Kommenttiosio-blogi: Matkijanärhien marssi

Pokémon GOn huippuhetkistä on jo aikaa, ja sen paikkaa pelimaailman trendikkäimmän tapauksen pallilla on vihdoin lähtenyt tavoittelemaan uusi haastaja. Kellekään tätä sivustoa seuraavalle tuskin tarvitsee selostaa, mistä järjettömän suositussa PlayerUnknown’s Battlegroundsissa on kyse – peliin kun ei ole voinut viime aikoina olla törmäämättä jatkuvasti.

Vaikka hyperväkivaltaisella kuolontaistolla ei välttämättä ole aivan Pokémoniin verrattavia edellytyksiä koko kansan viihde-elämykseksi, on Battlegroundsinkin nousua huipulle ollut ilo seurata. Kuten tässäkin blogissa on aiemmin huomioitu, pelaajat ovat kovin kiintyneitä jengisotiinsa, ja on harvinaista nähdä tämän mittakaavan veljeilyä saman kiinnostuksenkohteen yhdistämänä. Hehkutus ei toistaiseksi ole lähtenyt valumaan tavismedian puolelle, mutta sen voisi kuvitella olevan edessä, jos pelin suosio jatkuu samankaltaisena.

Kun vastaavia trendejä syntyy millä tahansa alalla, perässä seuraavat alta aikayksikön kaikenlaiset apinoitsijat. Toimintaa yritetään harvoin peitellä, ja erityisesti pelien kohdalla menestyneemmän tuotteen nimellä ratsastetaan usein täysin avoimesti. Matkiminen ei myöskään ole vain pienille pelistudioille varattua puuhaa. Menneellä viikolla Ubisoftin toimitusjohtaja Yves Guillemot vihjaili jotain Battlegroundsin kaltaista olevan luvassa julkaisijajätin tulevissa peleissä.

Siitä huolimatta, että PUBG-kopioiden tulon kykeni ennustamaan jo kuukausia sitten, Guillemot’n sanat näyttävät osuneen jotenkin arkaan paikkaan. Ennen kaikkea pöyristyneet lukijat näyttävät päivittelevän sitä, ettei miehen lausunnosta voi aistia häpeä häivähdystäkään, vaan ideoiden kopiointi esitetään siinä positiivisena lupauksena.

Näen luonnollisesti, mistä Battlegrounds-fanien ja Ubisoft-vihaajien kiukku kumpuaa, mutta en millään voi sanoa olevani yllättynyt Guillemot’n asenteesta. Harva konsepti vuonna 2017 on täysin originelli, ja rautaa kannattaa takoa sen ollessa kuumaa. Kukapa sitä paitsi tahtoisi olla jonkin idean alkuperäinen keksijä, kun voimansa voisi keskittää sen toteuttamiseen paremmin?

Näin ollen jokainen kesähitti on suurella todennäköisyydellä jonkun muun idea, johon on satuttu jälkeenpäin tarttumaan otollisempaan aikaan tai kovemmalla ammattitaidolla. Voisin ulkomuistista listata alle kourallisen pelejä, jotka ovat pyrkineet soveltamaan vastaavanlaista periaatetta jo paljon ennen PlayerUnknown’s Battlegroundsia, Ubisoftin oma The Division mukaan lukien. On myös hyvä muistaa, että myös Battlegrounds syntyi alun perin modina toisen studion kehittämän pelin kehyksissä ja sai työnimensä samaa genreä edustavalta elokuvalta.

En siis voi kuvitella kenenkään pelin kehityksen kanssa aidosti tekemisissä olleen loukkaantuvan siitä, että heidän kättensä työ inspiroi muita yrittämään samaa. Jo muinaiset roomalaiset pitivät kuolemantaistoja varteenotettavana sirkushuvina, joten patenttia Battlegroundsille tuskin keskeisistä piirteistään heruu. Ubisoftin seuraavan suurjulkaisun kylkeen liimattu kahdeksan euron lisäsisältöpaketti tuskin on myöskään vakavaksi uhaksi esikuvansa maineelle tai miljoonapäiselle pelaajakannalle.

Ehkä pahinta, mitä jäljittelyllä voidaan saada aikaan, on trendin vääjäämättömän alamäen vauhdittaminen. Muoti-ilmiöt kuluvat kuitenkin puhki siitä huolimatta, mitä Yves kumppaneineen kehittelee niiden pohjalta, eikä suosion sykleille mahda loppupeleissä mitään. Loistavinkin hittipeli väistyy ennemmin tai myöhemmin seuraavan tieltä, eikä kopioilla ole sen päivän sattuessa enää minkäänlaista merkitystä. Lopettakaa siis huolehtiminen ja nauttikaa kun vielä voitte!

Johanna Puustinen

Lisää luettavaa