Huhtikuun pääkirjoitus: Visio pelaamisen tulevaisuudesta / Blogit / pelaaja.fi

Huhtikuun pääkirjoitus: Visio pelaamisen tulevaisuudesta

5.04.2019 // Kirjoittanut: Miika Huttunen
5
Miika Huttunen, Pelaaja-lehden päätoimittaja

Google ja pelaamisen tulevaisuus

Maaliskuun merkittävin puheenaihe pelimaailmassa oli kiistatta Googlen paljastama pilvipohjainen suoratoistopelipalvelu Stadia, joka yhtiön omien sanojen mukaan on pelaamisen tulevaisuus. Se ei kuitenkaan ole ensimmäinen laatuaan. Esimerkiksi Sonyn Suomessakin maaliskuussa julkaistu PlayStation Now -palvelu perustuu suoratoistoon, ja myös Microsoftilla on työn alla vastaava palvelu, Project xCloud. Lisäksi jotkut saattavat muistaa kymmenen vuoden takaa sellaiset nimet kuin Gaikai ja OnLive, jotka yrittivät silloin täsmälleen samaa kuin Google nyt mutta huonolla menestyksellä. Tosin Sony osti molemmat, ja sen omat pilvipalvelut pyörivät nykyään pitkälti juuri Gaikailta hankitulla teknologialla.

Ajat ovat kuitenkin kymmenessä vuodessa muuttuneet etenkin suoratoistopalvelujen vaatimien verkkoyhteyksien laadussa ja saatavuudessa. Stadia saattaa siksi hyvinkin onnistua nyt siinä, mitä Gaikai ja OnLive yrittävät liian aikaisin. Googlella on myös muita valtteja hallussaan, kuten valtavat resurssit, kokemus pilvipalveluista ja laaja palvelinverkosto – sekä tietenkin YouTube. Stadian teknologiset demot ja ominaisuuksien esittely ovatkin olleet varsin vakuuttavia.

Kaikesta markkinointipöhinästä huolimatta Stadian hinnoittelu on vielä hämärän peitossa. Hinta on tärkeä tieto siksi, että se määrittää välittömästi sen, kuinka Googlen ulkopuoliset kustantajat voivat ansaita peleillään palvelun kautta ja minkälainen maksukynnys kuluttajalle tulee. Monet lähteet arvelevat kuukausimaksun olevan ainoa järkevä mahdollisuus rahoittaa palvelua, mutta kysymysmerkiksi jää edelleen se, kuinka kannattavaa suurille julkaisijoille on antaa uusia pelejään palveluun, etenkin kun niistä on tehtävä sille omat versiot.

Omasta mielestäni tärkeämpi kysymys on Stadian kohderyhmä. On vaikea kuvitella, että kaltaiseni ydinpelaajat, joita Pelaajan lukijoistakin valtaosa taatusti on, vaihtaisivat pelikonsolinsa tai -tietokoneensa palveluun, jossa pelikokemus on erittäin vahvasti sidottu verkkoyhteyden laatuun ja joka pääsee parhaimmillaan vain samalle tasolle. Siitä vastineeksi saatava joustavuus, YouTube-tuki ja pelikirjasto tuskin riittävät meille. Stadia vaikuttaisikin olevan suunnattu vähemmän pelaavalle YouTube-yleisölle, mikä selittää sen vahvan roolin markkinointipuheissa.

Kävi Stadian suhteen miten tahansa, se on silti pelimaailmassa merkittävä askel. Pelien suoratoistopalveluista on puhuttu jo pitkään, mutta Googlen kaltaisen yritysjätin myötä ne toteutuvat viimein oikeasti, eikä Stadia taatusti jää ainoaksi laatuaan. Muun muassa Amazonilta ja Applelta on tulossa omat vastaavat tuotteensa. Teknologia näyttäisi olevan viimein kohdillaan, joten nyt jää vain nähtäväksi, ketkä ottavat palvelut omakseen. Onko Stadia tosiaan pelaamisen tulevaisuus vai vain yksi sen uusista muodoista?

Miika Huttunen
Pelaaja-lehden päätoimittaja

Pääkirjoitus on julkaistu nyt kaupoissa olevassa huhtikuun Pelaaja-lehdessä, jonka sisältöön voit tutustua täällä!

Huhtikuun Pelaaja-lehti numero 199 nyt kaupoissa!

Kommentit

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Yksi isoimmista kohderyhmistä lienee mobiilipelaajat, joilla tarkoitan nyt(kin) kännykällä pelaavia. Ongelma vain tulee siitä, että se sama ryhmä on tottunut pelaamaan nimenomaan f2p-pelejä, joten miten heitä saa maksamaan tällaisesta palvelustakaan jos ei ole hommattu erillistä pelikonettakaan?

Se pelaaminen on siis vain sellainen sivujuttu, johon ei välttämättä olla valmiita laittamaan juurikaan rahaa kiinni. Samaan aikaan sitten kuitenkin saatetaan niitä mikromaksuja maksella että saadaan vähän nopeutettua pelaamista. Mutta sitä ei taas moni koe samanlaisena maksamisena vaikka rahaa menisi enemmän yhteen peliin mitä kertaostoksena jonkun pelin ostamiseen tai vaikkapa Xbox Games Passin tai vastaavan kuukausimaksuihin.

Olen sen aika usein sanonut ja sanon taas: en tue digiä ennen kuin on pakko. Striimaus on vielä jotain muuta kun siinä ei saa edes sitä digiversiota itselleen, joten vielä vähemmän kiinnostaa.

Käyttäjän edqe kuva
edqe
Lainaus

Onko Stadia tosiaan pelaamisen tulevaisuus vai vain yksi sen uusista muodoista?

Toivotaan, että olisi yksi uusista muodoista. Itselleni tulee Stadiasta muutamia positiivisia asioita mieleen:

  • avoimien standardien käyttäminen
  • avoimen lähdekoodin käyttäminen ja potentiaalsiesti sen jatkokehittäminen
  • pilven mahdollistaman laskentatehon käyttäminen
  • laitteistovapaa pelaaminen
Lainaus zappah

Olen sen aika usein sanonut ja sanon taas: en tue digiä ennen kuin on pakko. Striimaus on vielä jotain muuta kun siinä ei saa edes sitä digiversiota itselleen, joten vielä vähemmän kiinnostaa.

Mainitset tämän usein, mutta itselleni jäänyt syy epäselväksi. Mielestäni DRM-vapaa peli avoimella alustalla, esimerkiksi Linuxilla, on huomattavasti parempi vaihtoehto kuin fyysinen media suljetulla alustalla.

Käyttäjän Fwank_91 kuva
Fwank_91

Yksi visio lisää: lopetetaan pelaaminen täysin?

Käyttäjän Monco Carser kuva
Monco Carser

Itsellä pelaaminen ei-konsolilla on vuosien varrella jäänyt harvinaiseksi. Johtuen muun muassa vähäisestä kiinnostuksestani päivitellä koneita nykyaikaan. Joten jos Google heittää eteeni toimivan palvelun ja jonkun pelin, jota olen todella kiinnostunut pelaamaan, niin ottavat todennäköisesti jonkinlaisen siivun peliajastani. En kuitenkaan näe, että Stadia tulisi ja korvaisi Sonyn konsolia taloudessani, ei niin kauan kun Sony tekee oman hommansa kunnialla.

Käyttäjän Megaman kuva
Megaman

Se on kyllä totta, että Stadian kohdeyleisö on eri. Tällaiseen tulevaisuuteen siirryttäessä olen valmis siirtymään "täysipäiväiseksi" retropelaajaksi, eikä tämä ole mitenkään hullumpi ajatus muutenkaan. Ikinä ei ehdi kaluamaan konsoligeneraatiota läpi, ennenkuin jo seuraavaa puskee päälle.

Perinteisen pelikonsolin ja fyysisen median kuollessa, kuolee myös pelaaminen minulle sellaisenaan kuin sen tunnen ja sitä rakastan.

Nostoja