Löytyykö tekoälyä?

Portalia on suitsutettu jo ihan tarpeeksi, mutta nyt on oikeasti taas hyvä syy kiittää sitä jostain. Sen innoittama on syntynyt harvalukuinen mutta sitäkin hienompi minigenre: älylliset scifipulmapelit, joissa jutustellaan henkeviä ja syvällisiä tekoälyn kanssa. Portalin ja Talos Principlen aloittamaa tyyliä seuraa nyt The Turing Test.

Turingin testi on koe, jossa tekoälyn kanssa jutellaan niitä näitä, jotta nähdään, vaikuttaako se oikealta ihmiseltä. Koneen pitäisi omata inhimillisiä ominaisuuksia – tai kuten peli muistuttaa,  sen pitäisi osata esittää sellaisia. Astronautti Ava Turing pääsee pelissä pähkimään moisia, kun lanta iskee tuulettimeen Europa-kuun tukikohdassa. Väki on kadonnut johonkin, ja varastohuoneet on muutettu kummallisiksi logiikkapulmiksi. Ideana on, että Avan keskustelukumppani Tom-tekoäly ei kykene ratkomaan niitä, koska koneilta katsotaan puuttuvan luovuutta. Tarina ja pulmat pohjaavat molemmat ideaan, että asioita pitäisi kyetä katsomaan useammasta perspektiivistä.

Koska Portal Gun on jo keksitty, Avalla on EMT-energiapyssy. Se imaisee ja sylkee voimakuulia, jotka käynnistävät ovia ja monenlaisia laitteita. Sen avulla pitäisi selvitä yhä monimutkaistuvista huoneista ja huoneryhmistä. Peli lisää tietenkin pökköä pesään, ja mukaan tulevat liukuhihnat, magneettilevyt, ikkunat, kauko-ohjattavat robotit, painonapit, energiasillat ja kaikki muu asiaankuuluva.

The Turing Test -arvostelu

”On lopulta vaikea sanoa, oliko osa ratkaisuvirityksistäni jonkinlaista huijausta”

Pulmat ovat ilahduttavan järkeviä, vaikka muutama on niin pitkä ja moniosainen, että otsaan sattuu. Vaikeustaso ei vain kasva aivan loogisesti, sillä lopussakin on mukana naurettavan helppoa tavaraa ja alussa on helppo jumiutua ratkaisuun, joka rikkoo jo opittuja sääntöjä. Tom tietysti muistuttaa, että ihmisen pitäisi osata ajatella ”laatikon ulkopuolella” eli keksiä juuri säännöistä piittaamattomia ratkaisuja. On lopulta vaikea sanoa, oliko osa ratkaisuvirityksistäni jonkinlaista huijausta, sillä kun mukaan tulevat hyppypulmat, portaattomasti säädettävät sillat sekä vastaavat pikkutarkat härvelit, millintarkalla asemoinnilla voi tehdä ihmeitä. Se ei välttämättä miellytä pulmapelaajia, jotka tykkäävät tarkasti sääntöjä seuraavasta logiikasta.

Noin 6–8 tuntia kestävän pelin tarina on ujutettu tasaisesti kenttien väliin. Joka luvussa on läjä pulmahuoneita, joihin astuessaan Ava pääsee puhumaan ja väittelemään Tomin kanssa muun muassa etiikasta, moraalista ja myötätunnosta. Tomppa ei ole onneksi mikään SHODAN tai G.L.A.D.O.S, vaan monimuotoisempi keskustelukumppani. Mitä pitäisi ajatella, kun vihjaillaan muukalaiseliöistä, karanteenista ja piilottelevasta miehistöstä? Kuka tahansa osaa silloin odotella ”yllättävää” juonenkäännettä, mutta se onkin vallan toimiva ja kantaa pelin turhan lyhyeen mutta tyydyttävään loppuratkaisuun. Todella samantyylinen Talos Principle vetää tosin pidemmän korren sekä tarinassa että pulmissa. Kadonnut miehistö, jonka kohtalosta pitäisi huolestua, jää irtonaiseksi. Onneksi Tom-tekoäly on oiva luomus, ja The Turing Test on lopulta fiksu, hiottu ja sulavasti etenevä tieteismysteeri.

8/10

Fiksu ja sliipattu tieteisseikkailu on hyvä lisä tarinavetoisten pulmapelien sarjaan.

Janne Pyykkönen

8/10
JulkaisijaSquare Enix
PeligenretPulma
Pegi-ikärajatK-16
Pegi-merkinnätVäkivalta
Lisää luettavaa