Winkeltje: The Little Shop

Arvostelussa kauppasimulaattori, joka ei oikein lähde lentoon.

17.9.2022 20:20

Leikitään kauppaa

Oletko koskaan pohtinut, millaista fantasiaroolipelien sivuhahmojen elämä on? Niiden arjen sankareiden, jotka takovat taikamiekkoja ja keittelevät parannusjuomia tarinoiden päähenkilöille? Hollantilainen indiekehittäjä Sassybot ainakin on. Studion tuorein teos Winkeltje: The Little Shop tarjoilee nimittäin tuiki tavallista puurtamista keskiaikaisen sekatavarakaupan tiskin takana.

Simulaatiogenreen perehtyneet saattavat tässä kohtaa hoksata, ettei idea itsessään ole valtavan tuore. Samantyyppisestä konseptista tunnetaan esimerkiksi vanha japanilainen indiehelmi Recettear: An Item Shop’s Tale ja valtavirtayleisönkin suosiota muutamia vuosia sitten nauttinut Moonlighter. Samoista peruslähtökohdista voi kuitenkin ponnistaa markkinoille useampikin hitti – ainakin, jos tulkinta on tarpeeksi omaperäinen. Winkeltjen tapauksessa näin ei tosin ole.

Winkeltje: The Little Shop

Toisin kuin edellä mainitut esikuvansa, joissa kaupankäynnin edellytyksenä on ahkera luolastoissa seikkailu ja aarteiden metsästys, Winkeltje ei tarjoa minkäänlaista toimintaa. Se on puhdas simulaatio, jonka pelimekaniikat pyörivät liikevaihdon maksimoimisen ympärillä. Pelaaja ostaa tavaraa tukusta tai kiertäviltä kauppamatkustajilta ja pyrkii myymään sitä eteenpäin kalliimmalla. Arvokkaampia tuotteita, kuten aseita tai vaatteita, voi myös valmistaa itse huokeista raaka-aineista, jolloin vaivannäöstä palkitaan tuntuvalla voittomarginaalilla.

Vaikka kaupankäynti on pelin pihvi, touhu jää kuitenkin kaikin tavoin pinnalliseksi. Esineiden myyntihintaa ei ensinnäkään voi itse asettaa, eikä pelissä ole esimerkiksi Recettearin kaltaisia tinkimismekaniikkoja. Tavaroiden kysyntään ja sisäänostohintoihin vaikuttavat kyllä erinäiset ulkoiset tekijät, kuten vuodenaikojen vaihtelu, mutta nekin ovat täysin pelaajasta riippumattomia. Kunhan kaikkein karseimpia kiskurihintoja osaa välttää varastoa täyttäessä, pankkitilin saldo kasvaa tappavan tasaisesti kuin itsestään.

Puljun tarjonnan laadulla tai laajuudellakaan ei tunnu olevan juuri väliä. Vaikka asiakkaille joutuisi silloin tällöin myymään ei-oota, minkäänlaisia seurauksia ei koidu. Pettynyt kuluttaja poistuu paikalta kyllä ovet paukkuen mutta palaa killingit taskussa poltellen viimeistään seuraavana päivänä. Kaupankäynnistä puuttuu siis tyystin sellainen taktinen, aivonystyröitä aktivoiva ulottuvuus, jota peli varsinaisen toiminnan puutteessa vaatisi. Pelaajalle asetetaan kyllä numeraalisia tulostavoitteita, ja velkojakin pitää maksella viikoittain takaisin, mutta näiden päämäärien saavuttaminen ei vaadi laisinkaan ponnisteluja.

Winkeltje: The Little Shop

Kehittäjästudion mukaan rakentelu ja kaupan vapaa kustomointi on pelin pääasiallinen myyntivaltti, mutta ennalta-arvattavasti tämänkin käytännön toteutus ontuu. Rakentelutyökalut ovat tosiaan monipuoliset, ja puodista on periaatteessa helppo tehdä juuri itsensä näköinen ja omiin tarkoitusperiin sopiva. Kaikki on kuitenkin niin hirvittävän kallista, että pelaaja ehtii kuolla vanhuuteen ennen kuin saa villeimmät visionsa toteutettua. Pienenkin lisäsiiven pykääminen vie varsinkin alkuvaiheessa helposti useamman pelinsisäisen viikon, ja jo varhain herää kysymys siitä, voisiko omaa aikaansa käyttää mukavampiin asioihin.

Winkeltje vietti kolme pitkää vuotta varhaisjulkaisuvaiheessa ennen virallista ilmestymistään, mutta on vaikea sanoa, mitä hartaasta kehitysprosessista on jäänyt käteen. Se ei ole erityisen miellyttävä tai mukaansatempaava kokemus oikeastaan millään osa-alueella, eikä sillä tunnu olevan juuri omaa identiteettiä. Tällaisenaan se tuntuu pikemminkin prototyypiltä, jonka ei olisi vielä pitänyt pistää päätänsä ulos varhaisjulkaisupoterosta.

4/10
KehittäjäSassybot
JulkaisijaSassybot
PeligenretSimulaatio
JulkaisualustatMicrosoft Windows
Lisää luettavaa