Mitä yhteistä on Alien-elokuvalla, Dead Spacella ja massiivimoninpeli EVE Onlinella? Jos ohitetaan ilmeisin eli avaruus, vastaus on työ. Väittäisin, että työnteon ja työläisten kuvaaminen on vaikuttanut tärkeällä tavalla jokaisen menestykseen.

Ridley Scottin Alien on ollut monelle pelottavan uskottava kokemus, sillä sen maailma ja siksi myös muukalaisen uhka tuntuvat todelliselta. Liikkuvaa öljynporauslauttaa muistuttavan Nostromon miehistö ei etsi käymättömiä korpimaita vaan hakee leipää pöytään. Sellaiseen on huomattavasti helpompi eläytyä kuin jediritarien mystiikkaan.

Ensimmäinen Dead Space käytti tätä perustaa taitavasti. Sankari Isaac oli vielä persoonaton, kasvoton ja äänetön hahmo, joka raahusti ympäriinsä kömpelö suojapuku yllään. Pelaaja joutui tutustumaan häneen tekojen eikä selitysten kautta. Valtava avaruusalus Ishimura oli pelissä täysin sökönä, joten Isaacin oli edetäkseen huollettava erilaisia tärkeitä koneita ja järjestelmiä. Aluksen herätessä henkiin pelaajalle muodostui hyvin selkeä kuva Ishimurasta oikeana paikkana. Se ei ollut vain kenttäkokoelma, vaan tehdas, jossa oli työskennellyt heti paljon uskottavampia hirviöiden uhreja.

Tämä oivallus ei jostain syystä enää siirtynyt Dead Space 2:een. Toimintaan sinänsä pätevästi kallistunut sarja unohti, että Isaac on rakentaja. Kentistä tuli vain kenttiä toiminnan viedessä tunnelman tilaa. Kolmosessa ollaan jossakin näiden välissä, mutta insinööri rakentaa enää lähinnä aseita. Uskottavuuden kannalta jotain tärkeää on menetetty.

Dead Space 3:n ohessa olen pelannut viime viikkoina myös EVE Onlinea juuri avaruustyöläisen roolissa. Tämä on kolmas kerta, kun aloitan EVE:n parissa aivan alusta. Se on yksi hankalimmin aloittelijoille aukenevista peleistä, joita olen koskaan nähnyt. Sen käyttöliittymä on monimutkainen. Sen virtuaalikosmoksessa väijyvät tietokoneen ohjaamien piraattien lisäksi epärehellisiä ja ilkeitä pelaajia. Virheen tehdessään voi menettää kaiken.

Aluksi EVE:ssä on helpointa hankkia rahaa kaikkeen muuhun puuhaan yksinkertaisella kaivostoiminnalla. Ensin hankitaan vaikkapa Venture-luokan kaivosfregatti (kuva ohessa), harjoitellaan viikon verran hahmon teollisuustaitoja, ja pistetään vetosäteen ja laserin yhdistävät kaivosvälineet työhön. Parinkymmenen minuutin päästä ruuma on täynnä, ja on aika lennättää se myyntiin. Sivussa ehtii nauttia parikin kupposta kuumaa.

Mitä, eikö tämä kuulosta jännittävältä? Ei se sitä olekaan, mutta tylsyyden sietää osaksi sen takia, että alitajunnassa tietää pelin talouden olevan oikea järjestelmä, jossa mitään ei synny tyhjästä. Aloittelijan kaivaman perusmalmin ostaa välikäden kautta joku teolllisuusmoguliksi erikoistunut pelaaja, jonka rahtialukset vievät jalostetut malmit eteenpäin muiden pelaajien tehtaisiin. Ehkä juuri minun kaivamastani metallista on tehty ohjus ammutaan tuhansien pelaajien taisteluissa, joista pelialan uutissivustot kirjoittavat hämmästellen. Oikea työ tekee tästäkin avaruudesta oikean.
 

Lisää luettavaa