Irlannin ja Englannin välissä sijaitsevalla Mansaarella ajetaan vuosittain kovaa moottoripyörillä. Näin on tehty vuodesta 1907 lähtien. Huonokuntoisella kestopäällysteellä käytävät Mansaaren TT -ajot, Isle of Man Tourist Trophy, ovat vaatineet tähän mennessä hengen jo yli 200 kilpailijalta. Kisa tappaa edelleen ihmisiä, eivätkä kuolemantapaukset johda yleensä keskeytyksiin.

Tourist Trophy on Polyphony Digitalin Gran Turismo 4:n päälle rakentama moottoripyöräsimulaatio. Siinä ei pääse ajamaan Mansaarella.

Peli käyttää Gran Turismo 4:n fysiikkamoottoria, radat ovat tuttuja samasta pelistä ja yleisilme – grafiikka, valikot ja valikkomusiikki – tuovat heti mieleen kehittäjäryhmän alkuperäisen moottoriurheilusimulaation.

Tourist Trophy ei tunnu kokonaiselta peliltä. Se muistuttaa enemmän kehittynyttä laajennusosaa kuin itsenäistä teosta. Tästä syystä peliin suhtautuu helposti yliolkaisesti.

Kaksi pyörää muuttaa kaiken

Tourist Trophyn ajokorttikokeet ovat tarpeellisia. Jo skootterilla saa varautua surkeaan suoritukseen kaarteissa, ellei ole oppinut perusteita ajokoulussa. Suurempien luokkien lisääntynyt teho ja massa saavat aikaan sen, että uutta kalustoa on pakko testata ennen kisaa. 125-kuutioinen kilpamoottoripyörä leikkaa shikaanin merkittävästi ketterämmin kuin raskas 1 000-kuutioinen vauhtikone.

Gran Turismo -peleissä ihastutti ja vihastutti säätökohteiden ja -vaihtoehtojen paljous. Tourist Trophy tarjoaa pelaajalle suppeamman valikoiman vasaroitavia kohtia, mutta nyt onnistuu myös kuljettajan väänteleminen.

Jos joutuu tuskailemaan surkeiden tulosten kanssa tietyn tyyppisillä radoilla, kannattaa muuttaa kuljettajan ajoasentoa. Se onnistuu helppojen esisäätöjen avulla ennen kisaa tai sitten kaiken voi tehdä itse käsin, vaihtaa pään asentoa ja polven kulmaa kaarteissa.

Oikeaa kamaa vanhaan malliin

Tourist Trophy sisältää hyvän määrän lisensoituja varusteita, kypäriä, hansikkaita ja ajoasuja. Niillä saa omaan hahmoonsa vaihtelua.

Moottoripyöriä ja skoottereita löytyy miltei kaksisataa. Ne ovat suurimmalta osin japanilaisia, mutta joukkoon kuuluu myös italialaisia, muutama BMW, Triumph ja Buell. Moottoriajoneuvot on mallinnettu tarkasti. Oli myös ilo huomata, että pyöristä voi lukea triviaa ensimmäisten GT-pelien tapaan.

Pelissä ei osteta pyöriä. Niitä voitetaan joko kilpailuista tai haasteskaboista. Malli eroaa siis melkoisesti Gran Turismoista. Uuden kaluston hankkiminen on siis nyt enemmän kiinni taidosta, enää ei riitä samojen kisojen sahaaminen ja rahan kerääminen näiden kautta.

Nelitahtikone hakkaa kaksitahtiset

Tourist Trophy jää hienosta ulkoasustaan ja miellyttävän ankarasta ajomallistaan huolimatta kauas Climaxin MotoGP-peleistä. Se tuntuu välityöltä tai koe-erältä.

Vähäverisyys korostuu erityisesti kisoissa, joissa ajetaan enimmilläänkin vain kolmen muun kuljettajan kanssa. MM-kauden aloittaneen Jerezin kisan katsomisen jälkeen se ei riitä.

Tourist Trophy on kelvollinen peli, muttei missään nimessä Polyphony Digitalin autopelisarjan veroinen esitys.

Moottoripyörien historia

Ensimmäinen moottoripyörä oli joko saksalaisten Gottlieb Daimlerin ja Wilhelm Maybachin tai yhdysvaltalaisen Sylvester Howard Roperin työtä.

Daimlerin ja Maybachin laite näki päivänvalon nykyisen Stuttgartin kaupungin alueella vuonna 1885. Laite oli itse asiassa moottoroitu polkupyörä, mutta yhtä kaikki, polttomoottorinsa ansiosta maailman ensimmäinen bensiinikäyttöinen kulkuneuvo. Daimlerin ja Maybachin tarkoitus ei ollut niinkään rakentaa kulkuneuvoa, vaan kehys laitteen sydämenä toimivalle moottorille.

Roperin ”moottoripyörä” oli taasen hiilikäyttöinen kaksisylinterinen kaksipyöräinen, jota esiteltiin vuonna 1867 Yhdysvaltain itärannikon kaupunkien sirkuksissa ja tivoleissa.

Ensimmäinen myyntiin tullut moottoripyörä oli Hildebrand & Wolfmüller vuodelta 1894. Siinä oli 1 488-kuutioinen vesijäähdytteinen kaksisylinterinen moottori, joka kehitti 2,5 hevosvoimaa. Moottoripyörän huippunopeus oli noin 40 km/h.

6/10
Lisää luettavaa