Tiukasti Rainbow Sixien ja Splinter Cellien jalanjäljillä marssiva Without Warning saapuu täyteen pakatulle toimintapelien kentälle ja haluaa näyttää olevansa kulmakunnan uusi kova kundi. Mutta miten erottua joukosta? Brittiläisen CiRCLE Studion resepti tähän on hieman erilainen tarinankerronta ja painotus suorasukaiseen toimintaan.

Without on vähän kuin se suoraan tappeluun saapuva pukari, joka jättää hienostelut sikseen ja luottaa nyrkkeihinsä. Peli on suunniteltu kilpailijoitaan huomattavasti yksinkertaisemmaksi ja kiivaammaksi pelattavaksi. Myös kenttäsuunnittelu ja vihollisten sijoittelu uskoo samaan toiminnalliseen totuuteen, jonka myötä valtavan kemiantehtaan vallanneita terroristeja turpalöylytetään rankalla kädellä.

Kyseessä ei ole silti aivan yksioikoinen ramboiluräime. Vaikka pelaaminen on suoraviivaista, actionin ympärille on rakennettu hieman normaalista poikkeava tukiranka. Tarinavetoinen toiminta ei ole mitään uutta, mutta tapahtumien kuvaaminen kuuden eri hahmon näkökulmasta tuo mielenkiintoista lisävirettä. Hahmoja pelataan sitä paitsi päällekkäin siten, että osa samoista tilanteista koetaan eri näkökulmista. Tämä tuo tarinaan enemmän syvyyttä.

Usean hahmon ohjaaminen vuoron perään samalla 12 tunnin aikajanalla toimii yllättävän hyvin. Hahmoissa on runsaasti vaihtelua, ja kullakin on erilaiset tavoitteet ja varusteet. Näistä kommandoilla on luonnollisesti raskaimmat aseet ja kranaattejakin, mutta esimerkiksi vessaan piiloutuneen sihteerikön pelitaktiikka on jo jotain aivan muuta. Turvallisuusmiehellä on vain pikkupistooli konetuliaseita vastaan, eikä hurraamista ole television uutistoimittajallakaan, joka yrittää saada hyvää uutiskuvaa asemalleen.

Tämä pelaamisen monimuotoisuus luo haastetta ja mielenkiintoa, kun hahmot eivät ole välttämättä hampaisiin saakka aseistettuja kommandoja. Pelitaktiikkoja on hieman mietittävä, mutta muutoin kenttäsuunnittelu on yleisesti ottaen melko mitäänsanomatonta. Tarjolla on sitä tavanomaista putkijuoksua, jossa on vain yksi etenemissuunta ilman vaihtoehtoja. Välillä puuhailua maustetaan pienillä sorminäppäryyttä vaativilla arcadepulmilla, jotka tosin tuntuvat vähän turhalta pakkopullalta toiminnan keskellä. Ohjaus- ja kamerajärjestelmät ovat kuitenkin kerrankin ensiluokkaiset.

Without Warning on hieman ristiriitainen tuotos. Se saavuttaa tavoitteensa siinä suhteessa, että pelaaminen on helppoa ja taatusti vauhdikasta. Eri hahmojen peluuttaminen tuo myös plussaa. Pelaaminen vain tuntuu sisällön viilaamisen johdosta samalla ontolta, kun terroristilaumat marssivat AK ojossa teurastettavaksi. Kuolemastakaan ei ole yleensä pelkoa tiheästi ripoteltujen laastaripisteiden ansiosta. Silkkaa nopeaa räiskettä kaipaaville se on kuitenkin omiaan.

Laran isukkien uudet juonet

Without Warningin tekijät ovat todellisia kettuja pelibisneksessä. CiRCLE Studion perustajat ovat näet Jeremy Heath-Smith ja Adrian Smith, joiden edellinen etappi oli Core ”Lara Croft” Entertainment. CiRCLE pohjautui alussa liki täysin kyllästyneisiin corelaisiin, jotka eivät enää lämmenneet saman vanhan pelisarjan ikuiseen uuslämmittelyyn.

Identtiset konsoliversiot

Xbox- ja PS2-versiot ovat käytännössä identtiset. PS2:lla kontrollit ovat hieman kätevämmät, sillä PS2:n ohjaimen keskitetyiltä päätynapeilla on hieman miellyttävämpi käyttää aseita kuin Xboxin liipaisimella ja lisänapeilla. Muutoin erot ovat vain kosmeettisia. Molemmat versiot pyörivät sulavasti ja esittävät pääosin tummasävyiset maisemansa asiallisesti. Grafiikan yleistaso jää kuitenkin molemmissa versioissa keskitason paikkeille.

6/10
Lisää luettavaa