Blogi: PlayStation 4 ja Xbox One tulevat – Paljonko periaatteesi maksaa?

Valtteri Hyttinen pohtii syitä Microsoftin ja Sonyn ratkaisuihin rajoittaa tai jättää rajoittamatta omistamisen vapautta.

17.6.2013 15:30

E3:n tykistötulen pauke on jo laantunut ja pölypilven laskeuduttua taistelutantereella seisoo vain yksi musta monoliitti, PlayStation 4. Hädintuskin alkanut konsolisota julistettiin jo loppuneeksi ja Sonyn murskavoitosta riemuittiin seisoen annetuin aplodein. Näin kertoo internet.

Voi kuinka väärässä olettekaan.

Jo pitkään ennen seuraavan sukupolven konsolien julkistusta sermien takana supistiin aivan vakavissaan tulevaisuudesta, jossa tulevat konsolit eivät edes käyttäisi fyysistä mediaa. Tuohon emme selkeästi olleet vielä valmiita, sillä kuten olemme saaneet huomata, jo päivittäiset lisenssintarkistukset ja käytettyjen pelien kaupan hankaloittaminen aiheuttivat valtavan reaktion. Saimme pitää blu-ray-asemamme, mutta laitevalmistajien ja julkaisijoiden halu siirtyä digitaaliseen myyntiin ei katoa. Tulemme olemaan naimisissa PlayStation 4:n ja Xbox Onen kanssa seuraavat kymmenen vuotta. Sen aikana tulemme kokemaan murroksen kuluttamisessa.

Intohimoiset pelaajat unohtavat usein perusasiat. Sony ja Microsoft ovat valtavia yrityksiä. Yrityksen tarkoitus on tehdä voittoa ja vieläpä mahdollisimman paljon. On uskomatonta lukea kommentteja suomalaisilta ja ulkomaisilta sivuilta, miten oma suosikki on pettänyt kuluttajan, miten heistä on tullut ahneita, tai miten he nykyään vain rahastavat. Miettikääpä nyt hetki: missä vaiheessa nämä satoja, ellei tuhansia, alan ammattilaisia työllistävät tahot ovat olleet markkinoilla tehdäkseen hyväntekeväisyyttä?

Konsolisota ei todellakaan ole ohi. Olkoonkin, että Microsoft ei tähän mennessä ole pelannut korttejaan parhaalla mahdollisella tavalla ja Sony käytti röyhkeästi, mutta voitokkaasti heikkoa hetkeä hyväkseen. Olemme kuitenkin nähneet vasta flopin. Ennen ensimmäistä myyntipäivää edeltää vielä turn ja river, Gamescom ja Tokyo Game Show. Kun niiden jälkeen kortit viimein katsotaan, siirtyy osa potista toiselle, mutta sen jälkeen jaetaan uudet kädet ja nokittelu alkaa alusta. Suurella todennäköisyydellä kuulemme Sonyltä jotain vähemmän taputuksien arvoista ja Microsoft yllättää positiivisesti. On pakko.

Olen yrittänyt ymmärtää molempien pokerinaamojen strategiaa tähän mennessä paljastettujen tietojen valossa. Yksi mahdolliselta vaikuttava skenaario on digitaalisen jakelun vielä paljastamaton painoarvo. Voi hyvinkin olla, että Sony ja Microsoft eivät huhujen mukaan ajatelleetkaan myyvänsä pelejä fyysisinä kappaleina, jolloin ne olisivat käytännössä Valven Steam-pelikauppoja television alla. Sen konseptin pc-pelaajat ovat hyväksyneet jo vuosia sitten, ja alun vastarinta unohtui nopeasti pelien hintojen tippuessa roimasti alemmas.

Kun katsoo miten voimakkaasti Microsoft puhuu digitaalisuudesta, ja Sony latauspelien välittömän pelaamisen mahdollistavasta PlayGo-palvelustaan, ei levyasemallisuus, tai hyllymyyntihintojen julkistaminen ole oleellista. Oleellista on Xbox Liven ja PSN:n ladattavien pelien hinnoittelu. Sony esimerkiksi muisti tarkasti käyttää termiä disc-based games, kun näpäytti Microsoftia sormille Always online drm:stä.

Jos Microsoft tai Sony ilmoittaa digitaalisesti jaeltujen pelien hinnaksi jotain merkittävästi halvempaa kuin 59,99 €, periaatteet unohtuvat todella monelta pelaajalta ja fyysisten kappaleiden myynti romahtaa. Ja jos nyt ihan oikeasti ollaan rehellisiä, niin kuinka montaa prosenttia tai edes promillea meistä verkkopakko oikeasti tulisi haittaamaan?

Läpi internetin löylytetty Microsoft tietää meistä enemmän kuin luulemme. Se on heidän työnsä. He tietävät kuinka monta Xbox 360 -konsolia on myyty maailmanlaajuisesti, miten myynti on jakautunut maittain ja kuinka moni näistä konsoleista on yhteydessä verkkoon. He ovat varmasti punninneet, miten paljon verkottomien käyttäjien menettäminen vaikuttaa myyntiin ja ovat ihan okei sen tiedon kanssa.

Tiedossa piilee toivo. En halua uskoa, että näin merkittäviä ratkaisuja tehdään Microsoftin kokoisessa organisaatiossa miettimättä pelastavaa ratkaisua. Tälläisenään se jäisi ilmiselväksi itsemurhaksi.

Muistetaan myös lukemattomat yhteistyökumppanit eli julkaisijat ja kehittäjät, jotka ovat olleet tietoisia Microsoftin liiketoimintasuunnitelmasta jo pitkään. Heistä valtaosa on edelleen mukana ja vahvasti. Heillä on tietoa ja uskoa menestykseen.

On totta, että tulevien konsolien hintaero on merkittävä. Kinectin myyminen jokaisen Xbox Onen kanssa on kuitenkin ainoa järkevä tapa saada sille jotain todellista toiminnallisuutta. Vaikka Sony saikin painettua PlayStation 4:n hintaa alemmas jättämällä PS4:n liiketunnistuskameran pois pakkauksesta, on veto mielestäni erittäin huono pitkällä tähtäimellä. Kun kehittäjällä ei ole tietoa kuluttajan laitteiston kokoonpanosta, lipuvat liiketunnistusominaisuudet to-do-listan häntäpäähän.

Tiedän, ettei tämän blogin lukijakunta ole liiketunnistuksen kohderyhmää, mutta niiden olemassaolon merkitystä ei voi kiistää. Ne ovat olleet merkittävä  tulonlähde tai ainakin suuri osa liiketoimintaa molemmille yrityksille. Kun miettii Kinect-pelien oletettavasti edullisia kehityskustannuksia, on hyvinkin mahdollista, että tavispelaajat ovat osaltaan edesauttaneet Microsoftin miljardin dollarin panostusta seuraavan sukupolven pelien kehitykseen meille tosipelaajille. Älkää siis vihatko.

On pitkästä aikaa todella upeaa seurata näiden kahden kilpakumppanin edesottamuksia ja olen henkilökohtaisesti aivan liekeissä seuraavasta sukupolvesta. Siksi halusin muistuttaa teitä bisneksen raakuudesta ja siitä, ettei lihava leidi todellakaan ole vielä laulanut. Seuratkaa innolla tilanteen kehittymistä, mutta punnitkaa kaikkia teihin vaikuttavia tekijöitä. Minä tiedän, että always online drm ei vaikuta minun pelikuluttamiseen mitenkään. Minua kiinnostaa Xbox Liven ja PSN:n tulevaisuus ja niihin liitetyt oheispalvelut ilmaisten pelikirjastojen ja digiostosten hinnat.

Kirjoittaja on vapaa toimittaja, eikä hänen mielipiteensä edusta Pelaajan virallista linjaa. Hänen mielipiteensä ovat hänen omiaan ja avoimia muuttumaan. Seuraa häntä Twitterissä @VHyttinen

Lisää luettavaa