Nintendon kulttiklassikon ansaittu paluu

Kauan odotettu uudelleenversiointi Nintendo 64:n viimeiseksi jääneestä Zelda-seikkailusta on vihdoin täällä. Vain kahdessa vuodessa Ocarina of Timelle kehitetty jatko-osa jäi erääksi konsolin viimeisistä peleistä, jonka julkaisua varjosti uuden konsolisukupolven tuleminen. Vaikka Majora’s Mask ei saavuttanut edeltäjänsä suosiota, on sen poikkeuksellisen synkkä ote pelisarjaan kerännyt vuosien saatossa mittavan kulttimaineen.

Majora’s Mask poikkeaa heti kättelyssä perinteistä jatkamalla suoraan edellisen pelin tapahtumista. Lapseksi palannut Link hyvästelee prinsessa Zeldan ja matkaa Hyrulen rajojen ulkopuolelle etsimään kadonnutta ystäväänsä. Hän saapuu Terminaan ja kohtaa ilkikurisen Skull Kidin, joka ensi töikseen muuttaa Linkin piskuiseksi Deku-taimeksi ja varastaa tämän hevosen.

Tapahtumapaikkana toimivat keskellä Terminaa sijaitseva Clock Town ja sitä ympäröivät alueet. Maailma on suuri, yksityiskohtainen ja täynnä nähtävää. Aikaa sen tutkimiseen on kuitenkin vain rajallisesti, sillä asukkaita uhkaa törmäyskurssilla oleva kuu, joka kolmen vuorokauden kuluttua syöksyy maahan tuhoten kaiken ympäriltään. Ainoastaan Link voi pysäyttää Skull Kidin ja estää maailmanpalon – tietenkin aikamatkailun keinoin.

Majora’s Mask ottaa Ocarina of Timen idean aikamatkailusta ja rakentaa pelimaailman sen ympärille tavalla, joka on viidentoista vuoden jälkeen yhä vertaansa vailla. Tapahtumat sijoittuvat kuun törmäystä edeltävään kolmeen vuorokauteen, joita toistetaan uudelleen ja uudelleen. Ruudulla käyvä kello on armoton: minuutti peliaikaa vastaa yhtä tuntia. Aikaa voi aluksi kelata rajoitetusti, mutta seikkailun edetessä keinot lisääntyvät.

Tarina etenee usein olemalla oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Termina on pullollaan hahmoja, joista jokaisella on oma tarinansa ja aikataulunsa. Perinteisen seikkailun lisäksi pelaajan täytyy oppia tuntemaan eri hahmojen päivärutiinit ja auttaa heitä ratkomaan arkisia ongelmiaan. Kohtaamiset pelimaailman asukkaiden kanssa ovat usein varsin katkeransuloisia. Kukin valmistautuu edessä häämöttävään maailmanloppuun omalla tavallaan.

Pelimaailma on lähes alusta alkaen vapaasti tutkittavissa, tosin etenemistä rajoittavat joillakin alueilla tarvittavat esineet. Esineiden lisäksi reppuun kertyy naamioita, joiden avulla Link voi muuttaa muotoaan. Tekemistä riittää, joten 3DS-versioon lisätty Sheikah-kivi ja hahmojen aikataulut tallentava muistikirja neuvovat tarvittaessa eksyneen pelaajan oikeaan suuntaan. Helpotusta tuovat myös kosketusruudulta käytettävä tavaravalikko sekä tiheämpään asetetut tallennuspisteet.

Pieniä pelimekaniikan viilauksia lukuun ottamatta Majora’s Mask 3D on erittäin uskollinen uudelleenversiointi. Parannellut tekstuurit ja raudanluja ruudunpäivitys puhaltavat vanhukseen uutta puhtia, mutta tunnelma ja tyyli ovat silti erehtymättömästi tunnistettavissa. Tämä on seikkailu, joka ansaitsee tulla koetuksi uudelleen, ja 3DS-versio on siihen jatkossa ehdottomasti paras tapa.

9/10
KehittäjäGrezzo, Nintendo
JulkaisijaNintendo
PeligenretSeikkailu
JulkaisualustatNintendo 3DS
Pegi-ikärajatK-12
Pegi-merkinnätVäkivalta
Lisää luettavaa