Kommenttiosio-blogi: Liian hieno grafiikka

Viikon Kommenttiosiossa kaivetaan suurennuslasi pöytälaatikosta ja käydään pikselijahtiin.

30.5.2017 11:02

Liian hieno grafiikka

Blogipestini on kestänyt vasta kolmanneksen vuotta, mutta kun arkistoja selailee läpi, voi teksteissä nähdä jo toistuvia teemoja ja aiheita. Ponnekkaimmin pinnalle nousee pelaajien mieltä kalvava ajatus linssiin viilaamisesta, suurten pelistudioiden tyhjistä lupauksista ja lahjotun lehdistön sanahelinästä. Harrastajaryhmänä pelaajat ovat äärimmäisen kiihkeitä epäilemään ja hätäisiä tulistumaan pienimmästäkin oletetusta epärehellisyydestä.

Vaikka olen käsitellyt aihetta jo useammasta eri kulmasta, menneellä viikolla ilmiö toteutui jälleen tavalla, joka saa otsasuoneni pullistumaan poikkeuksetta joka ikinen kerta. Vuosia huhutun ja toivotun Red Dead Redemption 2:n ilmoitettiin maanantaina myöhästyvän reippaasti, mutta suru-uutisten sanansaattajaksi lähetettiin vino pino värisyttäviä kuvia pelistä. Sen sijaan, että murheen murtamien fanien olisi annettu rauhassa pyyhkiä kyyneleitään tuoreilla otoksilla, herkän hetken riensivät pilaamaan verkkosalapoliisit suurennuslasit kourissaan.

Koska Pelaaja on pohjimmiltaan koko perheen viihdejulkaisu, en voi tässä lauseessa käyttää tarpeeksi voimakkaita sanoja kuvaamaan tunteitani näitä tapauksia kohtaan. Erinäisiltä keskustelufoorumeilta löytyy parhaillaan monen sivun mittaisia väittelyitä, joiden osapuolet syynäävät Rockstarin otoksia pikseli pikseliltä selvittääkseen, ovatko ne todella pelissä otettuja – vai kenties julmasti ja juonikkaasti paranneltuja. Henkilökohtaisesti en voi ymmärtää, miksi moinen edes merkitsee tilanteessa, jossa lopullinen tuotos on vielä vuoden päässä. Mitkään kuvat eivät voi tässä vaiheessa kehityskaarta edustaa lopputulosta, joten niiden pääasiallinen tehtävä on toimia katalyyttinä yleiselle tunnelmoinnille.

Pelipalstojen poiroteille suurimpana johtolankana tuntuu toimivan siloteltu grafiikka, jota tuoreet kuvat ymmärrettävästi esittelevät anteliaasti. Totuus kuitenkin on, etteivät valtavan hienotkaan näkymät ole olleet itsessään aihe epäilykseen enää muutamaan vuoteen. Pc-pelaaminen kehittyy jatkuvasti huikeaa vauhtia, ja nykysukupolven konsolipelitkin näyttävät toinen toistaan herkullisemmilta. Hyvänä esimerkkinä jyrkästä noususuhdanteesta toimii tämän kevään Horizon Zero Dawn, jonka sisäänrakennetuilla valokuvatyökaluilla esteettisesti tumpelompikin pelaaja saa vähintään kehyskelpoisia otoksia mistä tahansa tilanteesta. Hulppeisiin promokuviin tarvitaan enää silmää asetelmille ja sopiva värisuodatin, ei kokonaisvaltaista Photoshop-käsittelyä.

Jos kuvien lavastaminen itsessään tuntuu ongelmalta, on median päällimmäinen tarkoitus hakusessa. Editoimattomien pelivideoiden kulta-aikana on absurdia hermostua siitä, että staattista mainosmateriaalia kuvataan muistakin kulmista kuin pelihahmon selän takaa. Sama pätee leiriin, jonka jäsenet peräänkuuluttavat alemmilla grafiikka-asetuksilla otettuja kuvia. Ethän itsekään menisi työhaastatteluun tai ensitreffeille reikäisissä verkkareissa? On itsestäänselvyys, että peli kuin peli tahdotaan näyttää yleisölle parhaassa mahdollisessa valossa.

Hauskinta keskustelusta tekee Red Dead Redemptionin kohdalla se, ettei Rockstarin myöhästymisilmoituksessa alkuunkaan väitetä kuvien olevan lopullista pelikokemusta vastaavia. Pelistudiot kautta rantain vaikuttavat olettavan, että yleisö ymmärtää kaiken ennen julkaisupäivää näytettävän olevan vielä muutokselle altista, eivätkä lähde sen kummemmin selittelemään, mistä uusi materiaali tarkalleen kumpuaa.

Luvassa lienee siis huomennakin uusi päivä, uusi perusteeton kohu – ja uusi tunnetta täynnä oleva Kommenttiosio-avautuminen. Ensi viikkoon!

Johanna Puustinen

Lisää luettavaa