Viime viikolla kuultiin kummia. Pelianalyytikot kertoivat, että pc-pelien myyntitulot ovat menneet ohi konsoleista. Pc-pelaamisen kuolemaa on ennustettu jo yhtä pitkään kuin Nintendon tuhoa, joten tämä saattoi tulla monelle yllätyksenä. Uutinen lietsoi tietenkin konesotaa nettifoorumeilla, kun konsolien puolustajat kaivautuivat poteroihinsa.

Pc-pelaamisen luonne ja sen suhde konsoleihin ovat kuitenkin muuttuneet vuosien varrella, joten puolustuskannalle ei kannata lähteä. Myyntiuutista tutkien selviää, että pari tiettyä peliä vastaa tietokonepelaamisen markkinavoitosta. MOBA:t eli League of Legendsin ja DOTA 2:n kaltaiset joukkuepelit, jotka rahastavat ilmaismallilla ja ajavat kilpapelaamisen asiaa, ovat niitä todellisia rahasampoja. Niitä pelaa käsittämättömän suuri joukko ihmisiä, joille ei jää aikaa eikä intoa pelata yhtää mitään muuta. Ne ovat kuin hard core -vastineita vanhalle kunnon Miinaharavalle.

Kakkosena tulevat MMO-pelit. Ne pelastuivat, kun tekijät tajusivat vihdoin, ettei World of Warcraftin kanssa kannata kilpailla. Kuukausimaksut vaihtuivat järjestään Free-2-Play-maksuihin. Viimeksi tänään kuultiin, että Defiance vaihtaa ilmaismalliin, koska ”ilmainen on parempaa”. Se tarkoittaa suomeksi, että harvempi piti peliä kuukausimaksun arvoisena.

Tämä on toisaalta oire siitä, millaista pc-pelaaminen nykyään oikeastaan on. Ennen sana pc toi mieleen kalliit konepäivitykset, insinöörinikkaroinnin, konetehoilla lesoilun ja vaikkapa raskaat simulaattoripelit. Viimeisin pc-polvi on kuitenkin ollut vähiten tehosyöppö. Aion itse vaihtaa pelikonetta piakkoin, mutta vanha laite on kestänyt yli viisi vuotta yhden komponentin vaihdolla. Vasta nyt alkaa ilmestyä pelejä, jotka eivät tee sen kanssa yhteistyötä. Moista ei olisi voinut edes kuvitella 1990-luvulla tai 2000-luvun alkupuolella.

Eittämätön tosiasia on se, että pc:llä on nykyhetken koneista laajin ja monipuolisin pelivalikoima. Pc-pelaaminen on lopulta myös halpaa. Koneen hankinta on iso kertajytky lompakolle, mutta sen jälkeen voi nauttia naurettavan halvoista peleistä verkkokauppojen alennusmyyntien ansiosta. Lajityypit, jotka katsottiin aiemmin konsolien erikoisuuksiksi, kukoistavat. Hyppelypelejä on niin paljon, että tekijät voisivat jo pitää taukoa.

Eristymisen sijasta pc:t ja konsolit ovat lisäksi lähentyneet toisiaan. PS4:n pelaajat ovat voineet nauttia lukuisista tietokoneelta käännetyistä indie-peleistä, joita on tulossa vain hurjemmalla tahdilla. Pc-pelaajia ei taas enää ole sidottu konttorituoliin ja hiiren sekä näppäimistön ääreen. Konsoliohjaimet toimivat tietokoneilla mainiosti, ja Steamin Big Picture mode on tarkoitettu tuomaan pc-kuva telkkuun.

Insinöörihenkisempiä pelaajia ja tehomyllyjen omistajiakin hellitään. Valven viimeisin viritys, kotiverkon suoratoisto eli in-home streaming avaa sekin mielenkiintoisia mahdollisuuksia, joita on kokeiltu aiemmin Wii U:n ja Vitan kanssa. Pelikuvaa ajetaan netin kautta tehokkaamasta koneesta käpykoneeseen, joka istuu olkkarissa telkun vieressä. NVidian Shield-projektin ansiosta tarpeeksi tehokkaan näytönohjaimen omistaja voi taas käyttää Limelight-softaa ja pelata super-pc:nsä pelejä suoraan Android-kännykän ruudulta. SweetFX:n ja ENB:n kaltaiset sovellukset taas avaavat ovia niille, jotka haluavat brassailla grafiikalla, johon varsinaiset pelintekijät eivät edes tähtää. Juuri julkaistu GeDoSaTo-sovellus taas tekee helpommaksi pelien ns. multisamplausta: kone luo niin valtavan kuvan, että 4K-resokin jää kauas taakse. Tulos tiivistetään monitorille, jolloin kuva on järkyttävän tarkka, pehmeä ja yksityiskohtainen. Äärimmilleen viety grafiikka ja sen ihailu voivat olla pelaamisen syrjäyttävä harrastus. Taidemuotoon voi tutustua vaikkapa Dead End Thrills -sivustolla

Lopulta pc onkin useimmille konsolipelaajille aivan muuta kuin vihollinen. Sen nousu edistää vahvasti ns. ydinpelaamista. Lisäksi monessa kodissa voi olla täysin työ- tai netti-pc:nä pidetty masiina, jossa on aivan tarpeeksi tehoja viime vuosien parhaita indie-helmiä varten. FTL ja vastaavat kuuluvat tämän vuosikymmenen pelisivistykseen. PC:llä ei ole toisaalta konsolien kovaa kilpailua ja tarvetta luoda ison budjetin yksinoikeuspelejä, joten Unchartedeja, Gearseja ja vastaavia blockbuster-tapauksia tietokoneilla ei juuri nähdä. Niinpä uudehko konsoli ja vanhakin pc muodostavat yhdessä sellaisen laitekaksikon, jolla voi nauttia mahdollisimman monipuolisesta peliharrastuksesta. 

Konsoli ja pc, halatkaa toisianne.

 

Lisää luettavaa