Helmikuun pääkirjoitus: Julkaistaan, kun kyetään / Blogit / pelaaja.fi

Helmikuun pääkirjoitus: Julkaistaan, kun kyetään

5.02.2021 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
6
Helmikuun pääkirjoitus: Julkaistaan, kun kyetään

Julkaistaan, kun kyetään

On viihdyttävää selailla vanhoja pääkirjoituksia ajalta ennen koronavirusta. Tasan vuosi sitten valittelin pelien myöhästelyä kuin suurempaakin maailmanloppua vailla minkäänlaista aavistusta siitä, mitä vuosi toisi tullessaan. Teksti on niin koomisen viatonta, että mieleni tekisi lähinnä silitellä menneisyyden Johannan päätä lempeän alentuvasti.

Sittemmin viivästyksistä on tullut poikkeuksen sijaan pikemminkin sääntö. Mitä myöhästymisten syihin tulee, maailmanlaajuinen hätätilanne on toki pätevimmästä päästä, eli kehittäjiä tästä ei voi syytellä. Meillähän on aikataulutusongelmista omakohtaistakin kokemusta, kuten kaikki Play- Station-kirjamme ennakkotilanneet lukijat varmasti tietävät. On silti erikoista, että kuukausia uuden konsolisukupolven ilmestymisen jälkeen olemme yhä tilanteessa, jossa aidosti originaalia pelattavaa ei edelleenkään juuri ole ja tulevien suurpelien julkaisupäivät tuntuvat lipuvan alati kauemmaksi kuin kangastus aavikolla.

Omituista on myös huomata, ettei myöhästely oikeastaan tunnu enää miltään. En toki voi puhua kaikkien pelaajien puolesta, mutta itse opin menneenä vuonna olemaan odottamatta yhtään mitään yhtään keneltäkään. Julkaisupäivät ovat ainaisessa ailahtelevaisuudessaan yhtä tyhjän kanssa esimerkiksi lehden suunnitteluprosessin tukipilareina, joten olemme toimituksessa ottaneet niiden suhteen tiukan "uskomme, kun näemme" -asenteen.

Pelialalla ei toki ole ennenkään oltu turhan hyviä lunastamaan lupauksia, mutta itseäni hieman hirvittää, mihin tilanteeseen tottuminen johtaa. Tiedämme jo, että tuskin koskaan tulemme palaamaan maailmaan, jossa työmatkaillaan huvin vuoksi ja istutaan toimistolla turhan päiten. Siksi aavistelen, että viimeisetkin illuusiot pelijulkaisijoiden tilivelvollisuudesta kuluttajia kohtaan ovat niin ikään hälvenneet.

Jos ilmiöstä haluaa löytää positiivisia puolia, voi toki toivoa, ettei paineita liikojen lupailuun lähtökohtaisesti ehkä ole enää niin paljon pandemian jälkeisessä maailmassa. Kenties "julkaistaan, kun julkaistaan" -tyyppiset julistukset yleistyvät entisestään tai konkreettisista tavoitteista tulee realistisempia, kun studiot oppivat varautumaan niitä suunnitellessaan pahimpaan. Optimismin vaaroista varoittelin kuitenkin jo viime numeron pääkirjoituksessa, joten uskomme, kun näemme.

Johanna Puustinen,
Pelaaja-lehden päätoimittaja

Pääkirjoitus on julkaistu nyt kaupoissa olevassa Pelaaja-lehden helmikuun numerossa 219.

Kommentit

Käyttäjän Hayarigami kuva
Hayarigami

Elän päätoimittajan kanssa selvästikin aika eri "pelikuplassa", koska en muista, milloin odottamani hittipeli olisi viimeksi myöhästynyt. Origami King? Ei myöhästynyt. Hades? Ei. Zelda Musou? Ei. Cyber Shadow? Ei. Super Mario 3D World? Ilmestyy viikon päästä ja tuskin myöhästyy. Samoin tässä kuussa ilmestynevät aikataulun mukaisesti Persona 5 Strikers ja Makaimura. Ehkä tämä on jokin Playstation-pelaajien kirous, johon en ole joutunut osalliseksi?

Toki joitain pelejä, kuten Shin Megami Tensei V:tä, on joutunut odottamaan pitkään, mutta ei niitä oikein myöhästymisiksi voi laskea, jos mitään julkaisupäivääkään ei ollut vielä ilmoitettu.

Käyttäjän Unluckymonster kuva
Unluckymonster

"Kenties 'julkaistaan, kun julkaistaan' -tyyppiset julistukset yleistyvät entisestään tai konkreettisista tavoitteista tulee realistisempia, kun studiot oppivat varautumaan niitä suunnitellessaan pahimpaan."

Itse toivoisin kuinka mm. Fallout 4 paljastettiin n. 4-5 kk ennen julkaisua, eikä cp2077 tapaan vuosia ennen ja jatkuvasti maalitolpan siirtämistä 3vk ennen julkaisua (kun olisi pitänyt siirtää 3-4kk; jos sekään olisi riittänyt...).

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus Hayarigami

Elän päätoimittajan kanssa selvästikin aika eri "pelikuplassa", koska en muista, milloin odottamani hittipeli olisi viimeksi myöhästynyt. Origami King? Ei myöhästynyt. Hades? Ei. Zelda Musou? Ei. Cyber Shadow? Ei. Super Mario 3D World? Ilmestyy viikon päästä ja tuskin myöhästyy. Samoin tässä kuussa ilmestynevät aikataulun mukaisesti Persona 5 Strikers ja Makaimura. Ehkä tämä on jokin Playstation-pelaajien kirous, johon en ole joutunut osalliseksi?

Toki joitain pelejä, kuten Shin Megami Tensei V:tä, on joutunut odottamaan pitkään, mutta ei niitä oikein myöhästymisiksi voi laskea, jos mitään julkaisupäivääkään ei ollut vielä ilmoitettu.

Kröhöm... mitenköhän on sen uuden Metroidin laita? Voihan sitä tietysti SMT V:n tavoin väittää, että ei se ole mihinkään myöhästynyt, kun ei sillä ole koskaan julkaisupäivää ollutkaan, mutta ei se kyllä ole ihan koko totuus.

Käyttäjän Fwank_91 kuva
Fwank_91

Itseäni ei vaivaa se, että uutta Playstation kirjaa ei vielä ole käsissäni siirtyneen julkaisupäivämäärän vuoksi. Kunhan teos on laadukas niin mielestäni se kuittaa pitkäksi venyneen odottelun.

Käyttäjän Luffymcankka kuva
Luffymcankka
Lainaus Hayarigami

Super Mario 3D World? Ilmestyy viikon päästä ja tuskin myöhästyy.

Niin no, kyseessä on uusintajulkaisu vuoden 2013 Wii U-pelistä. Toki siinä on se uusi Bowser's Fury-kampanja, jonka pituudesta emme vielä tiedä.

Viime vuosikymmenellä oli kyllä Nintendollakin aika monta lykättyä julkaisua. Pikmin 3 lykkääntyi kuukausilla, mikä heikensi Wii U:n mahdollisuuksia entisestään. Isomman profiilin esimerkki on tietysti Zelda Breath of the Wild, jota lykättiin niin monta vuotta, että siitä saatiin myös Switch-julkaisupeli... ja Wii U Gamepad-ominaisuudet poistettiin.

Olen pitkän linjan Nintendo ja indie-pelaaja (ja välillä Sony), mutta voin rehellisesti sanoa, että kyllä niitä lykkääntymisiä Nipa-tallissakin tulee. Eri asia miten paljon se haittaa työssäkäyvällä, jonka bakcklogissa riittää jo nyt pelattavaa hyvin pitkäksi aikaa.

Käyttäjän Hayarigami kuva
Hayarigami

@Luffymcankka:
Totta, mutta menee vähän ohi aiheen puhua menneisyydestä, kun pääkirjoituksessa sanotaan, että juuri nykyään "viivästyksistä on tullut ennemmin sääntö kuin poikkeus". Switchin pelivalikoimassa ne tuntuvat tällä hetkellä nimenomaan ennemmin poikkeuksilta kuin säännöltä, kun niitä on niin vähän. On ymmärrettävää, että suurpelejä, kuten Shin Megami Tenseitä ja Metroidia halutaan työstää pitkään, jotta niistä tulee laadukkaita - työstö on eri asia kuin ilmoitetusta julkaisupäivästä tai -kuukaudesta viivästyminen.

Nostoja