Heinäkuun pääkirjoitus: Missä myyntivaltti luuraa?

Mitä yhteistä on virtuaalitodellisuudella ja kesän aikana esitellyllä Xbox One X:llä? Pelaaja-lehden päätoimittaja Miika Huttunen kertoo pääkirjoituksessaan.

10.7.2017 19:35

Missä myyntivaltti luuraa?

Mitä yhteistä on PlayStation VR:llä ja Xbox One X:llä eli entisellä Project Scorpiolla? Jos tämän vuoden E3-messuja on uskominen, yhdistävä tekijä on laiteta myyvän niin sanotun killer appin eli myyntivaltin puute. Virtuaalitodellisuudelle noin yleensä on odoteltu kiivaasti huippupeliä, joka kertaheitolla löisi sen läpi keskivertokuluttajien joukossa ja antaisi syyn VR-laitteiden hankkimiselle. PlayStation VR:lle on kyllä tullut pelejä, ja Sonyn E3-lehdistötilaisuudessa tulevia sellaisia esiteltiin paljon lisää. Yksikään niistä ei silti herättänyt sellaista intoa kuin tarvittaisiin. Lähelle pääsee sivulla 48 arvosteltu Star Trek: Bridge Crew, mutta sen arvo riippuu pitkälti myös omasta suhtautumisesta Star Trekiin. Faneille se on pitkään odotetun unelman täyttymys, vähemmän fanittavia se ei taas välttämättä kiinnosta yhtään.

Xbox One X puolestaan näyttää kaikin tavoin ensiluokkaiselta pelikonsolilta huikeine ominaisuuksineen ja tehoineen. Mutta ne eivät itsessään myy konsolia huolimatta siitä, että teknologian tasoon nähden laitteen hinta on hyvin huokea. Myös Xbox One X tarvitsee sen tehoa näyttävästi esittelevän pelin, jota muilla koneilla ei pääse pelaamaan. Niin hyvä autopelisarja kuin Forza onkin, Forza Motorsport 7 ei ole sellainen peli, jonka vuoksi Xbox One X:ää ostetaan massoittain. Itse olin myyty Xbox One X:n ominaisuuksista, mutta en nähnyt Microsoftin omassa E3-lehdistotilaisuudessa yhtään sellaista peliä, jonka vuoksi minun olisi pakko se hankkia.

Microsoftilla on toki vielä aikaa taikoa Xbox One X:lle tällainen peli – jos ei omilta studioiltaan niin sitten muilta. Esimerkiksi EA:n tuleva Anthem vaikuttaa peliltä, jonka vuoksi Xbox One X:stä voisi tulla pakkohankinta, jos sen vain annetaan hyödyntää sen tehoa täysillä.

VR:n suhteen tilanne on kuitenkin kiireellisempi, jos suurta yleisöä halutaan sen pariin vielä tavoitella. Itse olen kehittäjiltä kuullut, että usko VR:n myyntivalttiin alkaa olla monilla aika vähissä. Tämä näkyy kuulemma myös sijoittajissa, joilta ei enää kovin avokätisesti irtoa rahaa VR-pelien kehitykseen.

Virtuaalitodellisuus – lisätyn ja yhdistetyn todellisuuden ohella – on kuitenkin ilmiö, joka on tullut jäädäkseen. Sen esiinmarssi ei vain välttämättä tapahdukaan pelien kautta, kuten monet etukäteen ennustivat, vaan esimerkiksi opetus-, lääketiede- ja yrityskäytön kautta. Näillä aloilla VR on nopeasti kasvavaa liiketoimintaa, jonka suuntaan myös monet kehittäjät ovat kääntämässä katseensa. VR:n viihdekäyttö, kuten pelit, ei tietenkään ole katoamassa mihinkään, mutta se ei välttämättä ole tulevaisuudessa ainoa syy VR-laitteiden hankintaan.

Myyntivaltin puute ei luonnollisesti estä Xbox One X:ää tai PSVR:ää menestymästä, mutta ilman sitä se vaatii paljon enemmän työtä. Ja kukaan ei voi lopulta varmuudella ennustaa, mikä on myyntivaltti. Se voi VR:lle ilmestyä aivan hyvin vaikka jo huomenna.

Miika Huttunen
Pelaaja-lehden päätoimittaja

Kirjoitus on julkaistu pääkirjoituksena Pelaaja-lehden heinäkuun numerossa 178, joka on nyt kaupoissa!

Heinäkuun Pelaaja-lehti 178 nyt kaupoissa

Lisää luettavaa