Game Developer Conference 2008, osa 2.

Thomas seikkailee San Franciscossa, kuulumisia GDC 2008 -tapahtuman ensimmäisiltä päiviltä, EA:n Mirror's Edge ja Battlefield: Bad Company, BioShockin tekijä Ken Levine, taistelu kissaa vastaan, fiiliksiä GDC:stä ja niin edelleen

14.9.2011 22:04
library-6192.jpg

GDC 2008
blogi 2.

Maanantai 18.2.

Asustan GDC:n aikana parin kaverin kämpillä, ja seuranani on myös Nickin (se 1up show’n partainen mies) kissa, jolla on valtava, tuuhea häntä – ja mieletön halu istua aina vieressäni ja maata matkalaukkuni päällä. Häiritsevää.

library-6183.jpg

GDC aloitetaan tyylillä. Shane on järkännyt parin muun tyypin kanssa kokoontumisen Brown Jug -baariin, joka sijaitsee kaupungin huonoimmalla alueella noin viiden korttelin päässä ytimestä. Sirloinin alue on vain parin korttelin kokoinen, ja ghetto muuttuu yhden korttelin aikana siistiksi hotellialueeksi.

Baariin mahtuu ehkä tusina ihmistä, mutta illan päätteeksi meitä on siellä melkein 40. Voisin kuvitella, että tämä maanantai-ilta oli yksi Brown Jugin historian parhaimmista. Meininki on oikeastaan samanlainen kuin Tokyopia-bileissä Tokiossa pari päivää ennen Tokyo Game Show -messuja. Tutut toimittajat, pr-ihmiset ja pelintekijät hengaavat yhdessä.

dsc00601.jpg

Tapaan Mark MacDonaldin, joka oli ennen EGM:n toimittaja ja gamevideos.comin johtaja. Nykyisin hän on töissä Kojima Productionsilla Japanissa. Hän vastaa pelien lokalisoimisesta ja monesta muustakin asiasta. Mark ja Kojima Productionsin toinen jenkki Ryan Payton vierailivat taannoin Capcomin luona Osakassa ja ovat mukana Bionic Commando -pelin podcast-lähetyksessä, joka taitaa olla jo ladattavissa. Käykää tsekkaamassa.

Tuttuja piisaa. Näen vuosien tauon jälkeen australialaiskaverini Gazuntan, joka hoitaa kaiken muun ohessa Angry Gamer -saittia. Emme ole nähneet vuosiin, joten on hieno tavata jälleen. Minun on pitänyt käydä Gazuntan luona Australiassa ties kuinka kauan. Gazunta työskentelee pelisuunnittelijana Krome Studiossa, ja hänen viimeisin pelinsä oli miehen omienkin sanojen mukaan kehno Viva Pinata Party Animals. Peli tehtiin kahdeksassa kuukaudessa, eikä Rare auttanut Kromea projektissa oikeastaan millään tavoin, vaikka se on väittänyt toisin. Krome ei esimerkiksi voinut käyttää Raren mallintamia hahmoja, koska niillä ei ollut polvia, joita hahmot tarvitsivat Party Animalsissa. Sellaista on pelien kehitys.

Paikalle saapuu myös G4:n Reed, jonka kanssa jauhamme niitä näitä. Myös yksi Rockstarilla työskennellyt tuttuni ilmestyy paikalle. Hän on nykyisin EA:lla. Kerron hänelle Rock Band -kommelluksistani. Paikalle saapuu myös Abbie, joka on tuntemistani naisista tatuoiduin. Hyvä meininki.

Olen parin drinkin jälkeen melkein finaalissa, sillä olen ollut hereillä noin 32 tuntia. Lähden kotiin yhdentoista maissa.

Tiistai 19.2.

Herään seitsemältä enkä pysy nukkumaan pidempään. Teen aamiaista, tsekkaan sähköpostin ja lähden kohti keskustaa. Päivä kuluu nopeasti, kun kierrän kaupoissa. Käyn Apple Storessa ostamassa uuden akun, ja hiplaan iPod Touchia ja iPhonea.

Käyn lounastapaamisella kotimaisen pelintekijän kanssa. Illemmalla käyn IGN:n entisen ja Gametapin nykyisen pelisisältöjohtajan Doug Perryn kanssa Microsoftin Too Human -tilaisuudessa. Peli ei vakuuta. Kun Silicon Knightsin Denis Dyack esitteli alkuanimaatiota, mahtipontinen dialogi alkoi melkein naurattaa. Peli voi kuitenkin olla ihan pelattava ja hyvä, jos mäiskintä ja kaman kerääminen kiinnostavat. Tapaan Game Informerin päätoimittajan Andyn, ja vaihdamme lehtiä. Hän saa uusimman Pelaajan ja minä Game Informerin, jossa on uuden Aliens-pelin esittely.

Lähden EA:n DICE-tilaisuuteen, jossa pääsen pelaamaan Battlefield: Bad Companya ja Mirror’s Edgeä. DICE esittelee myös pc:lle julkaistavan Battlefield Heroesin. Peleistä ei saa kirjoittaa ennen helmikuun 28. päivää. Selviän siis tästä tilaisuudesta helpolla, kun saitille ei kerran voi kirjoittaa!

Teen haastattelut, pelaan ja seurustelen hetken eri ihmisten kanssa. Lähden sitten himaan, sillä väsymys alkaa painaa ja GDC alkaa huomenna varsinaisesti. Kirjoittelen vielä kämpillä jonkin aikaa DICEn tilaisuudessa näkemistäni peleistä ja menen nukkumaan.

Keskiviikko 20.2.

Kun lähden aamulla kahdeksalta kohti Moscone Centreä, ulkona sataa kaatamalla. Minulla ei tietenkään ole sateenvarjoa.

Päivä alkaa 2K Bostonin eli entisen Irrational Softwaren perustajan ja johtajan Ken Levinen esitelmällä, joka käsittelee pelien tarinankerrontaa. Esimerkkinä Levine käyttää omaa mestariteostaan BioShockia. Tilaisuus täyttyy yllättävän hitaasti mutta täyttyy kuitenkin.

Ostin eilen uuden akun Powerbook-kannettavaani. Vanhan akun kanssa akkumittarin lukema oli täydellä latauksella 1:30, mutta nyt siinä lukee 4:56. Mahtavaa. Ja pian siinä lukee 5:20! Pitää nähtävästi ostaa uusi akku parin vuoden välein. Konetta voi nyt käyttää huoletta koko päivän.

Tarkoitukseni on tehdä lähikuukausina juttua BioShockin tarinasta ja kehityksestä Levinen esityksen pohjalta. Hän tiivisti esitelmänsä yhteen olennaiseen juttuun: älä kerro liikaa.

library-6191.jpg

Käyn katsomassa Naughty Dogin teknisen johtajan Christophe Balestran ja Uncharted: Drake’s Fortunen ohjelmointijohtajan Pål-Kristian Engstadtin esitelmää pelin teknologiasta. Sali on tupaten täynnä, eivätkä kaikki halukkaat mahdu sisälle. Tajuan esityksestä jotakin, mutta suurimmilta osin se menee yli hilseen. Esitelmä on silti hyvin mielenkiintoinen. Vaihdan myöhemmin pari sanaa Christophen kanssa ja jatkan matkaa. Tapaan kaverini Muumin ja tuumimme, milloin olisi aikaa istua alas juttelemaan. Käyn lounaalla entisen Yhdysvaltain kolumnistimme Levin kanssa, joka osti minulle Rock Bandin Yhdysvalloista.

Lehdistöhuoneesta löytyy aina tuttuja. Pelaajan entinen Japanin kirjeenvaihtaja Wes on paikalla, ja tapaan myös Billyn, joka työskenteli ennen Game Informerilla, mutta etsii nyt uusia kuvioita. Hän tarjoaa minulle passia Valven bileisiin illalla, mutta en tiedä, ehdinkö mukaan. Illalla olisi myös hevihenkiset Nordic-bileet ja vielä Sonyn juhlat. Jälkimmäiseen tapahtumaan minulla ei tosin ole kutsua, vaikka sinne tekisi eniten mieli.

Lähden GDC:stä jo melko aikaisin kämpille, jotta ehdin kirjoittaa ennen väsähtämistä.

Tsekkaan lehden tuotannon tilanteen Marikalta ja Lasselta. Kirjoitan Battlefield: Bad Companyn ensitestin ja työstän Mirror’s Edgen featurea, jonka aloitin uudelleen kaksi kertaa. Peli on upea, ja se teki minuun vaikutuksen, mutta juttuun on jostain syystä vaikeaa saada rytmiä. Kirjoitan sekaisin erilaisia kappaleita ja päätän yhdistellä ne joskus myöhemmin. En jaksa enkä ehdi lähteä ulos, joten pysyttelen kämpillä. Juttelemme Nickin kanssa DICEn peleistä ja peleistä yleensä. Nickillä on vahvat mielipiteet, ja hän arvostelee pelejä melko tiukasti, mutta hän on silti hieman yllättynyt Pelaajan tiukasta linjasta. Puhumme pitkän tovin esimerkiksi Turokista ja muista fps-peleistä.
Sitten on aika levätä.

Torstai 21.2.

Herään jo puoli seitsemältä. Asunnossa on todella kylmä. Useimmissa amerikkalaisissa asunnoissa ei ole lämpöpattereita, vaan lämpöä pusketaan muutamasta ilmastointiaukosta, jotka tuovat samalla sisään valtavasti pölyä. Tsekkaan sähköpostin ja vaihdan mesessä pari sanaa Marikan ja Lassen kanssa. Lehden tuotanto edistyy.

Nappaan Starbucksista sämpylän, jossa on kinkkua, juustoa ja munaa. Näen Naughty Dogin suunnittelujohtaja Amyn Moscone West -hallin aulassa ja käyn tervehtimässä häntä. Näin Amyn viimeksi syksyllä Kroatiassa, jossa haastattelin häntä Unchartedin tiimoilta. Annan hänelle viime marraskuun Pelaajan, jossa oli laaja juttu Unchartedista ja tietenkin Amyn haastattelu. Juttelemme varsin pitkään GDC:stä ja Unchartedista. Amy on todella empaattinen ja mukava ihminen. Päätämme molemmat mennä Halo 3 Environment Design -esitykseen.

dsc00621.jpg

Käyn kuuntelemassa Ray Kurzweilin keynote-puhetta, jossa palkittu mies höpisee kaikenlaista mielenkiintoista, joka ei suoranaisesti liity pelaamiseen. Nappaan lounasta Levelin Thomaksen ja Norjan Dagbladetin toimittajan Snorren kanssa ja menen sitten pressihuoneeseen kirjoittamaan tämän blogin loppuun.

dsc00623.jpg library-6202.jpg

Käyn katsomassa Masafumi Takadan esitystä, jossa hän puhuu muun muassa Killer7:stä ja No More Heroesista, joihin hän on tehnyt musiikin ja ääniefektit. Haastattelen miestä perjantaina, joten oli hyvä käydä katsomassa hänen esityksensä. Esityksen lopussa voi esittää kysymyksiä, ja yksi kysyjistä on Super Smash Bros Brawlin tuottaja ja suunnittelija Masahiro Sakurai, joka saa aplodit. Takada sävelsi musiikkia uuteen Smash Brosiin. Sakurai kehuu Takadaa ja kysyy, miten hän osaa tehdä niin monen eri tyylisuunnan musiikkia.

Päivä jatkuu, ja ulkona sataa edelleen. Aika lähteä LucasArtsille…

library-6208.jpg

Lisää luettavaa