World of Warcraft: Burning Crusade / Arvostelut / pelaaja.fi

World of Warcraft: Burning Crusade

31.01.2007 // Kirjoittanut: Tero Lehtiniemi
5

World of Warcraftin kauan odotettu lisälevy on massiivinen ja tasapainoinen paketti, joka huomioi tasapuolisesti kaikenlaiset pelaajat satunnaisesta seikkailijasta kovan luokan raidaajiin. Mutta jääkö mikään ennalleen?

Alkuvuodesta 2005 Euroopassa ilmestynyt World of Warcraft on tätä kirjoitettaessa kasvattanut pelaajamääränsä peräti kahdeksaan miljoonaan. Nykyisellään se hallitsee yli puolta verkkoroolipelimarkkinoista. Siinä missä kilpailijat suoltavat lisälevyjä ulos jatkuvalla syötöllä, Burning Crusade -lisälevyä on kypsytelty kaikessa rauhassa. Tavallaan Burning Crusaden nimittäminen lisälevyksi tuntuu vähättelevältä. Verkkoroolipelien lajityypissä lisälevyt ovat perinteisesti merkinneet muutamaa uutta aluetta, hahmoluokkaa ja ehkä uutta pelattavaa hahmotyyppiä tai -lajia. Burning Crusade tarjoaa toki tämän kaiken, mutta samalla se muokkaa koko tuttua konseptia perusteellisesti. Monien muiden uudistusten rinnalla maksimikokemustason korottaminen kymmenellä tuntuu varsin pieneltä. Burning Crusade itsessään keskittyy Blasted Lands -alueella sijaitsevan, iät ja ajat suljettuna pysyneen Dark Portalin ympärille. Azerothin joukot onnistuivat aikoinaan sulkemaan demoniherra Illidanin ja suurimman osan sen verenhimoisista kätyreistä Portalin taakse. ”Palavan ristiretken” myötä vanhalle Azerothin kuningaskunnalle jätetään pitkälti hyvästit, sillä suurin osa sen sisällöstä piilee Dark Portalin takana siintävässä Outlandsissa, tyhjiössä leijuvilla planeetta Draenorin jäännöksillä. Siellä seikkailijoita odottaa uusien alueiden ja hirviöiden lisäksi myös melko lailla muuttunut World of Warcraft.

Ulkomailla

Vanhan Azerothin maailman puolella Burning Crusaden uudistukset rajoittuvat lähinnä muutamaan instanssiin eli ryhmätehtävään, uusien rotujen aloitusalueisiin sekä niiden pääkaupunkeihin. Suurin osa levyn tarjonnasta löytyy Outlandsin seitsemältä alueelta, jotka vaihtelevat tunnelmaltaan, maastoltaan ja vaikeustasoltaan. Portista saapuvia odottaa sodan runtelema, meteoriittien ja kuilujen hallitsema Hellfire Peninsula. Näistä masentavista maisemista pääsee kuitenkin etenemään varsin nopeasti, ja suurin osa alueista päihittää suunnitellullaan ja näyttävyydellään helposti kaiken, mihin Azerothissa on tottunut. Outlandsin maastokirjo käsittää lähes kaiken mahdollisen Hellfire Peninsulan vulkaanisista erämaista Nagrandin vehreiden niittyjen kautta energiamyrskyjen riepottelemaan Netherstormiin. Alueet ovat todella laajoja tarjoten lukuisia asutuskeskuksia ja kymmenittäin mielenkiintoisia tehtäviä. Outlandsissa tarjolla olevat tehtävät ovat pääsääntöisesti Azerothista tuttuja tappo-, saatto- ja etsintähommia, mutta uuttakin on tarjolla. Erityisen hauskoja ovat vihollisasemiin tehtävät pommituslennot. Uusia alueita kansoittavat pääosin uudet hirviöt. Tietenkin joitakin vanhoja tuttuja on eksynyt mukaan, mutta pääsääntöisesti lepakot, puumat, murlocit ja kumppanit ovat saaneet tehdä tietä huomattavasti näyttävämmille ja eteerisemmille otuksille. Hauskana yksityiskohtana uusissa hirviöissä on hyödynnetty myös Naxxramas-pomojen 3d-malleja. Tämä on sinänsä ymmärrettävää, sillä suurin osa WoWin pelaajista ei koskaan nähnyt näitä otuksia alkuperäisessä muodossaan.

Pelaajien välistä kähinää

Burning Crusaden uusista alueista käytännössä kaikki sisältävät jonkinlaisen aluekohtaisen PvP-tavoitteen eli toisen puolen pelaajien alueille tehtäviä hyökkäyksiä. Näiden PvP-tavoitteiden hallinta tarjoaa alueesta riippuen erilaisia palkintoja kaupunkien hallitsemisesta vaatimattomampiin kunnianosoituksiin. Tällaisia ”World PvP” -tavoitteita on kokeiltu pelissä jo aikaisemminkin, mutta huonommalla menestyksellä. Outlandsissa tavoitteista netottavat konkreettiset palkinnot rohkaisevat aktiivisempaan sotimiseen. Pelaajien välistä taistelua on muutenkin uudistettu. Vihollisia tappamalla ja taistelukentillä tavoitteita saavuttamalla netottavat Honor-pisteet ovat Burning Crusaden myötä vain osa pelaajien välisen taistelun palkintojärjestelmää. Kovan luokan PvP-jermut voivat ottaa toisistaan mittaa nopeissa Arena-matseissa, joissa on kokonaan oma palkintojärjestelmänsä. Suurin osa Burning Crusaden uudesta sisällöstä on suunnattu kokeneille, mielellään tason 60 saavuttaneille pelaajille. Uuden hahmon luomisesta kiinnostuneet saavat kuitenkin lisää pontta uusista Blood Elf- ja Draenei-roduista. Molemmat täydentävät osapuolia omalla tavallaan ja tuovat mukanaan sekä uudet pääkaupungit että noin 20. kokemustasolle asti riittävät aloitusalueet. Lauman puolelle tulevat verihaltiat voivat olla aiemmin vain Liiton erikoisuutena olleita paladiineja, ja Liiton draeneit puolestaan aiemmin Lauman yksinoikeutena olleita shamaaneja. On tervetullut idea kuroa osapuolten välinen ero umpeen antamalla samat hahmoluokat kummallekin. Sen voi ennustaa tarjoavan uusille hahmoluokille enemmän erikoistuneita tehtäviä esimerkiksi raid-instansseissa.

Ilmojen halki

Outlandsin uudet instanssit pitävät sisällään käytännössä kolmentyyppisiä uudistuksia. Ensinnäkin uudet raid-instanssit vetävät sisäänsä maksimissaan 25 pelaajan kokoisen ryhmän aiemman 40 sijasta, poikkeuksena 10 hengen Karazhan. Pienemmät instanssit noudattelevat Dire Maul -luolastosta opittua kaavaa, jossa iso luolasto on jaettu pienempiin erillisiin kokonaisuuksiin. Tällöin seikkailurupeamista tulee kompaktimpia ja lyhyempiä. Uusista luolastoista on tarjolla myös vaikeat Heroic-versiot, jotka on suunnattu tason 70 saavuttaneille, hyvin varustelluille pelaajille. Kovempien palkintojen lisäksi näiden Heroic-luolastojen läpäiseminen on yksi uusiin raid-luolastoihin pääsemisen ehto. Tuhoutuneen planeetan jäännöksistä koostuva Outlands ei suinkaan ole yksi ja yhtenäinen kappale, vaan osa siitä leijuu yläilmoissa normaalien kuljetusmuotojen tavoittamattomissa. Tässä tulevat apuun lentoratsut, joilla korkeimman kokemustason saavuttaneet pelaajat voivat nousta ilmaan tutkimaan Outlandsia sen koko komeudessaan. Ihan helposti tämä ei onnistu, sillä tason 70 lisäksi ilmojen valtiaaksi haluavalta vaaditaan myös varsin suurta rahallista panostusta. Suurin osa Burning Crusaden pelimekaniikan uudistuksista ei enää tässä vaiheessa ole yllätys. Tästä on pitänyt huolta emopelin joulukuussa ilmestynyt 2.0-päivitys, joka toi mukanaan suurimman osan lisälevyn muutoksista. Mysteeriksi jääkin lähinnä se, kuinka nämä uudistukset tulevat toimimaan siinä osassa sisältöä, jota ei vielä testivaiheessa pystytty juuri kokeilemaan. Luokkatasapainotuksien, uusien Talent-kykyjen ja muiden uudistuksien todellisen vaikutuksen raid-sisältöön näkeekin todennäköisesti vasta kuukausi tai pari julkaisun jälkeen, kun Tempest Keepin ja Illidanin temppelin salat alkavat avautua pelaajille.

Maine ja kunnia

World of Warcraft on surullisen kuuluisa ns. Reputation-grindeistä. Niillä tarkoitetaan maineen nostamista pelin sellaisten ryhmittymien silmissä, jotka tarjoavat tiettyjä erikoistavaroita ja muita palkintoja. Mainetta parannetaan tappamalla satamäärin ryhmittymän vihollisen sotilaita. Nämä grindit olivat usein aikaa vieviä ja jopa turhauttavia: moni rohkea soturi on poistunut Felwoodin nallemetsistä nöyrtyneenä, kun suhde Timbermaw Holdiin on jäänyt Friendlyksi. Niinpä olikin pienoinen alkujärkytys, kun paljastui, että suuri osa Burning Crusaden alkuvaiheen palkinnoista ja jopa luolastojen sisäänpääsykelpoisuuksista on sidottu pelaajan maineeseen. Jokaisella alueella on noin yhdestä kolmeen ryhmittymää, joiden silmissä pelaaja voi nostaa mainettaan erinäisiä tehtäviä suorittamalla ja vihollisia tappamalla. Ryhmittymien suuresta määrästä johtuen onkin onni onnettomuudessa, että pääosin maine nousee mukavaa vauhtia instansseissa ravaamalla, eikä Timbermaw-tyylistä ranteidenviiltelyä juuri esiinny. Burning Crusade on omalla tavallaan tervetullut, mutta samalla haikea siirtymävaihe. Sen myötä monet vanhat, tutut ja turvalliset asiat jäävät unholaan. Tällaisia ovat esimerkiksi suuri osa varusteista, esineresepteistä ja Azerothista löytyvät mineraalit ja raaka-aineet. Myös suurin osa vanhoista luolastoista jää auttamatta vanhaksi, joskin esimerkiksi Naxxramas-tason tavarat ovat vielä tasolla 70 varsin käyttökelpoisia. Vanhat alueet ja kaupungit tulevat todennäköisesti jäämään lähinnä uusien Blood Elf- ja Draenei-pelaajien leikkikentiksi. Suurimpia huolenaiheita onkin tässä vaiheessa raid-sisällön tulevaisuus sekä se, kestääkö Outlands tosiasiassa seikkailujen painopisteen siirtymisen sinne. Muuten World of Warcraftille ei voi toivottaa Burning Crusaden myötä kuin kaikkea hyvää. Uudistukset ovat alkujärkytyksen jälkeen olleet pääasiassa erinomaisia, ja lisälevyn tarjoama sisältö palvelee tasapuolisesti kaikenkarvaisen pelaajakunnan tarpeita ketään sorsimatta.

Uutuuden lyhyesti

Burning Crusade tuo mukanaan huiman määrän uudistuksia, jotka tässä vielä kipakasti tiivistetyssä muodossa. -Korkeimman mahdollisen kokemustason nosto tasolta 60 tasolle 70. -Uusien kokemustasojen mukanaan tuomat uudet loitsut ja taidot, kuten shamaanien elementaalit. -Kaksi uutta rotua, Liiton draeneit ja Lauman verihaltiat. Lisäksi kummankin omat pääkaupungit ja aloitusalueet. -Liitolle draenei-shamaanit, Laumalle verihaltia-paladiinit. -Uusi käsityöammatti Jewelcrafting -Uusi Outlands-alue, joka sisältää seitsemän laajaa ulkoaluetta ja useita luolastoja. -Uusia luolastoja Azerothissa, kuten aikamatkailua tarjoava Caverns of Time ja 10 hengen raid-luolasto Karazhan. -Vain Outlandsissa toimivat lentävät ratsut.

Alkuperäinen pistemäärä: 92/100

9/10

Kehittäjä: 
Blizzard Entertainment
Julkaisija: 
Blizzard Entertainment
Peligenre: 
Roolipeli
Julkaisualustat: 
Tietokoneet, Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-12
Pegi-merkinnät: 
Kiroilu, Väkivalta, Online

Kommentit

Käyttäjän Kokiri kuva
Kokiri

wow! mikä lisälevy!

Käyttäjän Yanathan kuva
Yanathan

Rahan, ajan ja elämän haaskausta.

Käyttäjän delirious kuva
delirious

Mahtava peli, valitettavasti vie liialti aikaa

Käyttäjän mmmestari kuva
mmmestari

Wowi tuhoutui :(

Käyttäjän haamupoika kuva
haamupoika