Intohimoiset pelaajat

Blizzard on jo parin vuosikymmenen ajan kerännyt peliensä faneja eri puolilta maailmaa kaksipäiväiseen BlizzCon-tapahtumaan, jossa on juhlistettu pelien lisäksi myös itse pelaajayhteisöä. Paikalla on totuttu kuulemaan Blizzardin tulevien pelien julkistuksia tai muita yllätyksiä. Tänä vuonna koettiinkin melkoinen yllätys, kun tapahtumassa paljastettiin tuleva Diablo-mobiilipeli Diablo Immortal – ja vastaanotto oli suorastaan jäätävä.

Närkästyneet fanit antoivat Blizzardin kuulla kunniansa jo heti paikan päällä, mikä poiki runsaasti kommentteja hemmotelluista ja etuoikeutetuista pelaajakakaroista. Tätä kritiikkiä näkyi etenkin kansainvälisissä pelimedioissa, mikä taas ärsytti minua suuresti. Vika ei nimittäin ole pelaajissa vaan pelintekijöissä ja kustantajissa.

Huono käytös tietenkin on huonoa käytöstä verkossa tai livenä, eikä sitä pidä puolustaa millään tavalla. Blizzard oli myös selvästi täysin sokea sille, miten ja missä mobiili-Diablo kannattaisi julkistaa. Immortal itse asiassa näyttää varsin pätevältä mobiilipeliltä, mutta sekään ei ole jutun ydin. Kyse on siitä, minkälaista käytöstä kustantajat ja tekijät ovat pelaajille vuosien varrella opettaneet.

Pelifirmat käyttävät mielellään sanaa ”intohimoinen” kuvatessaan pelaajiaan tai pelaajayhteisöjään. Intohimoiset fanit tietenkin kuulostavat hienolta, mutta intohimoisuus ei ole pelkästään positiivinen piirre, päinvastoin. Se ilmenee myös negatiivisesti, sillä se hämärtää arvostelukykyä ja suhteellisuudentajua liittyen kohteeseensa. Tekijät ja kustantajat ovat jo vuosien ajan rakentaneet peliensä ympärille yhteisöjä, joita ne ruokkivat tasaiseen tahtiin tarkasti suunnitellulla viestinnällä ja lupauksilla – hypellä. Tämä puolestaan lähtökohtaisesti laajentaa yhteisöä ja pelien saamaa huomiota, mikä tietenkin kasvattaa potentiaalista myyntiä. Tätä suhdetta ei siksi haluta riskeerata, joten pelifi rmat harvemmin puuttuvat yhteisöjensä huonoon käytökseen tai yrittävät hillitä pelaajien liian suureksi kasvaneita odotuksia. Tämän seuraukset näkyvät ikävällä tavalla käytöksessä myös pelien sisällä.

Miten Blizzard sitten kommentoi tapauksesta syntynyttä kohua? Tietenkin tuttuun tapaan kiittelemällä intohimoisia fanejaan ja mahdollisuutta keskustella heidän kanssaan. On turha syyttää pelaajia hemmotelluiksi kakaroiksi, jos tekijät ja kustantajat ovat itse heidät sellaisiksi kasvattaneet. Kakkua ei voi syödä ja säästää samaan aikaan.

Miika Huttunen
Pelaaja-lehden päätoimittaja

Pääkirjoitus on julkaistu nyt kaupoissa olevassa joulukuun Pelaaja-lehdessä, jonka sisältöön voit tutustua täällä!

Joulukuun Pelaaja-lehti nyt kaupoissa!

Lisää luettavaa