Tom Clancy's Splinter Cell 3D / Arvostelut / pelaaja.fi

Tom Clancy's Splinter Cell 3D

6.05.2011 // Kirjoittanut: Johannes Valkola
2

Valtaosa Nintendo 3DS:n julkaisupeleistä rakentuu entuudestaan tutulle sisällölle. Näin on myös Tom Clancy’s Splinter Cell 3D:n laita, sillä peli on uusintaversio edellisen konsolisukupolven huippuhiiviskelystä Tom Clancy’s Splinter Cell: Chaos Theory. Valitettavasti uusi 3D-versio on kuitenkin ikävä esimerkki siitä, miten käsikonsolikäännöstä ei tulisi tehdä.

Pelaamisen pääpaino on hiiviskelyssä, sillä pelaajan on parhaansa mukaan hakeuduttava varjoihin, vältettävä turhia ääniä ja pysyteltävä kaukana vihollisista. Suoraviivainen toimintakin on mahdollista, mutta suositeltavaa vain viimeisenä pakokeinona. Pelialueen tutkimiseen ja piilossa pysymiseen saa runsaasti apuvälineitä, kuten kauko-ohjattavia kameroita, sähköshokkiaseita ja pimeänäkölaitteita.

Kun kentätkin pohjautuvat hyväksi havaittuun sisältöön, pitäisi kaiken olla pintapuolisesti kunnossa. Karu totuus paljastuu kuitenkin pian: kankea pelattavuus on pahasti epätasapainossa. Kömpelö ohjattavuus yhdessä epämiellyttävän kameran kanssa pilaavat pelin positiivisia ansioita ja siten jättävät laadukkaan pelikokemuksen kovin etäiseksi. Myös ulkoasu on karua jälkeä, ja kolmiulotteisuuskin on toteutettu laiskanpuoleisesti. Sävyt ovat lisäksi niin synkkiä, että pelaaminen on vaikeaa päivänvalossa.

Ponneton lopputulos harmittaa paljon, sillä hyvää versiota maanmainiosta Chaos Theorysta olisi pelannut mieluusti kannettavassa muodossa. Splinter Cell 3D on kuitenkin tällaisenaan tahmainen ja ikävän väkinäinen julkaisupeli, joka aukeaa vain kärsivällisimmille pelaajille.

4/10

Kommentit

Käyttäjän Tahvo619 kuva
Tahvo619

Voi ihan syyttää Ds ettei ole toista analogia.

Käyttäjän Indignation kuva
Indignation