Huhtikuun pääkirjoitus: Päivityksen aika?

Pelaaja-lehden huhtikuun pääkirjoituksessaan Miika Huttunen pureutuu raportteihin PlayStation 4.5:stä ja Xbox Onen päivittyneestä versiosta, joiden myötä pelikonsolien luonne voisi muuttua merkittävästi.

1.4.2016 07:00

Päivityksen aika?

Pelintekijöiden omassa vuosittaisessa suurtapahtumassa Game Developer Conferencessa kuultiin tänäkin vuonna paljon mielenkiintoista asiaa. Virtuaalitodellisuus oli yksi tapahtuman puhutuimpia aiheita, mutta sitä ennen ja sen jälkeen kuultiin myös monia mielenkiintoisia puheita ja huhuja.

Yksi näistä oli Xbox-pomo Phil Spencerin kommentti Polygonin haastattelussa siitä, että Microsoftin tuleva yhtenäinen Universal Windows Application -ohjelmisto ”mahdollistaa samojen pelien eteen- ja taaksepäin yhteensopivuuden uudenlaisen konsoliraudan kanssa”. Tämä erittäin epämääräinen kommentti on tulkittu niin, että Microsoft saattaisi päivittää Xbox Onen tehoja tulevaisuudessa. On kuitenkin epäselvää, miten tämä käytännössä tapahtuisi.

Samaa on nyt kuultu pelisivusto Kotakun mukaan Sonyn leiristä. Kotakun tietojen mukaan Sony kehittäisi parhaillaan uutta, tehokkaampaa versiota PlayStation 4:stä. Huhujen mukaan se sisältäisi tuen 4K-resoluutiolle ja antaisi enemmän suoritintehoa PlayStation VR -peleille. Kotaku antaa lähteikseen nimettömät kehittäjät, jotka olisivat kuulleet asiasta tapaamisissa Sonyn kanssa GDC:ssä. Sony ei kirjoitushetkellä ollut kommentoinut Kotakun tietoja mitenkään.

Osoittautuivat Kotakun saama tiedot oikeiksi tai vääriksi, ei olisi ihme, jos Microsoft ja Sony pohtisivat tosissaan PlayStation 4:n ja Xbox Onen raudan päivityksiä. Mikään ei ole niin kallista kuin uuden pelikonsolin kehittäminen ja julkaisu. Ja sitten kun laitetta on viimein myyty mahdollisimman laajalle yleisölle, pitää koko rumba aloittaa taas alusta. Se tietenkin maksaa entistäkin enemmän ja vie vieläkin enemmän aikaa. Mikä olisikaan sen helpompaa kuin vain päivittää olemassa olevien konsoleiden tehoa – tavalla tai toisella.

Puheet konsoleiden raudan päivittämisestä ovat kuitenkin ongelmallisia. Pelikonsoleiden etu niin pelintekijöille kuin pelaajillekin on aina ollut niiden muuttumattomuus. Etenkin konsolipelaajille on vaikea myydä ajatusta siitä, että heidän pitäisi ostaa ja mahdollisesti myös asentaa jokin uusi komponentti konsoliinsa – tällainen säätäminen on nimenomaan tietokoneiden aluetta ja monille sen välttäminen on syy konsolipelaamiseen. Onhan lisämuistipalikoita ollut menneinä vuosina konsoleillakin, mutta niitä ei syystäkään ole nähty pitkään aikaan.

Niin tai näin, jonkinlainen koneraudan päivitys voi silti olla konsolivalmistajille houkuttelevampi ja silti helpompi vaihtoehto myydä kuluttajille kuin jälleen uuden pelikoneen julkaisu. Ei siis ole aivan mahdotonta, että Xbox One 1.5 ja PlayStation 4.5 tavalla tai toisella muuttuvat vielä todeksi. Ehkä ajat ja pelaajat ovat yksinkertaisesti muuttuneet niin paljon, että se on nyt mahdollista.

Toki niille pitää varmaan ensin keksiä hieman myyvemmät nimet. 

Miika Huttunen
Pelaaja-lehden päätoimittaja

Kirjoitus on julkaistu pääkirjoituksena Pelaaja-lehden huhtikuun numerossa 163, joka on nyt kaupoissa!

Pelaaja-lehti numero 163, huhtikuu 2016

Lisää luettavaa