GDC 2007 -jälkihöyryjä

Unettomuutta sekä tulevien Xbox Live Arcade -pelien fiilistelyä - ja miksi XBLA-fanit valittavat?

14.9.2011 21:42

Eipä tule uni, ei. Saavuin lauantaina takaisin Game Developers Conferencesta ja ensimmäisen yön sain nukuttua mainiosti. Menin nukkumaan sunnuntaiaamuna yhdeltä, mutta olin vielä neljältä hereillä. Joten ryhdyin kirjoittamaan, yritin nukahtaa uudelleen viideltä, mutta muistan tuijottaneeni kelloa vielä aamukuudeltakin… Oli melkoisen sekava päivä toimituksessa. Toivottavasti tänä yönä uni maittaa.

Pääsin tsekkaamaan GDC:ssä muutamia Xbox 360 -pelejä, joista on lisää juttua tulevissa Pelaaja-lehdissä. XBLA-kamaa haluan kuitenkin käsitellä lyhyesti täälläkin, kuten taisin luvata viime viikolla.

Kävin viime tiistaina Microsoftin GDC:n yhteydessä järjestetyssä demotilaisuudessa, jossa pääsin käsiksi muutamaan tulevaan Xbox Live Arcade -peliin. Paikalla oli Xbox Live Arcade -portfolion manageri Bryan Trussel, joka valaisi hieman palvelun tulevaisuutta.

Joskus nettifoorumikeskusteluja seuranneena olen ollut todella yllättynyt joidenkin XBLA-käyttäjien negatiivisuudesta palvelua kohtaan. Muistan hyvin, kuinka fanit hehkuttivat XBLA-palvelua Xbox 360:n lanseerauksen yhteydessä. Nyt sama jengi haukkuu Microsoftia ja XBLA:ta, koska pelejä ei julkaista tarpeeksi, ne maksavat liikaa, on teknisiä ongelmia ja ties mitä. Uskomatonta. Mikään ei näköjään kelpaa tai ole tarpeeksi hyvää. Toki parempaa saa vaatia, mutta jokin roti hommassa pitää olla. Tosin, missä helvetissä se Track and Field luuraa?!

Omat kokemukseni XBLA-pelien parissa ovat olleet hyviä, enkä ole hirveästi kokenut teknisiä ongelmia, joita todennäköisesti on mahdoton välttää vanhojen pelien kanssa. Toisaalta onhan se todella harmittavaa, että vanha peli josta pitää, ei toimi 100-prosenttisesti sillä tavalla kuin haluaisi. Tosin en ole pelannut lähimainkaan kaikkia XBLA-pelejä, joten ongelmia kokeneet voivat vaikkapa pistää alle kommenttia, jos olette omituisuuksia kokeneet.

Milloin tulee uusia pelejä?

XBLA-pelien epämääräinen julkaisutahti on sekin saanut osakseen kritiikkiä. Itse näen asian niin, että on kiva yllättyä huomaamalla, mitä uutta palveluun on tullut. Se on osa sen charmia. Eivät XBLA-pelit ole sama asia kuin kaupan hyllylle ilmestyvät kalliimmat tuotannot. Sonylla on sama meininki PlayStation Network -palvelunsa kanssa. Peleillä ei ole sen tarkempaa julkaisuaikaa kuin tietty kuukausi. Voi myös miettiä, onko ”isoilla” peleillä yhtään sen tarkemmat julkaisuaikataulut?

Mutta toisaalta jälleen, olen käyttänyt paljonkin aikaa yrittäessäni selvittää tulevia XBLA-julkaisuja, jotta voisimme käsitellä niitä Pelaajassa. Microsoftilla ei ole ollut antaa tietoja tulevien pelien aikatauluista, joten tässä suhteessa näen asian hieman negatiivisensa.

Ei tulevista nettipeleistä kertominen ole kuitenkaan silti tärkeintä, vaan se, että kertoo mitä palvelusta saa ladattua, jotteivät hyvät pelit jäisi tsekkaamatta. Aina ei pidä vain katsoa tulevaisuuteen, arvostella ja unohtaa.

Mielestäni konsolien verkkopalvelut ovatkin tavallaan aarreaitta, jonne on aina välillä kiva sukeltaa ja tsekata, mitä uutta sieltä löytyy. Yritämme parhaamme mukaan tuoda esille Xbox 360:n, Wiin ja PlayStation 3:n nettipalvelujen mielenkiintoisimmat pelit Pelaajan uudistuneella Verkkorintama-palstalla.

Trussel totesi, että XBLA-pelejä on vaikea aikatauluttaa. Aikataulut ovat avoimempia, ja tekijöille halutaan antaa tarpeeksi aikaa virittää pelit parhaaseen mahdolliseen kuosiin. Tämä ei tule muuttumaan, mutta Trussell totesi, että Microsoftilla on tietenkin olemassa sisäinen XBLA-julkaisuaikataulu. Hatusta julkaisuja suinkaan vedetä, vaan homma etenee suunnitelman mukaan, kuitenkin melko rennon aikataulun puitteissa.

Boom Shake The Room!

Jotakin XBLA:n markkinoiden mahdollisuuksista kertoo se, että Electronic Arts on palkannut ulkopuolisen tiimin tekemään sille XBLA-pelin. EA ja pogo.com tuovat palveluun Bizarre Creationsin Boom Boom Rocketin. Kysäisin Trusselilta, saavatko isot kustantajat mahdollisesti parempaa näkyvyyttä ja kohtelua XBLA:ssa. Sellainenhan voisi mahdollisesti heikentää pienempien pelintekijöiden menestymisen mahdollisuuksia ja näkyvyyttä. Juuri pienille tekijöille XBLA:n pitäisi olla mahdollisuuksien tyyssija. Trussel totesi, että kaikkia kohdellaan täysin samalla tavalla, mutta jos jokin taho haluaa markkinoida XBLA-peliään ja esitellä sitä medialle, niin sille he eivät tietenkään voi mitään.

Jetpac
jetpacrefuelled_screenshot0.jpgjetpacrefue002.jpg
Kuvia Jetpac Refuelledin old school -versiosta.

Sain pelata tilaisuudessa lyhyen tovin Raren ensimmäistä (aivan…) XBLA-peliä eli Jetpac Refuelledia. Peli sisältää Raren ikivanhan Jetpacin ja myös teräväpiirtografiikalla varustetun uusioversion, jossa on pientä virittelyä siellä täällä. Pelin idea on simppeli: lennetään rakettirepulla varustetulla pikku-ukolla ja räiskitään vihollisia. Välillä pitää muistaa hakea lisää polttoainetta. Uusioversio oli ihan hauskaa viihdettä, mutta onhan tämä Rarelle selvä välityö.

Pinball FX
pinball_fx_gdc-2.jpgpinball_fx_gdc-1.jpg

Voidaan kysyä, jaksaako sitä ylipäänsä pelata virtuaaliflipperiä, mutta aika moni meistä taisi veivata Amigalla Pinball Dreams– ja Fantasies-pelejä. Eli jos suunnittelu on tarpeeksi hyvää, niin kyllähän sitä jaksaa. Sain kokeilla Pinball FX:ää parin mailaniskun verran. Pallofysiikka ei ollut parhaimmasta päästä, mutta kaksi kokeilemaani pöytää olivat ihan siistejä. Pöytiä tullaan tietenkin tarjoamaan lisää maksua vastaan.

Boom Boom Rocket
360kevr-image58.jpg360kevr-image4.jpg

Edellä mainitsemani Boom Boom Rocket on Project Gotham Racing -pelit tehneen Bizarre Creationsin XBLA-peli. Tarkemmin sanottuna pelin ovat ideoineet Electronic Arts ja sen omistama Pogo.com.

Peli tuo varmasti monille mieleen PS2:n Fantavisionin. Näytön alalaidasta puskee ristiohjainta kuvaavia nuolia. Pelaajan on painettava ristiohjainta oikeaan suuntaan nuolimerkin osuessa näytön ylälaidassa näkyvään palkkiin. Ristiohjaimen sijaan voi käyttää nappeja. Näköni on huonontunut sen verran, että kun jouduin pelaamaan takaosassa, katselin ensin kaksinpelissä väärää ruutua… Klassinen virhe. Kun napit napsuvat oikean tahtiin, ruudulla syntyy komeita ilotulituksia. Etenkin kaksinpelissä meno on sekavan näköistä.

Nyt voisin yrittää mennä nukkumaan ja sitten tekemään huhtikuun Pelaajaa. It’s gonna be a great one…

Lisää luettavaa