Eikö Wii U vielä kiinnosta? Lue tämä ja mieti uudestaan / Blogit / pelaaja.fi

Eikö Wii U vielä kiinnosta? Lue tämä ja mieti uudestaan

13.09.2012 // Kirjoittanut: Valtteri Hyttinen
76

Mikä ihmeen Wii U?

Nintendo Wii U on pyörinyt otsikoissa kiihtyvällä vauhdilla kulminoituen eilen ja toissapäivänä pidettyihin Nintendo Direct -tilaisuuksiin joissa seuraavan sukupolven pelikonsolista paljastettiin ensikertaa reilusti virallista tietoa.

Moni kuitenkin tuntuu olevan edelleen hieman hämillään koko touhusta, joten päätin koluta kaikki internerin nurkat ja koostaa pirstaloituneesta tiedosta infopaketin, jonka jälkeen on helppo tehdä perusteltu päätös Wii U:sta ja siitä, tarvitseeko sellainen lisätä omalle ostoslistalle.

Nintendo Wii U tulee julkaisuhetkellään olemaan markkinoiden kehittynein pelikonsoli. Se ei ole kannettava käsikonsoli, eikä uudenlainen tablettitietokone, vaan se yhdistää monia moderneja teknisiä ratkaisuja ja käyttötapoja. Wii U on menestyneen Nintendo Wii:n seuraava versio, täysin uusi laite uusilla ominaisuuksilla ja pelaamistavoilla, joka tukee myös vanhan Wii:n ohjaimia ja tasapainolautaa.

Nintendo Wii U koostuu televisioon kytkettävästä konsoliyksiköstä sekä langattomasta tablettiohjaimesta, jota valmistaja kutsuu Wii U Game Padiksi. Nintendo Wii U on nykyaikaisten kotikonsolien kahdeksannen sukupolven ensimmäinen laite.

Ohjaamisen ja pelaamisen uudet ulottuvuudet

Wii U:n Game Padia erehdyttiin konsolin ensijulkaisussa luulemaan itse konsoliksi, mikä pitää osittain paikkansa. Suurikokoinen ja takapuoleltaan ergonomisesti voimakkaasti muotoiltu Game Pad -ohjain ei kuitenkaa tee raskasta työtä, sillä kaikki laskennalliset toimenpiteet, kuten peligrafiikkan renderöiminen tapahtuu  muutaman dvd-kotelon kokoisessa konsolissa, joka kytketään televisioon tai muuhun näyttölaitteeseen.

Wii U:n yksi merkittävimpiä ominaisuuksia on Game Padin näyttö ja se, miten sen kautta voi jatkaa peliään muun perheen katsoessa televisiosta Salkkareita. Wii U ei siis pelistä riippuen vaadi televisiota, sillä peliä voidaan pelata itsenäisesti pelkän Game Padin ruudulla.

Game Padistä löytyy tavanomaiset ohjausnapit: kaksi painettavaa analogista tattia, kaksi analogista liipaisinta, kaksi olkanäppäintä, digitaalinen ristiohjain, neljä peukalonäppäintä, start- ja select -napit, äänenvoimakkuuden liukukytkin ja home-kotivalikkopainike.

Viimeisimpien käsikonsolien ja jopa älypuhelimien lailla Wii U Gamepadissa on useita konsoliohjaimissa vielä näkemättömiä ominaisuuksia. Game Padiin on saatu mahtumaan kamera, mikrofoni, infrapunalähetin, värinätehosteet, stereokaiuttimet, kuulokeliitin, sekä laitetta hallitseva resistiivinen kosketusnäyttö ja sen ohjaamiseen tarkoitettu vaihtoehtoinen stylus-kynä.

Videokamera ja mikrofoni mahdollistavat videopuhelut Wii-käyttäjien välillä ja liikeohjauksen eleet tulkitaan kolmen akselin kiihtyvyyssensorilla, magneettisensorilla ja gyroskoopilla. Laite on langaton ja sisältää ladattavan sisäänrakennetun akun. Game Padin akkukestosta ei vielä ole annettu virallista tietoa.

Game Padin näytössä ei ole pihistelty. 6,2-tuuman näytöllä ja 854 × 480 kuvapisteen ominaistarkkuudella on päästy hyvään pikselitiheyteen, eivätkä kuvapisteet erotu toisistaan helposti. Kuvanlaatu ja väritoisto ovat Pelaajan kokemuksien mukaan hyvät. Moderneimmista kosketusnäyttötekniikoista poiketen Wii U:n Game Pad ei tue monikosketusta, vaan toimii Nintendon käsikonsolien tapaan paineeseen reagoimalla. Laitetta voi siis operoida myös styluksella, kynsin tai vaikka hansikkain.

NFC eli No frakkin' Clue?

NFC on suhteellisen tuore teknologia, jota myös Nintendo tulee käyttämään osana Game Padia. Tekninen lyhenne tulee sanoista Near Field Communication, joka taas tarkoittaa langatonta tiedonsiirtoa hyvin pienen etäisyyden sisällä. Käytänön sovelluksia ei ole nähty kovin montaa, mutta hyvällä mielikuvituksella siunattu Nintendo saa varmasti valjastettua tekniikan potentiaalin hyvin.

NFC:tä voidaan hyödyntää vaikkapa asettamalla sitä tukeva pelifiguuri Game Padin lukualueelle, jolloin toisiaan lähellä olevat mikrosirut vaihtavat tietoja ilman salasanojen kyselyä tai muutakaan käyttäjäpalautetta. Data voi olla esimerkiksi Pokémon-lelun siirtäminen digitaaliseksi hahmoksi peliin, latausaikakortin saldon siirtäminen verkkokauppaan, omien pelitallennuksien vieminen kaverin konsolille tai ohjaimen paritus konsoliin vain toisiaan koskettamalla. Tätä teknologiaa käytetään mm. suositussa Skylanders -peli- ja keräilyfiguurituotteessa.

Perinteisempään pelaamiseen

Ominaisuuksia pursuava Game Pad saa rinnalleen myös perinteisen Pro Controller -ohjaimen, joka muistuttaa hyvin paljon Nintendon kilpailijan, Microsoftin Xbox 360 -ohjainta. Pro Controller on edullisempi kuin valtavan määrän erilaista teknologiaa sisältävä Game Pad, mutta se sisältää kaikki perinteiset ohjausnapit: kaksi analogitattia, kaksi analogista liipaisinta, ristiohjaimen, olkanapit, neljä peukalonappia, start- ja select -napit, sekä Home-kotivalikkopainikkeen. Mustana tai valkoisena saatava ohjain on langaton ja sen akku on sisäänrakennettu. Lataus hoituu mini-usb-liitännän kautta.

Wii U tukee korkeintaan kahta Game Pad -ohjainta, neljää Wii Remote -kapulaa tai neljää Pro Controller -ohjainta.

Tehoja vai ei? Onko sillä edes väliä?

Suurin kysymys Wii U:sta tuntuu olevan kuinka tehokas se on?. Kysymykseen vastaaminen on hankalaa, sillä erilaiset valmistustekniset seikat ja käytetty suoritinarkkitehtuuri eivät nykypäivänä enää kerro absoluuttisesta tehosta. Se kuitenkin tiedetään, että laitteelle on saatu sulavasti siirrettyä PlayStation 3:lla ja Xbox 360:lla tavattuja tripla-A-pelejä Game Padin mahdollistamien lisämausteiden kera. Suoritusta ei kannata vähätellä, sillä uuden konsolisukupolven alku on historiallisesti aina heikko ulosantinsa puolesta. Tulevaisuus on siis lupaava, jos näinkin nopeasti saadaan luotua uutta näyttävää sisältöä.

Rajatonta muistia

Laitteen sisäinen tekniikka on tullut esille vain osittain. Wii U:n suorittimena hyrrää IBM:n valmistama 45nm-valmistustekniikan Power7-pohjainen moniydinsuoritin, jonka kellotaajudet ja välimuistien koot on pidetty salassa. Grafiikkasuoritin tulee ATI AMD:lta ja se perustuu Radeon-arkkitehtuuriin. Merkittävimmät harppaukset on näillä näkymin tehty käytettävän käyttömuistin puolella, jota Wii U:ssa on kaksi gigatavua. Yksi gigatavu on varattu järjestelmälle ja toinen peleille.

Vertailun vuoksi PlayStation 3:ssa käyttömuistia on Wii U:sta vain neljännes, eli 256 megatavua järjestelmälle ja toiset 256 megatavua pelien käyttöön. Xbox 360:ssa järjestelmän ja pelien välillä jaettua käyttömuistia löytyy yhteensä niin ikään 512 megatavua.

Muutama pelinkehittäjä onkin jo ehtinyt kehumaan Wii U:n "rajatonta muistia", mikä varmasti helpottaa pelinkehittäjien optimointiurakkaa.

Liian rajoitetusti muistia

Viimeisimpien ominaisuuspaljastuksien myötä kansa älähti myös tarjolla olevien konsoliversioiden tallennuskapasiteetin vähyydestä. Basic-mallin kahdeksan- ja Premium-version 32 gigatavun käyttömuistit kun eivät kilpaile samassa sarjassa edes vuosia markkinoilla olleiden Pleikkarin ja Xboxin kanssa, joiden eri versioiden kapasiteetit mitataan parhaillaan sadoissa gigatavuissa.

Wii U:n käyttömuisti ei toisaalta ole perinteistä kiintolevytekniikkaa. Wii U:ssa käytetään ssd-tyyppisesti flash-muistia, joka ei sisällä liikkuvia osia, jonka siirtonopeudet voivat olla huikeasti parempia ja muistipiirit mahtuvat vieläpä ilman erillisjäähdytystä huomattavasti pienenpään tilaan.

Ilman erillistä kiintolevyä Nintendo on myös saanut laskettua laitteen hintaa ja tarvittaessa konsolin usb-liittimet sai sd-kortinlukija mahdollistavat tallennuskapasiteetin laajentamisen ulkoisella kiintolevyllä vaikka teratavuun, riippuen käyttäjän omista tarpeista.

Yhteensopivuudella helpompaan alkuun

Nintendo ei unohda sen Wii-konsoliasiakkaita Wii U:n tullessa markkinoille. Wii U nimittäin tukee kaikkia Wii:n ohjaimia, ja jos hyllystä löytyy jo vanha valkoinen konsoli, ei uusia ohjaimia tarvitse heti ostaa lisää. Wii Remotet, Nunchuk-lisäohjaimet ja jopa tasapainolauta ovat tuettujen lisälaitteiden listalla.

Yhteensopivuus ei rajoitu pelkästään Wii:n ohjaimiin, sillä Nintendo on luvannut Wii U:n pyörittävän myös valtaosaa Wii:n peleistä. Olemassaoleva pelikokoelma, oli se sitten levyillä tai digitaalisesti ostettua, ei siis jouda unholaan vaikka laite vaihtuisikin uudempaan. Jopa vanhat pelitallennukset voi siirtää Wii U:lle.

Valitettavasti Wii:n kyky pyörittää sitä edeltäneen Nintendo GameCuben pelejä uupuu Wii U:sta. GameCube-pelejä luvataan tuoda tarjolle digitaalisesti myöhemmin Virtual Console -retropelikaupan kautta.

Viihdekeskuksena

PlayStation 3:n ja Xbox 360:n viihdetarjonta ei ole rajoittunut pelkkään pelaamiseen, sillä Nintendon kilpailijat tarjoavat myös useita videopalveluja. Tässä suhteessa Nintendo on ollut markkinoiden muita viihdejättejä jäljessä. Wii U:n myötä valmistaja haluaa korjata tilanteen. Nintendo on käynyt keskusteluja Hulu plussan, Netflixin, Amazon Instant Videon ja YouTuben kanssa mahdollisista suoratoistopalveluista Wii U:lle.

Game Padin erillinen näyttö mahdollistaisi suunnitelmien mukaan myös videopalveluiden seuraamisen ohjaimen ruudulta television ollessa muussa käytössä.

Game Padin ominaisuuslistan infrapunalähetin palvelee television käyttöä muutenkin. Ohjaimella voi nimittäin hallita televisionsa kuvasisääntuloja, äänenvoimakkuutta ja paljon muutakin, aivan kuten yleiskaukosäädin ikään. Ohjain halutaan siis Nintendon puolesta istuttaa kiinteäksi osaksi modernia viihdetilaa.

Konsoli itsessään tukee videoformaatteja täyteen 1080p teräväpiirtoon asti ja kuvaliitännätkin ovat kehittyneet täysin digitaalisiksi. Komponentti- ja hdmi-liitäntöjen lisäksi tarjolla on toki vielä laajemman yhteensopivuuden mahdollistavat analogiset komposiitti ja rgb-scart-liitännät. Laite tukee myös stereoskooppista 3d:tä hdmi 1.4 -standardin mukaisesti.

Monikanavaäänen ulostulovaihtoehdoista ei ole saatu vahvistusta. Näillä näkymin digitaalisen äänisignaalin saa vain hdmi-ulostulon kautta, sillä laitteessa ei ole optista toslink-liitäntää. Konsolissa on niin kutsuttu multi-av-liitin, jonka kautta kuva- ja äänisignaalit saadaan näillä näkymin vietyä laitteeseen kuin laitteeseen oikeanlaisella adapterilla ja välijohdolla.

Optinen media ja peliformaatit

Nintendo käyttää Wii U:ssa edelleen tuttua optista mediaa, eli kansankielellä cd- tai dvd-levyä. Kyseessä ei kuitenkaan ole kumpikaan edellämainituista, sillä Panasonicin kanssa yhteistyössä kehitetty oma levytyyppi perustuu Blu-ray-teknologiaan ja levyjen kapasiteetti on 25 gigatavua. Vertailun vuoksi Wii:ssä ja Xbox 360:ssa käytetyille dvd-levyille dataa mahtuu normaalisti 4,7 gigatavua, tai kaksikerroksisena 8,54 gigatavua, kun taas PlayStation 3:n Blu-ray-levyille dataa saadaa tallennettua 25 gigatavua tai kaksikerroksisena jopa 50 gigatavua.

Vielä on epävarmaa mitä optisia medioita Wii U kykenee toistamaan. Musiikki cd:t ja dvd-elokuvat varmasti onnistuvat, mutta erilaiseen lasertekniikaan perustuvat Blu-rayt arveluttavat. Toisaalta, jos Nintendon omat levyt perustuvat Blu-rayhin, saattaa käytössä olla kapeamman aallonpituuden sininen laserlukija.

Milloin Wii U sitten on saatavilla ja mitä se maksaa?

Nintendo tuo laitteen kauppoihin kolmella eri mantereella hieman eri aikaan. Yhdysvalloissa laitteen voi ostaa omakseen jo 18. marraskuuta 2012, kun Euroopan kauppoihin se saapuu hieman myöhemmin 30.marraskuuta. Japani joutuu odottamaan omia versioitaan joulukuun kahdeksanteen päivään asti.

Myyntiin saapuu kaksi eritasoista ja väristä pakettia:

Nintendo Wii:stä tuttu puhtaanvalkoinen väritys on vain Basic, eli perustason pakkauksen yksinoikeus. Basic bundle sisältää valkoisen Wii U -konsolin, yhden valkoisen Game Pad -ohjaimen, verkkomuuntajan, sekä hdmi-välijohdon. Basic-mallin konsolissa tallennustilaa on kahdeksan gigatavua.

Basic-paketin hinta Yhdysvalloissa ja Japanissa on euroiksi käännettynä noin 230 €, mutta Euroopalle Nintendo ei hintaa halunnut asettaa. Kysykää jälleenmyyjiltä, oli yhtiön vastaus.

Toinen myyntiin saapuva vaihtoehto on väriltään musta ja nimetty Premium-paketiksi. Se sisältää Basic-paketin lailla yhden Game Pad -ohjaimen, verkkovirta-adapterin sekä hdmi-välijohdon, mutta myös lataustelakan Game Pad -ohjaimelle, telineen konsolille ja Nintendo Land -pelin. Paketissa seuraa myös Nintendo Network Premium -jäsenyys, joka toimii vuoden 2014 joulukuuhun asti kerryttäen bonuspisteitä kaikista digitaalisista hankinnoista ja antaen ostoksiin jatkuvan kymmenen prosentin alennuksen.

Merkittävin ero Basic- ja Premium -versioiden välillä on niiden sisäinen tallennuskapasiteetti. Basicin tyytyessä kahdeksaan gigatavuun, on Premium-mallissa flash-muistiin perustuvaa tallennuskapasiteettia 32 gigatavua.

Premium-paketilla hintaa Yhdysvalloissa ja Japanissa on noin 270 €, joten mukana tuleville lisävarusteille, pelille, verkkopalvelujäsenyydelle ja lisäkapasiteetille ei kovin paljoa lisähintaa kerry.

Erillisen Game Padin hinta Euroopan ulkopuolella liikkuu noin 150 euron tienoilla ja se on saatavilla mustana ja valkoisena.

Pro Controllerin hinta asettunee viiden- ja kuudenkymmenen euron hujakoille ja sekin on saatavilla edellämainituissa väreissä.

Nähtäväksi jää tuleeko markkinoille myöhemmin lisää vaihtoehtoja.Nyt näyttää siltä, että valkoisesta väristä kiinnipitävän olisi hankittava teknisesti heikompi konsoli.

Pelivalikoima

Nintendo lupaa marras- ja maaliskuun väliin ajoittuvan julkaisuikkunan aikana tuoda markkinoille yli 50 peliä. Näihin lukeutuvat Nintendon oman maskotin tähdittämä New Super Mario Bros. U ja odotetut Rayman Legends, Pikmin 3, Assassin's Creed III, Call of Duty: Black Ops II, Bayonetta 2, Monster Hunter 3 Ultimate ja monet muut.

Wii U on saanut Nintendolle poikkeuksellisen vahvan tuen monilta julkaisijoilta ja moni merkittävä ja odotettu pelisarja nähdään nyt ensikertaa myös Nintendon konsoleilla.

Julkaisupäivänä kauppoihin saapuvat:

Sonic & All-Stars Racing Transformer (Lisätty 19.9.2012)
Call of Duty: Black Ops II (Lisätty 19.9.2012)
FIFA 13
Mass Effect 3: Special Edition
Nano Assault Neo
New Super Mario Bros. U
Nintendo Land
Rayman Legends
Trine 2: Director's Cut
Toki Tori 2
ZombiU

Julkaisuikkunan pelit ovat tässä:

505 Games
Funky Barn

2K Sports
NBA 2K13

Activision
007™ Legends
Call of Duty®: Black Ops II
TRANSFORMERS PRIME™
Wipeout 3
Skylanders Giants™
Cabela’s Dangerous Hunts 2013
Rapala Pro Bass Fishing
Capcom
Monster Hunter™ 3 Ultimate

D3Publisher
Rise of the Guardians: The Video Game
Ben 10: Omniverse™
Family Party: 30 Great Games Obstacle Arcade

Disney Interactive
Disney Epic Mickey 2: The Power of Two

Electronic Arts
Mass Effect™ 3
Madden NFL 13
EA SPORTS™ FIFA Soccer 13

Frozenbyte
Trine 2™: Director’s Cut

Gaijin Games
Runner2: Future Legend of Rhythm Alien

Majesco Entertainment
Zumba® Fitness Core

Maximum Games
Jett Tailfin™

NAMCO BANDAI Games America Inc.
TEKKEN TAG TOURNAMENT™ 2 Wii U Edition
TANK! TANK! TANK!™

Nintendo
Nintendo Land™
New Super Mario Bros.™ U
NINJA GAIDEN™ 3: Razor’s Edge
SiNG PARTY™
LEGO® City: Undercover
Wii Fit™ U
Game & Wario™
Pikmin™ 3
The Wonderful 101™

SEGA
Aliens: Colonial Marines™
Sonic & All-Stars Racing Transformed

Shin’en
Nano Assault Neo

Tecmo Koei America Corporation
WARRIORS OROCHI® 3 Hyper

THQ
Darksiders® II
Wheel of Fortune®
JEOPARDY! ®

Two Tribes
Toki Tori 2

Ubisoft
Assassin’s Creed® III
Just Dance® 4
Marvel Avengers™: Battle for Earth
Rabbids® Land
Sports Connection™
Your Shape®: Fitness Evolved 2013
ZombiU™
Rayman Legends®

Warner Bros. Interactive Entertainment
Scribblenauts™ Unlimited
Game Party Champions
Batman: Arkham City™ Armored Edition

Miltä Wii U:n pelikotelot sitten näyttävät ja mitä pelit tulevat maksamaan?

Nintendo esitteli peliensä kansitaidetta Nintendo Direct -lähetyksissään ympäri maailmaan syyskuun aikana. Wii:ltä tuttu valkoinen väritys on historiaa ja jatkossa pelikotelot bongaa hyllyistä sinistä väriä etsimällä. Pelkän kansitaiteen lisäksi dvd-koteloiden mittasuhteita noudattavien pelikoteloiden muovikin vaikuttaisi olevan taivaansininen. On mielenkiintoista seurata jatkaako Nintendo tuttua panostustaan myös ohjekirjasiin Wii U:lla?

Pelien hinnat näyttävät verkkokauppojen mukaan asettuvan nykypelien tasalle 40-60 euron tietämille.

Verkkopalvelut ja latauspelit

Nintendo on ollut selkeästi nykyisiä kilpailijoitaan jäljessä verkkopalveluidensa kanssa. PlayStation Network ja Xbox LIVE ovat tarjonneet julkaisijoille ja pelaajille helpon kanavan markkinoida ja ostaa helposti ja keskitetysti digitaalista sisältöä konsolin omista valikoista.

Nintendo tekee Wii U:n myötä ryhtiliikkeen tälläkin saralla ja panostaa Nintendo Network -palveluun.

Nintendo Network

Nintendo 3DS -käsikonsolin ja tulevan Wii U:n yhteinen verkkorunko on selkeä parannus edeltäviin palveluihin. Nintendo Network tulee jatkossa tarjoamaan kilpailijoilta tutut moninpeli-, ranking-lista-, yhteisö- ja käyttäjätilipalvelut.

Nintendo Network toimii myös suoratoistopalveluiden, kuten Netflixin ja sosiaalisen MiiVerse-keskuksen pohjana. Jatkossa käyttäjätunnuksella pelaajat erittelevä järjestelmä mahdollistaa viestien, videopuheluiden, verkkopeliseuran ja myös digitaalisten ostosten lukemisen, hakemisen ja tekemisen.

Nintendo eShop taas tulee olemaan portaali maksulliseen ja ladattavaan sisältöön, kuten pelilaajennuksien, demojen ja itsenäisten pelien ostamiseen ja lataamiseen.

Nintendo on myös halukas käyttämään eShop-palvelua vaihtoehtoisena kauppapaikkana kaikkien pelien suhteen. Tavoitteena on tarjota digitaalinen täysversio kaikista hyllymyynnissäkin olevistä peleistä.

Yhteenveto

Nintendo ei perinteisesti tyydy tavanomaiseen, eikä uusi Game Pad -ohjain tee poikkeusta. Komeaa grafiikkaa toistava hd-konsoli ei ehkä ole aivan niin suuri harppaus eteenpäin tehoiltaan, kuin monet pelaajat odottivat, mutta se on parasta laatua mitä marraskuussa rahallaan saa. Nintendon hinoittelu on todella agressiivinen, sillä PlayStation 3 ja Xbox 360 maksoivat useita satoja euroja enemmän julkaisuhetkillään aikana.

Paljon on myös pulistu jo pitkään markkinoilla olleiden pelien tuomisesta Wii U:lle myöhässä. Vaikka Mass Effect 3: Special Edition ja Batman: Arkham City Armored Edition ovatkin jo vanhoja pelejä, voisin väittää, että ne ovat Wii U:lla kuitenkin parhaat versiot. Jos ne on jo läpäisty muilla konsoleilla, eivät ne ehkä kiinnosta, mutta odotettu Assassin's Creed III julkaistaan lähes samanaikaisesti kaikille kolmelle konsolille. Eikö silloin Wii U:lla ole melkoinen etu?

Kunnes Sony ja Microsoft julkistavat omat seuraavan sukupolven konsolinsa on Nintendo jälleen ainakin hetken kukkulan kuningas. Nintendon omien pelien siirtyminen viimein teräväpiirtoaikaan riittää monille ostopäätöksen tekoon, mutta nyt laitteelle saadaan myös kaikki muut megapelit. Voiko siitä valittaa?

Päivitys 19.9. 2012

Lisätty julkaisupelilistaan kaksi vahvistettua peliä:

Sonic & All-Stars Racing Transformer (Lisätty 19.9.2012)
Call of Duty: Black Ops II (Lisätty 19.9.2012)

____________________________________________________________________________

Kommentit

Käyttäjän Megaman kuva
Megaman

Juu kyllä kiinnostaa ja ostopäätös on tehty jo ajat sitten. Vielä joku aika sitten harkitsin PS3:n ostoa, mutta ne suunnitelmat pysähtyivät, kuin p*ska ladon seinään Wii U yksityiskohtien selvittyä. Nyt pitäisi sitten vaan riuhtasta se 300-400€ kasaan marraskuuksi.

Käyttäjän GandalfTheBlack kuva
GandalfTheBlack

O-ou. No nyt alkoi kiinnostaa tämäkin konsoli tarpeeksi että voisin kuvitella päivittäväni Wiini uudempaan koneeseen. Kunhan hintaan ei vain tule aivan tolkutonta Suomi/Eurooppa -lisää! Itsellä on nuo Assassin´s Creedit, Batmanit ja Mass Effectitkin pelaamatta joten nekin kiinnostavat Nintendon maskottipelailun ohella.

Käyttäjän Rixa kuva
Rixa

Kiitoksia loistavasta ja selventävästä artikkelista. Nyt alkoi kiinnostamaan tämänkin hommaaminen. Mitään järkeähän ei tuota basic pakettia ole hommata (ellei nyt satu olemaan allerginen mustalle), senverran pieni hintaero tulee olemaan joten Premiumi se olla pitää. Ehkäpä wiin pölyttyvät (parisenkymmentä) pelini saavat uusiokäyttöä aikanaan Wiiulla.

Käyttäjän frozen kuva
frozen

ei kiinosta nintendon omat pelit ja kun on xbox 360 ja ps3 niin third party pelienkään takia tota ei tarvi ostaa

Käyttäjän Galactus kuva
Galactus

Hyvä artikkeli mutta itsellä on sama juttu kun ylemmässä kommentissa. Nintendon omat pelit eivät kauheasti kiinnosta. Ja kun tämä taitaa olla periaatteessa boxin ja ps3:n tehoinen joten haluamani pelit saan myös boxille. Kikkaohjaimesta huolimatta Nintendo on vasta nyt 7 vuotta jäljessä siirtymässä tähän konsolisukupolveen. Jos ostaisin toisen tämän sukupolven konsolin niin se olisi PS3.

Käyttäjän SikSak kuva
SikSak

Hyvä yhteenveto! Odottelen vielä tietoja Zombi U paketista, joka on vissiin vain Euroopassa, ennen kuin teen lopulliset ostopäätökset. Joko se tai Premium tulee hommattua. Olisi kyllä hirveää maksaa joku 350€ jos muualla hinta on käännettynä 270€, mutta minkäs noille vanhan mantereen lisille tekee.

Mikä pisti silmään oli Bayonetan kuuluminen julkaisuikkunaan. Ei kai sen julkaisuajankohdasta sanottu vielä mitään?

Käyttäjän JayeizH kuva
JayeizH

En ole varmaan puoleen vuoteen kirjoitellut tänne, mutta nörttinä on nyt pakko puuttua tekstiin. Minä kun muistelen että PS3:n ja X360:n muistit ovat jaettu GPU:n ja CPU:n kesken. Käyttöjärjestelmälle ei ole erikseen varattu kiinteää määrää muistia. Ainakaan tästä 512MB määrästä. PS3:lla on kyllä muistaakseni yksi Cell ydin varattu käyttöjärjestelmälle. PS3:n ja X360:n erot muistin jakamisessa on se että PS3:ssa jako on kiinteä. Eli GPU:lle 256MB ja CPU:lle 256MB. X360:llä oli uutta tekniikkaa joka salli kehittäjän päättää muistin käytön. Tämä on yksi niistä syistä miksi usein luettiin juttuja että X360 helpompi alusta kehittää kuin PS3.

Joten peli käyttöön Wiillä on about kaksi kertaa enemmän muistia kuin PS3:lla ja X360:llä.

Käyttäjän PussikissaHelvetistä kuva
PussikissaHelvetistä

Hyvä artikkeli, selvensi asioita rutkasti ja näin olen hiukan lähempänä ostopäätöstä. Hiukan vain huollettaa 3rdPartyjen tuki sitten myöhemmin, kun kilpailijat tuo omat, tehokkaammat laitteensa markkinoille.

Käyttäjän Galactus kuva
Galactus
Lainaus käyttäjältä PussikissaHelvetistä

Hiukan vain huollettaa 3rdPartyjen tuki sitten myöhemmin, kun kilpailijat tuo omat, tehokkaammat laitteensa markkinoille.

Tämä. Heti kun MS ja Sony laittavat uudet konsolinsa markkinoille niin niiden pelit ovat liian vaativia Wii U:lle.

Käyttäjän ThePekkis kuva
ThePekkis

Muuten poijjaat semmonen juttu että VÄLIMUISTIA on nykykonsoleissa 32kb+32kb ekaa tasoa ja 1024kb kakkostasoa boxissa ja 512kb kakkostasoa ps3:ssa.
Yrittäisivät prkl edes jutun kirjoittajat perehtyä alan termistöön edes auttavasti.

Ei mulla muuta.

ps. Wii-U jouluksi kotiin.

välimuisti≠keskusmuisti