Kotini on linnani

World of Warcraft täytti viime marraskuussa kunnioitettavat kymmenen vuotta, ja samoihin aikoihin julkaistiin sen viides suuri laajennus, Warlords of Draenor. Siinä missä edellinen lisäosa, Mists of Pandaria, vaikutti aluksi lupaavalta, mutta osoittautui lopulta kuitenkin varsin kaavoihin kangistuneeksi, on uutukainen aivan toista maata – vitsiveikko voisi jopa todeta, että aivan toiselta planeetalta. Warlords of Draenor on WoWin suurin piristysruiske ja edistysaskel sitten Wrath of the Lich Kingin.

Tarinallisesti Warlords of Draenor nojaa vahvasti pelin alkuaikojen nostalgiaan. Se vie pelaajat vaihtoehtoiseen menneisyyteen örkkien ja draeneiden kotiplaneetalle Draenoriin estämään Mists of Pandarian loppunäytöksen jälkeen paenneen örkkipomo Garroshin suunnitelmat, jotka uhkaavat Azerothin nykyisyyttä. Aiemmin Draenor on nähty pelissä vain pirstaloituneena Outland-erämaana Burning Crusade -laajennuksessa, mutta nyt se esittäytyy elinvoimaisena ja ehjänä koko loistossaan. On varsin säväyttävää kulkea laajennuksessa Karaborin valtavan temppelin alueella, kun muistelee sitä samalla Burning Crusadessa, jossa sen rauniot tunnettiin nimellä Black Temple.

Viimeinkin on tajuttu myös nostaa pelaajan hahmon statusta yleisestä juoksupojasta Horden ja Alliancen Draenorin-joukkojen komentajan rooliin. Pelaaja johtaa taistelua örkkien Iron Hordea vastaan alueelta toiselle, joissa jokaisessa on omat tarinalliset tehtäväkokonaisuutensa sekä suurempaan, koko laajennuksen tarinankaareen liittyvät tehtävät. Aiemmasta poiketen Blizzard käyttää nyt myös enemmän pelimoottorilla tehtyjä välianimaatioita tarinan tärkeiden kohtien korostamiseen. Näin syntyy kokonaisuus, jossa tehtävien pelaaminen tuntuu oleelliselta tarinan edistymisen kannalta ja pelaaja tuntee vaikuttavansa konkreettisesti pelimaailman tapahtumiin. Matka uudelle sadannelle kokemustasolle on muutoinkin hauskaa ja nopeaa puuhaa. Blizzard on ymmärtänyt, ettei siitä pidä tehdä liian hankalaa tai hidasta. Taukoa pitäneet pelaajatkin pääsevät helposti mukaan, sillä lisäosan myötä saa heti yhden hahmon tasolle 90 ja voi aloittaa saman tien seikkailut Draenorissa.

Pelimaailma on myös täynnä kaikenlaista löydettävää ja tutkittavaa. Hyvää saalista pudottavia pomovihollisia on joka kulman takana, kuten myös monenlaisia aarteita ja bonustehtäväalueita. Maailman tutkimiseen rohkaisee myös se, ettei Draenorissa voi lentää toistaiseksi lainkaan. Tämä herätti etukäteen purnausta pelaajien parissa, mutta se on selkeästi ollut oikea ratkaisu – itse en osaa edes kaivata lentämistä enää, ja se meinaa välillä unohtua myös Draenorin ulkopuolella.

Warlords of Draenorin keskeisin uutuus on pelaajien oma linnoitus. Se toimii pelaajan tukikohtana Draenorissa, ja sitä kehitetään ja rakennetaan suuremmaksi tarinan edetessä alueelta toiselle. Linnoituksesta käsin lähetetään myös omia seuraajia kaikenlaisiin tehtäviin tai pannaan töihin eri rakennuksiin, jolloin ne tuottavat pelaajalle kaikenlaista tavaraa ja raaka-aineita askarteluun. Seuraajia liittyy joukkoon pitkin pelin tarinaa, ja niiden kehittäminen sekä varustaminen ovat kokonaan oma minipelinsä, joka jatkuu pitkään sadannen tason saavuttamisen jälkeen, sillä seuraajatehtävistä saatavat palkinnot pysyvät ajankohtaisina vielä silloinkin.

Linnoitusten toimivuus perustuu siihen, että niihin mahtuu vain pieni määrä kaikista mahdollisista rakennuksista, joilla kaikilla on omat tuntuvat hyötynsä ja erikoisuutensa. Koska kaikkea ei saa, pitää pelaajan valita, mitä haluaa linnoituksellaan puuhata. Monet rakennukset esimerkiksi tukevat pelin eri ammatteja, ja linnoituksesta löytyy myös oma kaivos ja kasvimaa. Kun niitä kehittää ja saa tuotannon rullaamaan, on pelaaja helposti hyvin omavarainen askartelun suhteen. Askarreltavat esineet ovat myös parempia kuin aiemmin, mistä syystä niitä voikin olla käytössä vain kolme kerrallaan. Tämän lisäksi niitä voi myös kovalla työllä parannella vastaamaan raid-tason varusteita. Kaikki tämä vähentää aiemmin ärsyttävää turhien esineiden väkertämistä, työlästä raaka-aineiden keräystä ja muuta säätöä, mutta myös laskee perusraaka-aineiden myyntiarvoa huutokaupassa.

Linnoitukset ja seuraajat tekemisineen korvaavat hyvällä tavalla kaikenlaiset aiemmat – monien inhoamat – päivittäistehtävät ja muun aiemmin nähdyn, itseään toistavan tylsän suorittamisen. Sillä on iso merkitys sille, että peliin haluaa tulla käymään joka päivä edes hetkeksi säätämään seuraajiensa tekemisiä ja pistämään lisää työtilauksia linnoituksen rakennuksista. Tosin jos linnoituksensa ja seuraajiensa kanssa leikkimisestä ei välitä tai sattui pitämään vanhojen päivittäistehtävien tuomasta sisällöstä, ei pelattavaa ole tarjolla nyt niin paljoa.

Blizzard on uudella lisäosalla onnistunut päivittämään vanhan sotaratsunsa juuri tarvittavilla tavoilla ajan hengen mukaiseksi ja saanut pelaamisen tuntumaan taas tuoreelta. Tämä näkyy myös luolastoissa. Ne tarjoavat monenlaisia, pelimekaniikoiltaan vaihtelevia ja pientä ajattelua vaativia haasteita, jotka eivät kuitenkaan ole liian hankalia tai turhauttavia. Päivitetyt hahmomallit tekevät myös paljon pelin tunnelmalle ja ulkoasulle, jonka sarjakuvamainen ja värikäs taidesuunnittelu kestää yllättävän hyvin aikaa vieläkin.

Warlords of Draenor on parasta WoWia vuosiin – varsinkin nyt, kun ensimmäisen viikon Blizzardin itsensäkin yllättäneen suosion kyykyttämät palvelimet on saatu takaisin ruotuun. Sillä ei ole mitään tarjottavaa niille, jotka edelleen jostain syystä kaipaavat alkuperäisen pelin aikojen tyylistä verkkoroolipeliä. Toisaalta luulisi jo näidenkin pelaajien tajuavan, että niistä ajoista on kulunut jo kahdeksan vuotta, eikä paluuta niihin enää tapahdu.

9/10
KehittäjäBlizzard
JulkaisijaBlizzard
PeligenretVerkkoroolipeli
Pegi-ikärajatK-12
Pegi-merkinnätKiroilu, Online
Lisää luettavaa