pysynyt muuttumattomana. Kaikilla hahmoilla on neljä perusliikettä, asiaankuuluvat väistöt, heitot ja joukko erilaisia erikois- ja superliikkeitä. Näiden suhteen uusituissa hahmoissa on kuitenkin käsittämätön epätasapaino: siinä missä joillakin hahmoilla on liikkeitä läjäpäin, joillekin näitä on suotu ainoastaan kourallinen. Muutenkin tuntuu siltä, että pelintekijät ovat selkeästi suosineet tiettyjä hahmoja, ja tasapaino on ikävästi hukassa.
Vaikka itse taistelu toimiikin pääosin hyvin, muuten peli on täynnä käsittämättömiä mokia, joita ei odottaisi ensinnäkään pitkäaikaisen taistelupelisarjan edustajalta saati 2000-luvun peliltä. Esimerkiksi pelin kontrollit ovat kyllä kustomoitavissa, mutta eivät pelaajakohtaisesti. Oletuskontrollien muuttaminen muuttaa siis sekä ykkös- että kakkospelaajan kontrolleja samaan aikaan.
Ongelmat eivät lopu tähän: hahmonvalintaruudusta ei voi perääntyä ja peli latailee ihmeellisissä kohdissa, vain muutaman mainitakseni. Pahinta on kuitenkin se, että pelissä, jossa ainoa sisältö on käytännössä arcade-pelitila ja moninpeli, on verkkopeli ryssitty totaalisesti. Peli kärsii käsittämättömistä verkkoviiveongelmista tehden verkkopelaamisesta käytännössä mahdotonta. Rapakon takana julkaistut verkkopelin toimivuutta parantaneet päivitykset eivät nekään ole kuulemma tilannetta juuri parantaneet.
The King of Fightersit eivät askeettisen ulkoasunsa vuoksi ole varsinkaan viime aikoina olleet mitään valtavirtapelejä eikä The King of Fighters XII valitettavasti tätä tosiasiaa muuta. Se on monella tapaa niin heikko esitys, että mokissa, tasapaino-ongelmissa ja sisällön puutteessa voi olla liikaa pureskeltavaa jopa pahimmille SNK-fanipojille. Kaiken kaikkiaan The King of Fightersin siirtymien uudelle aikakaudelle sujui kaikkea muuta kuin mallikkaasti, ja hyvää tappelupeliä haluavien kannattaa suunnata katseensa jonnekin aivan muualle.

Kolmiulotteista

King of Fightersin sanominen puhtaasti 2d-mätkintäpeliksi ei pidä ihan paikkaansa. Muutaman vuoden takainen King of Fighters: Maximum Impact nimittäin pyrki siirtämään vanhan klassikkosarjan uudelle ja uljaalle 3d-aikakaudelle. Uusi tekijätiimi ja pelimoottori kuitenkin saivat aikaan sen, etteivät vanhat sarjan ystävät juuri innostuneet pelistä, koska muutoksessa hukkui varsin iso osa alkuperäisen pelin viehätyksestä. Toisaalta taas Maximum Impact ei pystynyt laadullisesti kilpailemaan muiden markkinoilla olleiden 3d-mätkintöjen kanssa.

5/10

Kommentit

Käyttäjän Vierailija_Rules kuva
Vierailija_Rules

Missä on sisältö? Eikä pelissä ole edes K':t

Käyttäjän Ruucsa kuva
Ruucsa

kyllähän tätä kavereiden kanssa kaljoissa hakk