Kauden yllättäjä

Viime vuonna WRC 6 jätti rallifanit todella kylmäksi. Virallinen FIA-lisenssi ei painanut vaakakupissa verrattuna siihen, että peli oli kankea ajettava, erikoiskokeet olivat huuhaata ja toteutus oli kaikin puolin tökkivää. Kun vielä alkuvuodesta nähtiin konsoleille saapunut DiRT Rally, ei rallin MM-sarjan virallinen vuosipeli naurattanut pätkääkään.

Tänä vuonna lisenssihaltija yllättää kuitenkin positiivisesti. Rallisarja on muuttunut itsekin vuoden aikana uusien autojen myötä, ja WRC 7 heijastelee sitä hienosti. Uudet WRC-autot kulkevat kovempaa ja vakaammin, ja uusittu kuljettaja-asetelma on herkullinen. Kaikille tuhansille Toyota Gazoon lippuja Jyväskylässä heiluttaneille kerrottakoon myös, että Suomen oma rallitalli on tietenkin mukana. Haluatko olla Esapekka Lappi Jyväskylässä? Jo vain onnistuu.

WRC 7 ei tosin ole päässyt eroon synnistään erikoiskokeiden suhteen, mikä on isohko virhe viralliselta lisenssipeliltä. Tarjolla on 13 rallia, joista jokaiseen kuuluu neljä erikoiskoetta, eli erikoiskokeita on yhteensä 52. Vain yleisöerikoiskokeet on mallinnettu jokseenkin oikein, mutta muuten metsien keskellä vaelletaan kenttäsuunnittelijoiden mielikuvituksen varassa. Rallisijainneista inspiroituneet erikoiskokeet ovat kuitenkin mukiinmeneviä, ja niitä on kavennettu tälle vuodelle.

”Tärinöitä ja voimavastetta käytetään kuin maanjäristysalueella, mutta perusasiat ovat kohdillaan.”

Oudot erikoiskokeet eivät kuitenkaan haittaa, sillä pelin ajettavuus on loikannut aimo annoksen eteenpäin. WRC 7 tarjoaa palkitsevaa haastetta taitavammalle kuljettajalle, ja samalla se on hauskaa hupia myös peliohjaimella rallaavalle sunnuntaikuskille. Pädiohjaus ei ole Codemastersin tasolla, minkä lisäksi tärinöitä ja voimavastetta käytetään kuin maanjäristysalueella, mutta perusasiat ovat kohdillaan. Nyt autoa voi viedä hallitussa sladissa ilman kiroilua.

Ulkoasultaan peli on edelleen jumissa menneisyydessä. Isoja studioita tiukemmat resurssit tarkoittavat, että kaikkien talojen pihassa on Peugeot 406, sahalaidat soivat ja tekstuureista puuttuu reilusti tarkkuutta. Mallinnuksen heikkous korostuu varsinkin autojen esittelytilassa. Onneksi tärkein on hoidettu, eli peli pyörii tasaisesti jopa perusmallin PS4:llä, vaikka bugeja on edelleen jäljellä päivityksistä huolimatta.

Valikot ovat perustoimivat mutta hiukan kankeahkot. Tarjolla on tuttuun tapaan perushyvä uratila, mahdollisuus omiin kisoihin ja mestaruussarjoihin sekä mahdollisuus nettikisailuun tulostaulukon avulla.

WRC 7 kärsiikin eniten juuri hiomattomuudesta ja vähäisestä sisällöstä. Mukana ovat tämän ja viime vuoden WRC-autot, WRC2- ja Junior WRC -tukiluokat sekä Romain Dumais’n ralli-Porsche. Ongelmaa korostavat tynkäversioina mukana olevat rallit.

Toisaalta jos rallipeliltä on kaivannut juuri nykyisiä WRC-autoja, ei WRC 7:lle löydy edes kilpailijoita. Kylotonn on hienosti kohdistanut korjauspanoksensa viime vuoden julkaisun karkeimpiin epäkohtiin. Nyt WRC 7 on kuin salaa viisastunut ja kokonaisuutena enemmän kuin keskinkertaisten osiensa summa. Onko jo liian aikaista odottaa WRC 8:aa?

7/10
KehittäjäKylotonn Games
PeligenretAjo
Pegi-ikärajatK-3
Lisää luettavaa