Sony on ahkeroinut jälleen WRC-pelisarjan kanssa kilpailevan Colin Mcrae Rally -sarjan viettäessä välivuotta. WRC: Rally Evolution on jo sarjan kuudes osa, ja nousevan kehityskaarensa turvin se onkin vakiinnuttanut paikkansa konsolikaahailuiden terävimmässä kärjessä. Vuodet ovat vierineet ja laitealustat vaihtuneet, mutta vasta nyt alkaa jonkinasteista toistoa olla havaittavissa.

Yksinpelin runkona toimii edelleen kilpailu WRC-sarjassa, joka täyden lisenssinsä turvin takaa pelaajalle oikeat kuljettajat, automerkit ja rallitapahtumat. Mukana ovat lisäksi kesympi N-ryhmä sekä legendaariset B-luokan tehohirmut. Vanhat parrat voivat tunnelmoida myös vuosikymmenten takaisilla historic-luokan malleilla: soran pöllyttäminen onnistuu tyylikkäästi esimerkiksi takavetoisella välikoppa-Escortilla.

Yhteensä 16 osakilpailua käsittävä sarja koostuu yli sadasta erikoiskokeesta, ja kaikki tapahtumat voi ajaa oikeassa järjestyksessä. Helpoimmalla tasolla on tarjolla erilaisia ajoapuja, kuten luistonesto sekä automaattinen jarrutus ja -ohjaus. Männynsiemeniä joutuu keräämään hampaidensa välistä vasta vaikeimmalla tasolla, jossa ennätysaikojen tekeminen erikoiskokeille vaatii tiukkaa harjoittelua ja melkoista riskinottoa.

Tiukka vasen ? lehmä edessä?

WRC: Rally Evolution on graafisesti yhtä kaunis ja orgaaninen kuin edeltäjänsä, mutta vauhdintunne on kovempaa luokkaa. Meno on jo WRC-autoilla sellaista tykitystä, että sormi tai jalka hakee jarrupainiketta hyvissä ajoin ennen edessä olevaa mutkaa. Tilannetta ei helpota sattumanvaraisesti eteen tulevat esteet, kuten erilaiset eläimet, tukit tai vesitulvat. Tässä piilee myös pelin ehkä huonoin uudistus: Esteet eivät tule joka kerta samaan kohtaan, mutta kaksi tai kolme jokeria yhdellä erikoiskokeella on jo liikaa. Tienvarteen vaarallisesti pysäköidyn kilpailijan autonromun vielä ymmärtää, mutta kuinka uskottavia esteitä ovat esimerkiksi metsäpalot tai tiellä laukkaavat hevoslaumat? Idea on hyvä, mutta toteutus ontuu.

Verkkomoninpeli on myös kokenut uudistuksia, sillä tällä kertaa haamuautojen sijasta pelti vääntyy ja lasit helisevät, kuten pitääkin. Erityisille rallikrossiradoille mahtuu useampi kilpailija kerrallaan, ja moninpeliä voi tarvittaessa harjoitella myös yksin tekoälykuljettajien kanssa. Ensitestien perusteella verkossa törmäily oli hauskaa, mutta ei täysin ongelmatonta. Verkkoviivettä esiintyi usein, mutta jos nykimisen antaa anteeksi, homma luistaa. Samalla koneella pelaaminen onnistuu myös, mutta pelivuoroa joutuu vaihtamaan erikoiskokeiden välillä.

Kokonaisuutena WRC: Rally Evolution on erinomainen paketti, mutta on itsestään selvää, että uusia ominaisuuksia on vaikea enää keksiä. Mikäli pelin vuosipäivityksestä on jo aikaa tai uudistunut moninpeli verkossa kiinnostaa, voi hankintaa suositella. Me muut rallipelien ystävät jäämme innolla odottamaan seuraavan konsolisukupolven WRC-julkaisuja.

Rallisimulaattori arvostelijan olohuoneessa

WRC: Rally Evolutionia testattiin paitsi PS2:n omalla käsiohjaimella, myös Yhdysvalloista maahantuodulla VRX-ajosimulaattorilla. Alumiiniputkesta ja Sparcon-rallipenkistä valmistetulla rakennelmalla on painoa 120 kiloa ja pituutta yli kaksi metriä. Simulaattori on varustettu Logitechin Driving Force Pro -ratilla ja Dolby Surround 5.1 -äänentoistojärjestelmällä. Jousitetun penkin alle on asennettu matalataajuustoistin, jota ohjataan 1500 watin erikoisvahvistimella.

Arvostelijan yllätykseksi ennätysajat syntyivät käsiohjaimella pelatessa, mutta tunnelmassa mitattuna VRX-simulaattori vie ehdottomasti voiton. Siitä on myös mukava katsoa elokuvia, ja tärisevän penkin ansiosta selkäkin tulee hierottua. Huonoina puolina on rakennelman fyysinen koko ja 2500 dollarin hinta, johon lisätään vielä lentorahdista aiheutuvat kulut. Suositellaan kaikille, joilla hinta ei ole esteenä ja olohuoneen neliömetrit riittävät.
Lisätietoja: www.vrx.ca

7/10
Lisää luettavaa