Indie-pelisuunnittelun lippulaivoihin jo vuosia lukeutunut toimintaseikkailupeli Cave Story on viimeinkin saapunut Wiin verkkokauppaan. Alkujaan tämä pc:llä ihastuttanut yhden pelisuunnittelijan valmistama teos nähtiin jo vuonna 2004.

Nyt Wii-version myötä tekijätiimi on kasvanut ja pelin ulkoasu on saanut kasvojenkohotuksen, joka jäljittelee Super Nintendon aikakauden pelejä. Faneille mainittakoon, että alkuperäinen grafiikka on vaihdettavissa ruudulle.

Cave Story on täynnä sivuttain rullaavaa räiskintää ja tarkkaa tasohyppelyä pelimaailmassa, joka kulkee epälineaarisesti. Hahmonkehityksellä on myös merkityksensä, sillä pelihahmo saa matkan varrella sekä uusia aseita että erikoiskykyjä käyttöönsä. Pelin kulku muistuttaakin kaksiulotteisia Castlevania- ja Metroid-pelejä, jotka antoivat vapautta etenemiseen.

Pelin voima on kenttäsuunnittelussa ja vihollisten käyttäytymisessä. Siinä missä kentät tarjoavat hauskaa pomppimista ja mielekästä tutkittavaa salaisuuksineen, hyökkäävät viholliset ilahduttavasti suin päin kimppuun ja pistävät taidot koetukselle. Energisyys korostuu entisestään mainioissa pomotaisteluissa. Pelaaminen vaatiikin nopeita refleksejä ja tarkkoja hyppyjä, mikä tyydyttänee etenkin retropelaajia.

Pelisuunnittelu ei silti aina miellytä. Eniten ärsyttävät äkkikuolemat, jotka siirtävät pelaajan edelliseen tallennuspisteeseen – joka voi olla harmittavan kaukana. Pituutta pelille olisi myös toivonut enemmän.

Cave Story on miinuksineenkin erittäin laadukas ja vetovoimainen peli, jota lajityypin ystävien ei kannata ohittaa.

8/10
Lisää luettavaa