WWE 2K22 -arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden huhtikuun numerossa 232. Tuoreimpien arvostelujen tasalla pysyt tilaamalla lehden täältä!

Lopetusliike 1-2-3

WWE-pelisarja ehti saada vuosittain uuden jatko- osan lähes ikuisuudelta tuntuvan ajan. Sitten Yukes irtautui kehittäjän paikalta, mitä seurasi Visual Conceptsin kiireellä kasattu ja katastrofaalisen buginen WWE 2K20. Seuraavalle osalle annettiin hieman tavanomaista pidempi kehitysaika, ja se näyttää tuovan tulosta.

Tämän vuoden versio on parasta WWE:tä pitkään aikaan. Se tuntuu saman sokkelin päälle rakennetulta mutta kuitenkin sopivasti erilaiselta ja uudelta. Pelattavuudeltaan uusi osa on helpommin lähestyttävä, paikoin jopa mätkintäpelimäinen, mutta silti kyseessä on ammattilaispainilta tuntuva pakkaus.

Reversal-vastaiskut ovat mukana edelleen, ja nämä liikkeet ovatkin itselleni ehkä pelisarjan ristiriitaisin osa. Toisaalta vastustajan liikkeiden kääntäminen omaksi eduksi on erittäin olennainen osa lajia. En haluaisi niiden kuitenkaan olevan ihan näin vahvoja, etteivät ne dominoisi liikaa pelattavuutta.

Ammattilaispaini lajina on loputtoman monipuolinen jo pelkästään ottelumuotojensa osalta. Pelissäkin lajin piiriin kuuluu normaalien matsien lisäksi otteluita, joissa kamppailijat lukitaan häkkiin ja tehtävänä on paeta sieltä ensimmäisenä, tai otteluita, joissa täytyy saada tikapuita käyttäen katosta roikkuva salkku haltuunsa. On myös ottelumuotoja, joissa pitää heittää vastustaja pöydän läpi tai hakata hänet niin pahoin, ettei hän enää kykene nousemaan luvunlaskun aikana.

Myös WWE 2K22 sisältää useita pelimuotoja. MyRise on urapelitila, jossa luodaan oma hahmo ja seikkaillaan pitkin areenan pukuhuonetta, kaveerataan tai toraillaan muiden painijoiden kanssa ja sitten tapellaan eri matsimuodoissa näitä vastaan.

 

Showcase-pelimuodossa käsitellään Rey Mysterion painiuraa alkaen aina 1990-luvun puolivälistä, jolloin hänen uransa WCW-organisaatiossa otti ensimmäisiä askeleitaan, viimeisimpiin WWE-ajan vihanpitoihin asti. Pelaajan tehtävänä on luoda uudelleen klassikkomatsien ikonisia tapahtumia ruudulla näkyvien ohjeiden mukaisesti. Väleihin on leikattu kohtauksia oikeista matseista ja Rey Mysterion omia kommentteja kehätapahtumista, vastustajista ja senhetkisistä ajatuksista. Miehen legendaarinen ja monivaiheinen painiura on mielenkiintoista seurattavaa, ja matsit tuleekin pelattua läpi jo sen takia, että pääsisi kuulemaan hänen kommenttejaan näistä tapahtumista.

Pelkkää tappelua ei WWE 2K22 suinkaan ole. My- GM-moodissa pelaaja pääsee kokeilemaan taitojaan wrestling-managerina. Tavoitteena on buukata WWE:n viikkolähetyksiin matsit ja luoda jännitteitä painijoiden välille, jotta suuret kohtaamiset kiinnostaisivat katsojia. Lisäksi on kasvatettava omien ottelijoiden suosiota ja pidettävä kaikki alaiset mahdollisimman tyytyväisinä. Isot erityismatsit keräävät enemmän kiinnostusta mutta myös altistavat ottelijat loukkaantumisille. Ennen eeppistä Hell in a Cell -matsia kannattaakin istuttaa painijaansa vaihtopenkillä pari viikkoa tai laittaa tämä esimerkiksi palauttavalle kylpylälomalle heti matsin jälkeen. Vastassa on kilpaileva WWE-show, jonka manageri tekee parhaansa houkutellakseen väkivallannälkäiset katsojat oman ohjelmansa pariin, joten kaikki keinot on otettava käyttöön, jotta oma show olisi kaikkein paras.

WWE-pelisarja on kulkenut pitkän tien. Tämänvuotinen versio tuntuu nyt pitkästä aikaa tuoreelta – kuin uudelta alulta. Kehittäjä on vaihtunut ja kehitysaika on ollut tavanomaista pidempi. Nyt käsissä on helpommin lähestyttävä ja nopeammin opittava painipeli, joka kuitenkin sisältää valtavan määrän pelimuotoja, hyvin toteutetut monipuoliset matsit ja kirsikkana kakun päällä koukuttavan managerointitilan.

7/10
KehittäjäVisual Concepts
Julkaisija2K Sports
PeligenretShowpaini
Pegi-ikärajatK-16
Lisää luettavaa