Google ja pelaamisen tulevaisuus

Maaliskuun merkittävin puheenaihe pelimaailmassa oli kiistatta Googlen paljastama pilvipohjainen suoratoistopelipalvelu Stadia, joka yhtiön omien sanojen mukaan on pelaamisen tulevaisuus. Se ei kuitenkaan ole ensimmäinen laatuaan. Esimerkiksi Sonyn Suomessakin maaliskuussa julkaistu PlayStation Now -palvelu perustuu suoratoistoon, ja myös Microsoftilla on työn alla vastaava palvelu, Project xCloud. Lisäksi jotkut saattavat muistaa kymmenen vuoden takaa sellaiset nimet kuin Gaikai ja OnLive, jotka yrittivät silloin täsmälleen samaa kuin Google nyt mutta huonolla menestyksellä. Tosin Sony osti molemmat, ja sen omat pilvipalvelut pyörivät nykyään pitkälti juuri Gaikailta hankitulla teknologialla.

Ajat ovat kuitenkin kymmenessä vuodessa muuttuneet etenkin suoratoistopalvelujen vaatimien verkkoyhteyksien laadussa ja saatavuudessa. Stadia saattaa siksi hyvinkin onnistua nyt siinä, mitä Gaikai ja OnLive yrittävät liian aikaisin. Googlella on myös muita valtteja hallussaan, kuten valtavat resurssit, kokemus pilvipalveluista ja laaja palvelinverkosto – sekä tietenkin YouTube. Stadian teknologiset demot ja ominaisuuksien esittely ovatkin olleet varsin vakuuttavia.

Kaikesta markkinointipöhinästä huolimatta Stadian hinnoittelu on vielä hämärän peitossa. Hinta on tärkeä tieto siksi, että se määrittää välittömästi sen, kuinka Googlen ulkopuoliset kustantajat voivat ansaita peleillään palvelun kautta ja minkälainen maksukynnys kuluttajalle tulee. Monet lähteet arvelevat kuukausimaksun olevan ainoa järkevä mahdollisuus rahoittaa palvelua, mutta kysymysmerkiksi jää edelleen se, kuinka kannattavaa suurille julkaisijoille on antaa uusia pelejään palveluun, etenkin kun niistä on tehtävä sille omat versiot.

Omasta mielestäni tärkeämpi kysymys on Stadian kohderyhmä. On vaikea kuvitella, että kaltaiseni ydinpelaajat, joita Pelaajan lukijoistakin valtaosa taatusti on, vaihtaisivat pelikonsolinsa tai -tietokoneensa palveluun, jossa pelikokemus on erittäin vahvasti sidottu verkkoyhteyden laatuun ja joka pääsee parhaimmillaan vain samalle tasolle. Siitä vastineeksi saatava joustavuus, YouTube-tuki ja pelikirjasto tuskin riittävät meille. Stadia vaikuttaisikin olevan suunnattu vähemmän pelaavalle YouTube-yleisölle, mikä selittää sen vahvan roolin markkinointipuheissa.

Kävi Stadian suhteen miten tahansa, se on silti pelimaailmassa merkittävä askel. Pelien suoratoistopalveluista on puhuttu jo pitkään, mutta Googlen kaltaisen yritysjätin myötä ne toteutuvat viimein oikeasti, eikä Stadia taatusti jää ainoaksi laatuaan. Muun muassa Amazonilta ja Applelta on tulossa omat vastaavat tuotteensa. Teknologia näyttäisi olevan viimein kohdillaan, joten nyt jää vain nähtäväksi, ketkä ottavat palvelut omakseen. Onko Stadia tosiaan pelaamisen tulevaisuus vai vain yksi sen uusista muodoista?

Miika Huttunen
Pelaaja-lehden päätoimittaja

Pääkirjoitus on julkaistu nyt kaupoissa olevassa huhtikuun Pelaaja-lehdessä, jonka sisältöön voit tutustua täällä!

Huhtikuun Pelaaja-lehti numero 199 nyt kaupoissa!

Lisää luettavaa