Verkkorintama: Lucidity / Arvostelut / pelaaja.fi

Verkkorintama: Lucidity

11.11.2009 // Kirjoittanut: Ville Arvekari
0

Jo on aikoihin eletty. Ensin LucasArts tekee kulttuuriteon elvyttämällä Monkey Islandin takaisin pelikansan huulille, nyt yhtiö pukkaa ulos täysin uuden pelin, joka ei edes etäisesti haiskahda Star Warsilta. Simppeli ja unenomainen Lucidity poikkeaa yhtiön tavanomaisesta linjasta melkoisesti, sillä peli lähentelee idealtaan ja toteutukseltaan enemmän indie-puolen kekseliäitä tuotantoja.

Lucidity on sekoitus kaksiulotteista tasohyppelyä ja ajoituskykyä vaativaa pulmanratkontaa, jossa Sofi-niminen tyttönen seikkailee omassa mielikuvituksellisessa unimaailmassaan. Pelissä ei suinkaan ohjata itse pikkuneitiä, vaan avitetaan tätä etenemään lukuisten vaarojen ohitse sijoittelemalla monenmoisia esineitä etenemisreitiksi. Peli syöttää pelaajan asetettavaksi tuulettimien, tasanteiden, ritsojen ja ponnahduslautojen kaltaisia esineitä täysin satunnaisessa järjestyksessä, joten Sofin opastaminen kenttien rönsyilevillä tasanteilla vaatii hieman tetrismäistä pelisilmää ja refleksejä.

Pikaisella testauksella pelin rauhallinen tahti ei välttämättä avaudu aivan heti. Sofin satukirjamaista ilmettä jäljittelevä unikävely monipuolistuu pelin edetessä, sillä uusien haasteiden myötä alun hyvin minimaalinen esinevalikoima kasvaa mukavanoloisella tahdilla. Sofia lennättävien ja kannattavien esineiden ohella kursoriin ilmestyy ajan myötä muun muassa räjähteitä, joilla kyetään rikkomaan pelin valmista ympäristöä tai poistamaan innokkaasti etenevän neitokaisen kimppuun hyökkääviä vihollisia.

Tässä piilee myös yksi pelin ongelmista. Kaikkia palasia ei voi soveltaa missä tahansa pelitilanteessa, toisin kuten esimerkiksi itse Tetriksessä. Useammalla tarpeettomalla esineellä voi olla armottomat seuraukset, sillä kuiluihin putoamiset ja vihollisten hyökkäykset vievät Sofin takaisin kentän alkuun. Vihollisiskuista voidaan vielä selvitä, mikäli tyttönen on haalinut kenttiin ripoteltuja tulikärpäsiä, joiden kaikkien keräämiseen tarvitaan kenttien koluamista useammin kuin kerran.

Yksinkertaisuudestaan ja pienistä suunnitteluvirheistään huolimatta Lucidity on sangen näppärää ajanvietettä, mikäli omaan pelikirjastoonsa kaipaa hieman erikoisempaa tasohyppelykokemusta.

7/10