Näin taloudellisen laskusuhdanteen aikana moni on menettänyt työpaikkansa. Moni ala, jolla työllisyysnäkymät olivat turvattuja useaksi tulevaksi vuodeksi, on joutunut nöyrtymään budjetti- ja henkilökuntaleikkausten edessä. LVI-alalla pyyhkii kuitenkin hyvin ja siitä elävänä todisteena toimii muuan italialaisamerikkalainen mies, jolla on ollut viime vuosina töitä enemmän kuin koskaan aiemmin. Monien mielestä tämä on tietenkin hyvä asia, mutta minä en siitä pidä. Minä en pidä siitä että Super Mario on täystyöllistetty.

Tuntipalkka urakkapalkan sijaan

Pelimaailman tunnetuimman ikonin seikkailujen taso on laskenut viime vuosina. Lasku ei ole ollut mitenkään jyrkkä tai dramaattinen, mutta Marion tasoloikkapelit ja niiden ympärillä pyörivä hype sekä ylistys eivät ole enää entisten aikojen tasolla. Kun vielä muutama vuosi sitten putkimiehen jokainen seikkailu sai osakseen ylistystä niin pelillisten innovaatioiden, kuin ihan vaan pelillisien ominaisuuksien vuoksi, on nykypäivänä meininkin enemmänkin lähempänä innostunutta MEH!:iä. Mikä ihme tähän on syynä?

Selasin sanakirjaa ja löysin sanan ”laatu” kohdalta tämän kuvan.

Kultaisella 90-luvulla termi ”vuosipäivitys” oli EA:n urheilupelien yksinoikeustavaraa ja vieläpä hyväksyttyä sellaista. Tunnetuimmat pelisarjat Soniceista Tomb Raiderin kautta vaikka Final Fantasyyn olivat harvinaisempaa herkkua joiden ilmestymisväli oli huomattavasti pidempi. Vaikka tämä seikka saattoi aikoinaan tuntua murhaavan pitkältä aikaväliltä, osaa tuota odotusaikaa ja sen aikana tapahtunutta kehitystyötä arvostaa.

Nykypäivän pelikuluttajien ostotottumukset ovat kuitenkin muuttuneet niin dramaattisesti, että nykyään more is more-ideologia kukkii värikkäimmillään. Tämä on johtanut siihen, että pelisarjat jotka aikoinaan olivat harvakseltaan ilmestyviä eepoksia, ilmestyvät tasaisin väliajoin, joko fyysisen pelin tai siihen ladattavan lisäsisällön myötä.

Super Marion tasoloikkapelit ovat aina luoneet uusia laatukriteereitä genrelleen. Oli kyse sitten Super Mario Bros 3:n tai Super Mario Worldin 2D-puolen innovaatioista tai Super Mario 64:n tai Super Mario Galaxyn 3D-tasoloikkailun suunnannäyttämisestä, oli Mario-peli aina tapaus jolloin pelimaailma pysähtyi kuuntelemaan mestarin oppeja videopelaamisen A:sta ja O:sta. Mario tarjoili pelaajille aina jotain uutta ja mullistavaa, sekä pelattavaa useiksi tunneiksi haastavuuden ja peli-ilon myötä.

Nykyään nuo asiat alkavat olla Mario-peleissä katoava luonnonvara ja hahmon tähdittämät tasoloikat läpäistään viikkojen sijaan tunneissa, ja useimmiten vieläpä ilman sen kummoisempaa haastetta. Mariosta on pikkuhiljaa tulossa pelibisneksen liukuhihnatavaraa.

Mario ansaitsee nykypäivän esityksillään tämän kohtalon.

Muistatko vielä kun…

Muistatko vielä kun Mario-peleissä saattoi törmätä vihollistyyppiin joka pelotti sinulta lusikallisen housuihin, ja joka oli koko tason ajan todellinen haaste ja pelote? Super Mario Bros 3:n legendaarinen parivaljakko, pelaajaa seuraava aurinko sekä yhdellä haukulla Marion suihinsa hotkiva jättikala Big Bertha ovat oivia esimerkkejä. Samaan kastiin voi lukea Super Mario 64:n Unagi-ankeriaan, Super Mario Worldin jättimäiset Monty The Molet, sekä monet muut pelisarjan ikoniset hahmot. Missä ovat nämä haastetta ja muistettavuutta tarjoavat asiat tänään?

Nykypäivän New Super Mario Bros. -peleissäkin – helvetti sentään – Koopat tanssivat iloisina kesken putkimiessaalistuksen, ja jokainen vihollinen kaikkoaa tieltä yhdestä vaivaisesta osumasta. Kuka tahansa pelaaja osaa sanoa missä levelissä Unagi lymyili pelaajan päänmenoksi tai missä kentässä se kuuluisa aurinko aiheutti paniikkia. Mutta yritäpä nimetä yksikin vihollistyyppi jostain New Super Mario Bros. Wiin tasosta? Niinpä…

Unagi takasi unettomat yöt viikoiksi.

Entä muistatko vielä, kun kuulit Mario-peleissä musiikkikappaleita, jotka saattoivat soida päässäsi viikkoja ja joita vieläkin palaat kuuntelemaan YouTuben suosiollisella avustuksella? Tänään Mario-peleissä kappaleet ovat poikkeuksetta moderneja versiointeja näistä klassisista Mario-teemoista, ja vaikka hyvän kierrättämisessä ei ole mitään vikaa, olisi jälleen kerran hienoa kuulla Mario-pelissä musiikkikappale, jota pysähtyy kuuntelemaan suu auki hämmästyksestä. Ota kuunteluun seuraavat klassikot ja muistele vaikka 3DS:lle ilmestyneen Mario 3D Landin musiikkiraitaa ja kerro montako yhtä ikimuistoista kappaletta muistat siitä pelistä? Niinpä…

Jolly Roger Play
King’s Theme

Entä muistatko vielä, kun Mario-peleissä saatoi törmätä ison luokan pelillisiin innovaatioihin jollaisia ei koskaan oltu peleissä nähty? Epälineaarinen eteneminen Super Mario Bros 3:n overworldien mahdollistamana, lentomekaniikka samaisessa pelissä, Super Mario Worldin yhtenäinen pelimaailma, Yoshi’s Islandin (alaotsikoltaan Super Mario World 2) ennennäkemätön graafinen ulkoasu, Super Mario Sunshinen FLUDD (kaikesta fanien vihasta huolimatta) ja sen ympärille rakennettu pelattavuus, Galaxyn täysin uusi ”ulottuvuus” tasoloikkapeleihin jne. Missä ovat nämä nykyään?

Nykyisin Mario-pelit keskittyvät meidän nostalgiannälkäisten fanien viihdyttämiseen vanhoilla throwbackeilla ja viittauksilla menneeseen mutta en minä niitä äitimuorin lihapullia halua päivittäin syödä. Haluan uusia herkkureseptejä.

Jos nelinpelattavaa moninpeliä ei lasketa mukaan, kertokaapa minulle New Super Mario Bros. Wiistä pelillinen oivallus jonka haluaisit nähdä vastaisuudessa jokaisessa mahdollisessa tasoloikkapelissä?

Siinä sitä totuteltiin muutama päivä miniplaneettojen fysiikkaa ja sen kanssa kikkailua Galaxyssa

Muistatko vielä, kun Mario-pelit tarjosivat haastetta ja vaikeutta yllin kyllin? Vaikka kuolo korjasi pelaajan tasaisin väliajoin, ei touhu tuntunut epäreilulta, vaan se videopelien hienoin tunne, ”yksi yritys vielä”-fiilis, oli alati läsnä. Nykyään Mario-pelit ovat kerta toisensa jälkeen enemmän tai vähemmän läpihuutojuttuja, joiden parissa viihtyy pari iltaa kunnes huomaatkin, että eeppisissä mittasuhteissa ollut juoni ja draamankäänteet ovat lopuillaan ja lopputekstit pyörivät ruudussa.

Vaikka viime pelien trendi on ollut ”kaikki kerätään”, jää sekin enemmänkin mekaaniseksi sourittamiseksi. Pelaajien palkitseminen näiden ylimääräisten haasteiden suorittamisesta on lyöty aivan naurettavuuksiin, ja kun ennen vanhaan sait peliä täydellisemmin läpäisemällä pelattavaksi vaikkapa lisätasoja, on nyt palkintona jotain aivan naurettavaa kosmetiikkaa pelin introscreeniin. Kaikki miljoona kolikkoa New Super Mario Bros. 2:ta keränneet tietävät mistä puhun.

Kertokaapa minulle pelasitteko innoissanne Mario 3D Landin täydellisesti läpi, etenkin kun tiesit ettei minkäänlaisia lisäkenttiä tai muuta herkkua ole tarjolla?

Call of Duty: Mushroom Kingdom

Marion nykysuunta ei valitettavasti tule tästä muuttumaan. Brändi on yksi pelimaailman varjelluista tavaramerkeistä, jolle ei huonoa arvosanaa tai negatiivista julkisuutta voi antaa, vaikka pelikotelossa olisi pelilevyn sijaan läjä ulostetta. Ylistävät arvosanat pelistä toiseen takaavat hyvät myynnit, mitkä puolestaan takaavat lisää jatko-osia, joissa merkittävää tason nousua ei ole havaittavissa.

Mario alkaa vakavasti muistuttaa erään jättiyhtiön urheilupelejä tai erästä tiettyä sotapelisarjaa. Onneksi edellämainitut esimerkit onnistuvat myös yllättämään aika ajoin. NHL -ja FIFA-sarjat ovat kokeneet viimeisen kolmen vuoden aikana todellisen laatupäivityksen ja viimeisin Call of Duty-peli onnistui parantamaan edellisosista huomattavasti. Emmeköhän vielä jonain päivänä näe Mario-pelin, joka uskaltaa yrittää yllättää uusilla pikkujipoilla, tarjota helvetinmoisen haasteen pelaajalleen, hivellä korviamme kauniilla ja unohtumattomilla sävelmillä, ja ennen kaikkea esitellä jotain uutta ja mullistavaa videopelien maailmassa.

Tätä päivää odotellessa voi kuka tahansa meistä pelata vanhoja Mario-pelejä ja muistella niitä unohtumattomia hetkiä joita esimerkiksi Super Mario 64:n ensimmäinen tykistä sinkoutuminen aiheutti.

– Norsukampa

Kirjoittaja on Pelaajalehti.comin rekisteröitynyt käyttäjä, eikä kuulu Pelaaja-lehden toimitukseen. Kirjoittajan mielipiteet tai näkemykset eivät edusta H-Town Oy:n tai Pelaajan virallista linjaa.

Jos haluat saada tekstisi julkaistua Pelaajalehti.comin Blogit-osiossa, rekisteröidy sivustolle ja lue julkaisuohjeet täältä.

Lisää luettavaa