Warion mikropelikokoelmat ovat onnistuneet uusiutumaan kiitettävällä tavalla kovasta julkaisutahdista huolimatta. Yksikään peli ei ole toistanut edellisen teemaa, vaan GameCuben moninpelien, DS:n kosketusnäytön, Wiin liikkeentunnistuksen tai DSi:n kameran myötä pelikokemus on pysynyt raikkaana. Tästä huolimatta muutaman sekunnin mittaisten ja äärimmäisen yksinkertaisten minipelien ideat alkavat väkisinkin käydä kehittäjiltä vähiin.

WarioWare: Do It Yourself onkin tästä luonnollista jatkumoa, sillä se lykkää vastuun ideoista pelaajalle. Mukana on toki normaaliin tyyliin myös vajaa sata valmista huumoripitoista minipeliä, mutta WW: D.I.Y. on ennen kaikkea omien mikropelien rakenteluohjelma.

On kuitenkin tehtävä selväksi, että siinä missä LittleBigPlanetin kenttien rakentelu voi myös olla pelkkää leikkiä, D.I.Y. on vakavaa puuhaa. Warion sanailut ja pelin hassut valikot eivät peitä sitä, että pelien tekeminen on työlästä.

Kädestä pitäen

Tyhjästä ei tarvitse lähteä liikkeelle, sillä tutoriaaleja löytyy sentään useita. Opastukset ovat usein niin holhoavia, että pinna on kireällä, mutta samalla asiat menevät väkisinkin perille. Omia taitoja voi myös harjoittaa viimeistelemällä keskeneräisiä pelejä. Pelimekaniikkoja vailla olevat keskeneräiset projektit käyvät hyvistä aivopähkinöistä, kun taas omien grafiikoiden piirtely toisiin peleihin on pelintekemisen muoto, johon kaikki varmasti pystyvät. On hieno idea varmistaa, että jokaiselle löytyy jotakin.

Aivan omienkin pelien tekemisen voi aloittaa siitä pisteestä, mistä itse haluaa. Kaikkia D.I.Y.:n mukana tulevia pelejä voi tarkastella pintaa syvemmältä ja muokata niissä mitä vain haluaa. Toisaalta jokainen pelistä löytyvä grafiikka tai äänitehoste on tuotavissa myös omaan luomukseesi. Tyydyttävintä kuitenkin on täysin tyhjältä pöydältä aloittaminen – omien grafiikoiden piirtämisen lisäksi voi säveltää myös omaa musiikkia.

Varsinainen luomishaaste lepää kuitenkin pelien rakenteessa. D.I.Y. ei oleta puolestasi yhtään mitään, vaan jokainen pienikin interaktio luomiesi kappaleiden välillä pitää määrätä ”jos A tekee B:n, C muuttuu X:ksi” -tyylisten logiikkaketjujen kautta. Kappaleiden animaatiot, liikeradat, reaktiot ja vastareaktiot ovat kaikki määriteltävissä, ja tarkoituksena on tietenkin luoda järkeenkäypä kokonaisuus, jota pelaamalla voi joko voittaa tai hävitä. Työkalut ovat varmasti tarpeeksi kattavat vaativallekin maestrolle. Ryhdikkäästi reagoivaa käyttöliittymää on runsaudenpulasta huolimatta helppo käyttää, kiitos universaalien kuvaikonien.

Pelkkä peli, kiitos

Kuten missä tahansa muussakin kattavat työkalut tarjoavassa luomispelissä, oikeasti hienojen tulosten synnyttäminen on tosiasiassa vain harvojen etuoikeus. Yksinkertaisiakin pelejä luomalla pääsee toki toteuttamaan itseään, ja parhaita muiden tekemiä pelejä voikin ladata netistä. Myös Nintendolta tulee uusia pelejä viikoittain.

WarioWare: Do It Yourself on pätevä työkalu omien minipelien tekemiseen ja WarioWaren tyyli takaa sen, että omat luomukset eivät pistä silmään virallistenkaan pelien joukosta. Pelkästään pelaamista halajaville paketti on sitäkin parempi, sillä uusia pelejä tulee ladattavaksi jatkuvasti. Ja mikä parasta, nämä pelit tulevat muualta kuin jo satoja pelejä keksineiltä pelinkehittäjiltä.

Isot nimet

Nintendo on tarjonnut myös ulkoisille pelintekijöille mahdollisuuden tehdä omia WarioWare-pelejään, ja netistä löytyykin jo ladattavia pelejä esimerkiksi Cave Storyn tekijältä Daisuke Amayalta, Braidin alkuperäiseltä kuvittajalta Edmund McMilleniltä, World of Goon Ron Carmelilta, Kirbyn ja Smash Brosin luojalta Masahiro Sakurailta sekä Metroidien parissa häärineeltä Yoshio Sakamotolta.

WarioWare D.I.Y. Showcase

WiiWaresta 800 Nintendo-pisteellä irtoava WarioWare D.I.Y. Showcase on DS-version kumppani. Se sisältää kyllä aivan omat sisäänrakennetut pelinsä, mutta sen olennaisin ominaisuus on mahdollisuus ladata pelejä DS:ltä isolle ruudulle. Myös netistä voi ladata pelejä, mutta kummasti pelejä on vain murto-osa DS:n tarjonnasta.

DS-versiossa sen poissaolon voi antaa anteeksi, mutta Showcasesta olisi suonut löytyvän moninpeli. Nyt itse tehdyt pelit jäävät nimen mukaisesti vain esittelyasteelle sen sijaan, että ne olisivat mukana sotkemassa hektisiä kaverisessioita.

7/10
Lisää luettavaa