Kommenttiosio-blogi: Kaverinhankintapakko

Viikon Kommenttiosiossa kapinoidaan pakotettua sosiaalisuutta vastaan. Ovatko yksinpelaajat häviävä vähemmistö?

28.10.2017 06:50

Yksinpelaajat, elämme raskaita aikoja. Aiemmin tässä kuussa muun muassa Dead Space -avaruuskauhusarjasta tuttu Visceral Games laittoi lapun luukulle omistajansa Electronic Artsin käskystä, ja studion tarinavetoisen Tähtien sota -pelin tyylilajin vihjattiin muuttuvan täysin. Menneellä viikolla yksinpelihittien kuningas Rockstar puolestaan totesi, ettei Grand Theft Auto V:n soolosisällön tehtailu tuntunut missään vaiheessa mielekkäältä.

Vaikka kukaan ei kehtaa sanoa totuutta ääneen otsikoissa, ne tuntuvat kumpuavan samasta lähteestä. Electronic Arts kertoo Tähtien sota -fanien kaipaavan moninpelimenestys Battlefrontin kaltaisia pitkäikäisiä pelikokemuksia, ja Rockstar myöntää suunnanneensa resurssinsa mieluummin GTA Online -verkkopeliin. Yksinpelit häviävät nykymaailmassa moninpeleille monella saralla, sillä pelaajat viihtyvät jälkimmäisten parissa pidempään ja syytävät niihin miljoonittain rahaa joka päivä.

Faktat ovat faktoja, mutta en niistä huolimatta voi peitellä omaa pettymystäni. Itse en ole laisinkaan moninpelaajasorttia. Bilepeleihin suostun sopivassa seurassa ja kaukomailla asuviin ystäviini pidän yhteyttä Minecraftin välityksellä, mutta muutoin en viitsi vaivautua. Edellinen verkkomoninpeli, josta jaksoin todella innostua, oli nyt jo useamman vuoden vanha Evolve, joka ei edes pärjännyt omilla markkinoillaan.

En suinkaan aio lähteä väittelemään moninpelaamisen viihdearvosta, vaikka itse olenkin maultani kevyesti rajoittunut. Overwatchin ja PlayerUnknown’s Battlegroundsin kaltaisten tuotteiden miljoonapäinen pelaajaluku todistaa kiistämättä, että olen mielipiteineni vähemmistössä. Vähemmistö on kuitenkin olemassa – vähemmistö, joka tahtoo vain nauttia suurista tunteista, järisyttävistä tarinoista ja huikeista haasteista omassa, ylhäisessä yksinäisyydessään.

Pelien tehtailu vähemmistöille ei kuitenkaan ole se, millä Electronic Artsin kokoiset yhtiöt tienaavat taskurahansa. Pelkään pahoin, että puhtaasti juonellisia AAA-pelejä tulee ilmestymään kauppojen hyllyille tulevaisuudessa yhä vähemmän, koska massiivisten moninpelirahasampojen rinnalla mikä tahansa keskiverrosti myyvä peli on käytännössä täysi floppi.

Vaikka indiehelmiä on Steamissä tätä nykyä kolmetoista tusinassa, harva pienemmän mittakaavan studio pystyy edes unelmissaan tavoittelemaan vaikkapa huikean Horizonin kaltaista lopputulosta. Electronic Artsin ja Ubisoftin järkälestatus takaa törkeät tuotantoarvot, joiden turvin moisia kokemuksia rakennetaan. Pikseligrafiikkaiselle kliksuttelulle ja muutaman tunnin tunnepläjäyksille on paikkansa, mutta en hyvällä tahdollakaan toivoisi 50-tuntisten odysseiojen katoavan maan päältä.

On epäilemättä ylireagointia alkaa povata kahden peräkkäisen satunnaistapauksen pohjalta yksinpeliperinteen täydellistä tuhoa ja varhaista maailmanloppua. Kauhukuvien maalailu on kuitenkin aivan liian helppoa, kun omin silmineenkin voi huomata palvelumallisten moninpelien olevan järkiratkaisu tämän päivän markkinoilla. Äiti, auta, minua pelottaa!

Johanna Puustinen

Lisää luettavaa