Joulukuun pääkirjoitus: Laadukkaita pelejä tasaisella tahdilla

Pelaaja-lehden päätoimittaja Ville Arvekarin pääkirjoitus joulukuulle 2022.

10.1.2023 18:56

Pääkirjoitus on julkaistu Pelaaja-lehden nyt
myynnissä olevassa joulukuun 2022 numerossa 240.

Viime vuoden lopulla yleinen mielipide tuntui olevan, ettei kulunut pelivuosi ollut kovinkaan kummoinen. Vaikka laadukasta ja jopa juhlimisen arvoista pelattavaa riitti, tuomio oli sinänsä ymmärrettävä.

Uuden sukupolven PlayStation 5- ja Xbox Series -pelikonsolit olivat viihtyneet markkinoilla jo vuoden verran, mutta niiden ensimmäisen aallon pelit eivät muutamista helmistä huolimatta riittäneet täyttämään valtaisiksi kasvaneita odotuksia. Suuren yleisön himoitsemat jättibudjetin megapelit olivat vielä harvassa koronapandemian moukaroitua suurtuotantojen kehitys- ja tuotantoaikatauluja, eikä uuden raudan todellisesta potentiaalista saatu vielä kuin maistiaisia Sonyn ja Microsoftin ensimmäisen aallon yksinoikeuspeleissä. Koska muilta julkaisijoilta vie aikansa loikata täysin uuden raudan varaan, isoimmissakin monialustapeleissä näkyivät vahvasti edellispolven juuret.

Katseet kääntyivät nyt viimeisiään vetelevään vuoteen 2022. Näin joulun kynnyksellä haluankin jo julistaa, että kulunut pelivuosi on ollut kauttaaltaan tasaisen laadukas – ei niinkään siksi, että uusi konsolisukupolvi olisi kertaheitolla lunastanut kaikki valtaisat odotukset. Sen sijaan suurenkin yleisön odotukset tuntuvat asettuneen viimein realistisemmille ja jopa uusille urille.

Toki suurpelien tarjonta on ollut edellisvuotta runsaampi, mutta hartaasti odotettujen Elden Ringin ja God of War Ragnarökin kaltaisten mammuttipelien ohella otsikoissa ovat pysyneet myös ne pienemmät ja usein jopa kiintoisammat yrittäjät. Näistä ensimmäisenä mieleen tulevat pienen Blue-Twelve Studion kissamainen ensiseikkailu Stray ja retrotyylillään nostalgiannälkään vetoava Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge. Laadukkaiden pienempien toimijoiden ohella myös kiotolaisjätti Nintendo on muistuttanut toistuvasti Switch-tarjonnallaan, ettei teho, graafinen revittely ja jättimäinen kokoluokka ole kaikki kaikessa.

Samaiseen johtopäätökseen näyttäisi tulleen myös Microsoft, jonka viime vuosien valtaisat studio-ostokset alkavat vähitellen tuottaa hedelmää. Xbox Game Studiosin loppuvuoden yllättäjä on tässä numerossa arvosteltu Pentiment, joka on suurista roolipeleistä tutun Obsidian-studion ja Fallout: New Vegasin ohjaajan Josh Sawyerin pienempi ja omaleimaisempi luomus (haastattelu numerossa 238). Toivoa sopii, että se löytää Game Pass -yleisön ja inspiroi myös muita isoja tekijöitä kokeilunhaluisempiin intohimoprojekteihin.

Omaksi kohokohdakseni nostan Ron Gilbertin ja Dave Grossmanin yli 30 vuotta odotetun paluun eli Return to Monkey Islandin. Ensi numerossa selviää, riittääkö päätoimittajan fanitus nostamaan Guybrushin uudet seikkailut vuoden peliksi asti. Sitä odotellessa kaikki lukijat voivat käydä äänestämässä omia vuoden suosikkejaan Pelaaja.fin vuoden peli -lukijaäänestyksessä. Sen voittajat julistetaan ensi kuun lehdessä toimituksen valintojen rinnalla.

Ville Arvekari,
Pelaaja-lehden päätoimittaja

Lisää luettavaa