Vähän aikaa sitten ilmestyi Electronic Artsilta kilpaileva rullalautailupeli Skate, joka on noussut nopeasti skeittihenkisten suosikiksi realistisella otteellaan. Miten uusin Tony Hawk vastaa haasteeseen?

Slummeissa mennään

Tällä kertaa skeittaillaan Baltimoressa, Philadelphiassa ja Washingtonissa, ja ympäristö on välillä karun slummiutunutta – toimii! Graafisesti peli ei hivele silmiä, mutta muutamia hienoja yksityiskohtia mukaan on saatu mahtumaan: esimerkiksi itse pelihahmon animaatiossa on tapahtunut kehitystä Project 8 -peliin nähden. Musiikki on sitä tuttuakin tutumpaa metallia, räppiä ja punkkia.

Suurin muutos pelissä on siinä, ettei pelaajan tarvitse seurata orjallisesti yhtä suurta juonta, vaan hänellä on mahdollisuus tehdä erilaisia pieniä tehtäviä eri huippuskeittareiden pyynnöstä. Tämä toimii todella hyvin. Kun on kyllästynyt toisen lautailijan antamiin tehtäviin, voi lautailla toisen ammattilaisskeittarin luo ja tehdä hänen kauttaan avautuvia tehtäviä.

Tehtäviä riittää

Tehtävissä on aina kolme eri vaikeustasoa: Amateur, Pro ja Sick. Hieman omituisesti näillä ei oikeastaan ole mitään käytännön eroa. Amatööritasolla pääsee tehtävistä aina läpi, eikä Sick- tai Pro-tason suorituksella saa käyttöönsä oikeastaan mitään muuta kuin rahaa, jonka avulla voi ostaa hahmolleen uusia vaatteita.

Ympäri kaupunkia on ripoteltu erilaisia kisailupaikkoja, joissa pelaaja voi suorittaa kaikenlaisia tehtäviä. Ne eivät vie juonta eteenpäin, mutta niiden suorittamisesta saa rahaa. On yllättävän hauskaa puuhaa yrittää grindata korttelin läpi vain todistaakseen itselleen, että niin pystyy tosiaan tekemään.

Hyvää perushaukkaa

Itse skeittaaminen on toteutettu hyvin, kuten Tony Hawk -peleissä aina. Ohjaus on TH-pelejä pelanneille vanha tuttu, ja se toimii todella tarkasti. Esimerkiksi grindaaminen hoituu totuttuun tapaan helposti, ja skeittaaja asemoituu kaiteen päälle kuin itsestään kolmiota painamalla. Vaikkei uusimmassa Hawk-pelissä olekaan esimerkiksi Underground 2 -pelin täysin överiksi vedettyjä tehtäviä, ei liukuminen 30 metrin korkeudessa vieläkään ole varmasti kaikkien mieleen.

Edellisestä Hawk-pelistä tuttu Nail the Trick -hidastus on pelissä myös mukana, eli aikaa voi hidastaa ison ilmalennon aikana ja laudallaan voi temppuilla näin pikkutarkemmin.

Pelaaja voi myös ottaa tempuistaan videopätkiä ja lähettää niitä muiden pelaajien ihasteltavaksi Xbox Liven kautta. Joillekin mahdollisuus saattaa maistua – itse en näe siinä mitään järkeä.

Tony Hawk Proving Groundista on vaikea löytää pahaa sanottavaa, mutta se on myös yllätyksetön. Sitä pelaa mielellään, mutta koko ajan on se tuttu tunne, että kaiken tämän on pelannut jo aiemminkin, eri kuorissa tosin. Saa nähdä, mitä Skate tekee skeittipelien genrelle tulevaisuudessa. Kenties myös Tony Hawk muuttuu.

 

Mukana suomalaisväriä

Suomalainen ammattiskeittaaja Arto Saari on näkyvästi pelissä mukana yhtenä niistä rullalautailijoista, jotka opastavat pelaajan hahmoa syvemmälle skeittaamisen maailmaan.

Saari on menestynein suomalainen rullalautailija. Hän aloitti monen ammattilaisskeittarin tapaan uransa jo nuorena, 9-vuotiaana. Nykyään hän asuu USA:ssa. Vuonna 2001 Saari valittiin vuoden skeittaajaksi. Samana vuonna hänet äänestettiin Yleisradion Suuret suomalaiset -äänestyksessä sijalle 26.

6/10
Lisää luettavaa