Microsoftin XNA-ohjelmaa hehkuteltiin jo aikaa sitten tee-se-itse-taivaaksi, jonka avulla harrastajat ja pikkustudiot saisivat tuotoksiaan Liveen ja maailmalle. Ensimmäisten esiteltyjen XNA-pelien lupaavin edustaja oli James Silvan yhden miehen projekti, Dishwasher: Dead Samurai, jonka esimuotoa testasimme aiemmin. Nyt nähdään, kuinka lupaukset on täytetty valmiissa pelissä.
Silvan ehdottomaksi ansioksi on sanottava, että hän on ymmärtänyt laajentaa peliä oikeassa suunnassa, eikä projekti ole levinnyt käsistä. Antisankari Dishwasher silpoo zombeja, kyborgeja ja robotteja yhä sellaisessa sivuille rullaavassa väkivaltahyppelyssä, jollainen peli oli demovaiheessa. Nyt mukana on tarinapelin lisäksi arcade-pelitila, samalla koneella ja netissä toimiva yhteistyömoninpeli, pari kikkailevaa pelimoodia ja runsaasti säätövaraa vaikeustasossa. Tarina kerrotaan edelleen välisarjakuvina, jotka ovat goottisynkkyydessään kuin Max Payne -parodiaa. Käsinpiirretty grafiikka on yhtenäisen näköistä, vaikka se voi mennä sekavaksi, kun ruudulla on enemmän verenläiskettä ja vihollisia.
Karun ja silti tyylitellyn näköinen Dishwasher jakaneekin yleisöä melko rajusti. Toisille se näyttäytynee rujona ja ärsyttävän vaikeana retrotoimintapelinä, jonka napinhakkaus puuduttaa jo tarinapelin puolessa välissä. Toiset ihastuvat veriseen mättöön, perehtyvät peliin tarkemmin ja jauhavat herkullisen kovia haasteita achievementien toivossa. Molemmille näkökannoille olisi perusteita, sillä peli on vaikea, mutta ohjaus on aina nopeaa ja täsmällistä. Itse sain todella hyviä toimintapeliväreitä kaukosiirtyillessäni vihollisten ympärillä maagisen Shift Blade -katanan avulla.
Yhden miehen tuotokseksi Dishwasher on joka tapauksessa hämmentävän kattava paketti, ja se lupaa hyvää XNA:n tulevaisuudelle. Seuraavaksi testataan sitä, avaako XNA:n voima myös pelaajien kukkaronnyörit.

7/10
Lisää luettavaa