Liikaa pelejä

Maaliskuussa San Franciscossa järjestetyssä Game Developers Conference -tapahtumassa Steamin pelikauppaa seuraavan SteamSpyn Sergei Galionkinilla oli pelintekijöille hyviä ja huonoja uutisia. Arvioiden mukaan pelikauppa kasvoi Steamissä viime vuonna yli 650 miljoonalla eurolla edellisvuoteen nähden. Huono uutinen oli se, että kasvusta huolimatta puolet kokonaismyynnistä eli noin 3,5 miljardia euroa tuli vain sadan pelin kautta. Steamissä oli viime vuonna myynnissä 21 000 peliä, joten tämä tarkoittaa, että puoli prosenttia peleistä vastasi puolesta kokonaismyynnistä. Ymmärrettävästi tämä ei ole hyvä uutinen pelintekijöille, jotka aikovat julkaista pelinsä Steamissä. Indiekehittäjä Mike Rose puolestaan kertoi, ettei tilanne ole menossa parempaan suuntaan, sillä pelkästään tämän vuoden helmikuussa Steamissä julkaistiin 850 peliä eli noin 40 jokaisena arkipäivänä.

Pelejä tehdään nykyään yksinkertaisesti liikaa. Pelien kehittäminen ja jakeleminen on digiaikana helpompaa kuin koskaan, mutta se on johtanut ylitarjontaan. Ongelmaksi nousee löydettävyys eli se, miten saada potentiaaliset ostajat edes tietoiseksi omasta pelistä, etenkään ilman suurta markkinointibudjettia.

Tämä tapahtui jo aiemmin mobiililla, ja oli vain ajan kysymys, milloin ylitarjonnasta tulisi arkipäivää myös tietokoneilla. Nintendo Switchin myötä monet tekijät ja julkaisijat ovat saavuttaneet peleillään menestystä sen verkkokaupassa, mutta ennemmin tai myöhemmin tilanne on sama kuin muillakin pelialustoilla: tiedossa on ylitarjontaa.

Esimerkiksi Pelaajan kaltaisten pelimedioiden voisi kuvitella auttavan asiassa, mutta nykypäivän haasteiden ja resurssipulan vuoksi emme mekään kykene käsittelemään kuin murto-osan kaikista uutuuspeleistä. Jokaisesta julkaisusta on mahdoton edes pysyä perillä. Monet pienet kehittäjät ja julkaisivat ovat nykyään hyvin aktiivisia ja lähettelevät arviokoodeja testattavaksi jo pyytämättä, mutta edes se ei tänä päivänä takaa pelin pääsyä tarkasteluun. Tubettajapuolella tilanne on taatusti aivan samanlainen.

Toki onnistujiakin löytyy. PlayerUnknown’s Battlegrounds oli yksi viime vuoden myydyimpiä pelejä, vaikka se ilmestyi lähes tyhjästä. Tekijät saavuttivat kriittisen pisteen nollan euron markkinointibudjetilla tekemällä pitkäkestoista yhteistyötä tubettajien ja striimaajien kanssa. Toki asiassa auttaa se, että PUBG soveltuu luonteeltaan striimaukseen erityisen hyvin.

Jos siis joskus ihmettelet, miksi Pelaajassa ei arvostella tai esitellä tiettyä peliä, vika ei ole halukkuudessa tai yrityksen puutteessa vaan yksinkertaisesti siinä, että myös me hukumme ylitarjontaan. Tästä syystä hyvät ja huomionarvoisetkin pelit menevät meiltä joskus ohi. Haluaisimme toki korjata tilanteen myöhemmin, mutta käytännössä se on valitettavasti mahdotonta – odottamassa on jo lukemattomia uusia pelejä.

Miika Huttunen
Pelaaja-lehden päätoimittaja

Lisää luettavaa