Tutulla tiellä
Warhammer: End Times – Vermintide on tiensä valinnut. Ruotsalaisen Fatsharkin tiimirällästys oli viime vuoden positiivisimpia yllätyksiä ja on myös pitänyt vakiintuneen pelaajaporukkansa ihailtavan hyvin kiinni pelissä. Tasaiset pienet päivitykset ovat lisänneet peliin uusia esineitä sekä pienempiä ja suurempia ominaisuuksia, jotka ovat auttaneet pitämään homman tuoreena.
Kaikki tämä on kustannettu maksullisilla lisäsisältöpaketeilla, jotka eivät suinkaan ole mullistaneet peliä, vaan ainoastaan lisänneet uusia tehtäviä ja karttoja. Samalla asialla on myös tuorein paketti.
Tällä kertaa velvollisuuden kutsu vie seikkailijamme Karak Azgarazin kääpiölinnakkeeseen, jossa asiat eivät ole kovin hyvin. Tämä tuskin yllättää ketään Warhammer-tarinansa tuntevaa, sillä kääpiöt ovat jo vuosisatojen ajan käyneet jatkuvaa sotaa muun muassa skaven-rottamiehiä vastaan maanalaisissa tunneleissa.
Tarjolla on kolme uutta tehtävää, joissa tietenkin kompataan ahkerasti maanalaisissa tunneleissa ja käytävissä, mutta myös piipahdetaan välillä mukavan avoimissa ja ilmavissa ulkotiloissa. Koska kyse on kääpiöiden kaupungista, maisemat ovat tietenkin täynnä massiivista koristeltua kiveä unohtamatta kultaa ja jättimäisiä patsaita.
”Olisi tietenkin epärealistista odottaa, että lisäsisältö mitenkään dramaattisesti muuttaisi koko peliä.”
Jos jostain Vermintiden lisäsisällöille pitää hattua nostaa, niin juuri siitä, että maisemat ja kenttäsuunnittelu ovat olleet paketista toiseen kovin erilaisia. Valitettavasti samaa ei voi sanoa vihollisista, sillä myöskään Karak Azgaraz -paketti ei lisää peliin mitään uusia vastuksia. Myös tehtäväsuunnittelu on kovin tutun oloista. Pommien kuskaaminen ja muut aktiviteetit ovat jo hyvinkin tuttuja Vermintide-pelaajille.
Olisi tietenkin epärealistista odottaa, että lisäsisältö mitenkään dramaattisesti muuttaisi koko peliä, varsinkin kun Fatshark on jo tehnyt aika selväksi, millaista kaavaa lisäsisällöt tulevat noudattamaan. Samalla kuitenkin joka kerta toivon, että paketissa olisi jotain oikeasti uudenlaista. Komeat maisemat eivät enää riitä saamaan aikaan sitä pakkopelireaktiota, jonka Vermintide minussa aikanaan herätti.
Niinpä tuomio onkin aika selkeä, joskin henkilökohtainen: jos Karak Azgaraz on ostamisen arvoinen, sen tiesi todennäköisesti jo ennakkoon. Jos yhä pelailee aktiivisesti, vieläpä mielellään aktiivisen kaveriporukan kanssa, yhdeksän euroa kolmesta uudesta tehtävästä ja parista aseesta ei ole pahakaan hinta, sillä niitä tullaan tahkoamaan läpi useasti. Jos taas ei pelaile, Karak Azgaraz tuskin herättää uudelleen pelihimoja, saati sitten saa ketään hullaantumaan Vermintidesta ensi kertaa.
6/10
Karak Azgaraz ei muuta Vermintiden tuttua ja turvallista peruskaavaa, mutta viihdyttänee silti vielä aktiivisesti pelaavia.
Miikka Lehtonen