The Lord of the Rings: Conquest

Keskinkertainen taistelu Keski-maasta

14.9.2011 22:34

Star Wars: Battlefront peleissä galaksin kohtalosta pääsi taistelemaan yksittäisten sotilaiden hahmossa ajoneuvoilla ja sankareilla höystettynä. Sujuva toiminta onnistui myös verkossa muiden ihmispelaajien kanssa. Nyt samat tekijät yrittävät toistaa kaavaa uudella konesukupolvella Taru sormusten herrasta elokuvien maisemissa pelissä Lord of the Rings: Conquest. Kuinka toimii taistelu Keski-maan herruudesta?

Eeppisyys, missä olet?

Yksinpeli koostuu kahdesta lyhyestä kampanjasta. Toisessa taistellaan vapaiden kansojen riveissä Sauronia ja Sarumania vastaan elokuvista tutuissa maisemissa ja tapahtumissa. Toinen – ja kiinnostavampi – on taas Mitä jos? tyylinen tarina, jossa Sauron saa Sormuksen Frodolta takaisin ja lähtee valloittamaan Keski-maata takaisin. Kumpikin kokonaisuus on höystetty elokuvien videopätkillä, musiikilla ja Hugo ”Elrond” Weavingin tunnelmaa nostavalla kertojaäänellä.

Taisteluissa ohjataan yhtä neljästä hahmoluokasta: soturia, jousiampujaa, velhoa tai tiedustelijaa. Jokaisella on omat heikkoutensa ja vahvuutensa, ja hahmoluokat tukevat hyvin toisiaan. Esimerkiksi tiedustelija kykenee liikkumaan näkymättömänä, velho osaa suojata muita nuolilta ja voi myös parantaa. Jousiampuja ja soturi taas ovat itseisarvoja, joista toinen loistaa kaukaa ja toinen läheltä.

Yksinpelissä tämä kuitenkin aiheuttaa ajoittain ongelmia, sillä tekoäly on suurimmaksi osaksi siellä kuuluisalla kebab-kioskilla eikä siitä liikaa apua ole. Se myös tuntuu kiinnittävän liiaksi huomiota pelaajan hahmoon. Kaverin kanssa yhteispelinä pelattuna kampanjat ovatkin hauskempaa, ja etenkin helpompaa, puuhaa.

Taisteleminen on kuitenkin melko itseään toistavaa puuhaa. Välillä päästään kyllä ohjaamaan sankareita, kuten Aragornia, Gimiliä, Gandalfia, Sarumania, balrogia ja jopa Sauronia. Joissakin kentissä apuna on myös ratsuja ja piiritysaseita. Myös peikoilla sekä enteillä pelaaminen onnistuu. Kaikesta tästä huolimatta tavoitteista toiseen mätkiminen on aina melkoista napin hakkausta eikä sotimisessa vaadita mitään sen syvällisempää taktikointia. Ohjauskin tuntuu lähitaistelussa hieman epätarkalta, mikä lisää huitomista entisestään. Niinpä yksinpelaaminen menettää mielekkyytensä hyvin nopeasti, etenkin kun kampanjat eivät ole pituudella pilattuja.

Kirjaudu sisään, kiitos

Onkin selvää, että pelin liha löytyy moninpelin puolelta. Mikäpä sen hauskempaa kuin taistella Keski-maan kuuluisilla paikoilla yhteistyössä muiden pelaajien kanssa, jolloin etenkin hahmoluokkien erot ja vahvuudet pääsevät oikeuksiinsa. Valitettavasti ennen verkkopeliä eteen iskee ikävä yllätys: pelaajien pitää rekisteröityä erikseen EA Online palveluun. Kenen nerokas idea tämä on ollut? Eikö jo Metal Gear Online todistanut, että konsoleilla erilliset rekisteröitymiset ärsyttävät pelaajia todella paljon? Toivoa vain sopii, ettei EA ota tätä tavaksi. Verkkopeli ei lopulta nouse Battlefrontien toimivuuden tasolle. Vika lienee sähläykseksi menevässä lähitaistelussa, jossa ihmispelaajat hyödyntävät juuri niitä ärsyttävimpiä kikkoja, ja lopulta liian kevyeksi ja yksipuoliseksi jäävästä toiminnassa.

LOTR: Conquest ei ole huono peli, mutta alkuinnostuksen kadottua se jättää hyvin keskinkertaisen maun – se ei nouse riittävästi elokuvien asettamien korkeiden odotusten eikä etenkään eeppisyyden tasolle, vaikka yritystä löytyy. Ulkoasukaan ei ympäristöjä lukuun ottamatta tee suurta vaikutusta. Tolkien-fanit viihtyvät pelin ääressä luultavasti hieman pidempään, sillä he osaavat antaa enemmän anteeksi pelin puutteita.

5/10
Lisää luettavaa