Pelaaja täyttää lokakuussa 20 vuotta. Siksi on hämmentävää ajatella, että parhaillaan silmäilemäsi digilehti on lehden historian ensimmäinen teemanumero. Ajatus syntyi halusta tarjota lukijoille maukasta sisältöä vuoden jokaisena kuukautena uhraamatta toimituksen kesäistä hengähdystaukoa. Astetta ajattomampi teemanumero tuntui luontevalta ratkaisulta, sillä se mahdollisti suunnittelun ja työstämisen samanaikaisesti useamman edellislehden rinnalla.

Indieteema tuntui päivänselvältä valinnalta heti kättelyssä. Kaikkien ulottuvilla olevien kehitystyökalujen ja verkkokauppapaikkojen ansiosta itsenäisten pienkehittäjien määrä on suorastaan räjähtänyt, eikä aikaansaannoksista kyetä käsittelemään perinteisten numeroiden sivumäärän puitteissa kuin murto-osa. Indiepeleille kokonaan omistetun numeron myötä saimme mahdollisuuden paikata tilannetta ja napata arvosteluun lukuisia mielenkiintoisia luomuksia, jotka olivat aiemmin jääneet vaille huomiota. Niihin lukeutuu muun muassa kannessa komeileva, tamperelaisen Red Stage Entertainmentin Skábma – Snowfall, joka on tiettävästi ensimmäinen pohjoissaameksi ääninäytelty peli.

Skábma on vain yksi osoitus siitä, että itsenäinen pelinkehityskulttuuri elää vahvasti katajaisen kansamme keskuudessa. Siksi tuomme laajemminkin esiin suomalaisia tekijöitä, joilla on hyvin erilaisia kokemuksia ja kertomuksia pelinkehityksen saralta. Pienstudioiden ja -julkaisijan ohella ääneen pääsevät muun muassa nokkelalla Baba is You -pelillä palkintoja niittänyt Arvi ”Hempuli” Teikari, kaksiulotteisia DISTRAINT-kauhupelejä jo vuosia kehittänyt Jesse Makkonen sekä Shovel Knightista tutulta Yacht Club Gamesilta julkaisuapua Cyber Shadow -pelilleen saanut Aarne ”Mekaskull” Hunziker. Lisäksi luomme katsauksen tuleviin kotimaisiin peleihin, kuten oululaisen Resistance Gamesin suurstrategiapeli Great Houses of Calderiaan ja pelitoimittajanakin tunnetun Juho Kuorikosken Platonic Partnershipin kauhuseikkailupeli Nahkaan.

Siltä varalta, että arvokkaat ja innostavat suomalaistarinat herättävät kiinnostuksen pelinkehitystä kohtaan, perehdymme myös pelien varsinaiseen tekemiseen. Vertailemalla vapaasti saatavilla olevia ammattilaistason kehitystyökaluja ja uppoutumalla pelijamien kaltaisiin kaikille avoimiin kehitystapahtumiin toivomme, että ainakin jokunen pelinkehitystä harkinnut saisi kaipaamansa hienovaraisen töytäisyn ensiaskelien ottamiseksi.

Toivottavasti nautit teemanumerosta yhtä paljon kuin me sen tekemisestä. Se on antanut tuoretta näkökulmaa Pelaajan sisällöntuotantoon, ja oppeja ja ideoita hyödynnetään varmasti jatkossa laajemminkin.

Ville Arvekari,
Pelaaja-lehden vt. päätoimittaja

Pääkirjoitus on julkaistu nyt myynnissä olevassa Pelaaja-lehden elokuun numerossa 236.

Lisää luettavaa