Uusi-seelantilaisen Sidhe Interactiven Gripshift on loistava PSP-peli, joka julkaistiin myös PlayStation 3:lle ja Xbox Live Arcadeen. Gripshift oli ajopelin ja tasoloikan yhdistelmä, josta Sidhen uutukainen Shatter on kaukana. Sekin tosin rakentuu hyvin vanhan pelityypin pohjalle, joka tässä tapauksessa on tiilien tuhoaminen pompauttamalla mailalla palloa aivan kuin Taiton takavuosien klassikkopelissä Arkanoidissa.

Shatterissa touhu on kuorrutettu viileällä futuristisella kuvasuunnittelulla ja hypnoottisella elektro-soundtrackilla. Tämä kenties selittyy sillä, että pelin suunittelija Andy Satterthwaite on entisiä Psygnosiksen miehiä ja Wip3outin tuottaja.

Arkanoidin peruskaavaa on muutettu reilusti. Alus ei aina sijaitse näytön alalaidassa vaan myös sivuilla ja palloa voi puhaltaa poispäin ja myös imaista kohti mailaa. Näillä keinoilla voi vaikuttaa pallon lentorataan. Hajonneiden palikoiden jälkeen jättämät pisteet pitää kirjaimellisesti imuroida alukselleen, joka nostaa energiatason ohella pisteitä. Energiaa voi käyttää hetkelliseen aluksella tulittamiseen. Seitsemänkymmenen tason sekaan mahtuu myös seitsemän pomotaistoa.

Alus on pinta-alaltaan todella pieni, joten pallon vauhdin kiihtyessä pelaaminen vaikeutuu merkittävästi, etenkin kun näytölle singahtaa väisteltävää rojua. Pallo hukkuu usein kaiken rojun sekaan, mutta sen kanssa oppii elämään.

Shatter on hyvin addiktiivinen pikkupeli, joka kuuluu PSN:n tarjonnan parhaimmistoon.

9/10
Lisää luettavaa