Blogi: Pelihistorian havinaa – Malja Psygnosikselle

Viime kuussa tuli loppuunsa yksi pelihistorian aikakausi, kun Sony ilmoitti yllättäen sulkevansa Liverpoolin-studionsa.

13.9.2012 11:10

Viime kuussa tuli loppuunsa yksi pelihistorian aikakausi, kun Sony ilmoitti yllättäen sulkevansa Liverpoolin-studionsa. Kyseinen studio perustettiin lähes kolmekymmentä vuotta sitten vuonna 1984, ja vanhat pelaajat muistavat sen alkuperäisellä nimellä Psygnosis.

Psygnosis ehti itsenäisenä julkaisijana ja kehittäjänä tehdä kaikkiaan 155 peliä, ja siitä kasvoi nopeasti yksi Englannin merkittävimmistä ja suurimmista pelinkehittäjistä. Amigan, Atari ST:n ja Macintoshin kulta-aikana se julkaisi sellaisia klassikoita kuin Shadow of the Beast ja Lemmings. Psygnosis panosti peleissään visuaalisuuteen ja niiden kansitaiteeseen, josta tulikin vuosiksi sen tavaramerkki, ja se nosti pelien ulkoasun merkityksen aivan uudelle tasolle. Studio työllisti vuosien varrella valtavan määrän pelintekijöitä, ja monet nykyiset englantilaiset pelintekijät sekä nuoremmat brittistudiot voivat vetää juurensa Psygnosikseen samalla tavalla kuin Suomessa nostetaan peliteollisuuden rakentajaksi demoskene.

Sony osti Psygnosiksen vuonna 1993, ja siitä muodostui lähes välittömästi yksi Sonyn tärkeimmistä länsistudioista. Sen tärkeimpiin Sony-peleihin kuuluvat muun muassa Colony Wars, Formula One -sarja sekä tietenkin studion lippulaivaksi muodostunut ja ensimmäisen PlayStationin merkittävimpiin peleihin kuulunut WipeOut jatko-osineen. Psygnosis, jonka nimi muutettiin vuonna 1999 Sony Studio Liverpooliksi, ehti kehittää pelejä kaikille PlayStationeille ja 28 toimintavuotensa aikana se teki kaikkiaan 168 peliä. Sen viimeiseksi peliksi jäi Vitan WipeOut 2048, joka julkaistiin tämän vuoden alussa.

Sony ei ole erityisesti selitellyt päätöstään muuten kuin sillä, että kyseessä on vain osa sen maailmanlaajuisesta toimintojen uudelleenjärjestelyä. Niin mittava kuin kyseisen studion historia ja merkitys onkin, Sonyn omistuksessa sen toiminta keskittyi alun jälkeen – etenkin nykykonesukupolvessa – lähinnä WipeOut-sarjaan. Se voi olla kriitikoiden ja tosipelaajien rakastama sarja, mutta suurempaa uutta yleisöä se ei enää tavoittanut. Tavallaan Sonyn päätös on siis täysin ymmärrettävä, mutta kysymykseksi jää, olisiko studio voinut luoda jälleen myös jotain uutta? Tätä emme nyt koskaan saa tietää.

Etenkin eurooppalaisesta näkökulmasta Sonyn Liverpoolin-studion taru on merkittävä, ja siksi uutinen sulkemisesta on tietenkin surullinen. Pelimaailma on kuitenkin siitä tyly, että menneisyyden menestyksellä ei pitkälle pärjätä. Surullista on sekin, kuinka laajan ja monipuolisen pelituotannon tehnyt studio kuihtui hitaasti vuosien varrella yhden, yhtä lailla hiipuneen sarjan ihmeeksi. Loppu ei tullut pamauksena vaan pihauksena.

Tyytykäämme siis vain nostamaan malja tai peliohjain Psygnosiksen ja Sonyn Liverpoolin-studion kunniaksi. Muistelkaamme lämmöllä kaikkia niitä hetkiä, joita WipeOutin, Lemmingsin, Shadow of the Beastin ja monien muiden parissa olemme viettäneet. 

Hyvää alkanutta syksyä!
Miika Huttunen, päätoimittaja

Teksti on julkaistu syyskuun Pelaaja-lehdessä 120 pääkirjoituksena.

Lisää luettavaa