Kommenttiosio-blogi: Uskottelun uhrit / Blogit / pelaaja.fi

Kommenttiosio-blogi: Uskottelun uhrit

6.05.2017 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
8
Kommenttiosio-blogi: Uskottelun uhrit

Uskottelun uhrit

Kommenttiosio on Pelaajalehti.comin viikoittainen blogi, joka pui tuoreita uutisotsikoita pelialan sekatyöläisen lähes pöyristyttävän subjektiivisesta näkökulmasta.

Pelaajakansan vanhat arvet kävivät kipuilemaan kummasti tällä viikolla, kun kotimainen veteraanistudio Remedy nousi pitkästä aikaa otsikoihin tuliterien rahoitus- ja julkaisukuvioidensa ansiosta. Vaikka ilon aihetta olisi riittänyt, näyttivät kommenttikenttien keisarit päättäneen kuin yhteisestä sopimuksesta nostaa esiin muinaiset kaunansa pelitaloa kohtaan.

Erityinen pettymyksen lähde vaikuttaisi viestien perusteella olleen reilun vuoden takainen aikamatkailuteos Quantum Break, joka ei mitä ilmeisimmin lunastanut itseensä kohdistuneita odotuksia tyydyttävästi. Alkuun sanottakoon, etten henkilökohtaisesti lähtisi haukkumaan peliä huonoksi tai edes keskinkertaiseksi. Vaikka aikaisten messumateriaalien glamour oli lopputuloksesta kauempana kuin olisi voinut kuvitella, viihdyin itse sen parissa mitä mainioimmin.

Kuvitelmat lienevät kuitenkin avain monien kokemaan masennukseen. Olivatpa syypäänä sitten mahtipontiset trailerit tai markkinointimarkkujen maalailut, kuluttajille annettu kuva erosi tuntuvasti kauppojen hyllyille päätyneestä tuotteesta, ja särkynyt illuusio riitti tahraamaan studion nimen herkimpien mielissä pitkäksi aikaa. Jos muistini ei petä, tilanne oli kaiken lisäksi toisinto, sillä samoin pääsi käymään jo Quantum Breakia edeltäneen Alan Waken kanssa.

Remedy ei tietenkään ole maailman ainoa pelistudio, jonka julkinen viesti ei aina peilaa täyttä totuutta. Moista tapahtuu alalla alituisesti – vieläkö muistatte No Man’s Skyn? Hello Gamesin tuhoon tuomittu avaruuseepos oli edellä mainittuja pelejä huomattavasti rajumpi esimerkki siitä, mitä tapahtuu, kun visio ja käytäntö eivät kohtaa. Voin täysin ymmärtää turhautumisen eritoten nykyisen ennakkotilauskulttuurin kontekstissa, vaikka en jaksakaan uskoa monen kehittäjän viilaavan fanejaan tarkoituksellisesti linssiin.

Siksi pohdinkin, voisiko vika olla sittenkin meissä pelaajissa. Mistä lähtien mainonnan on oletettu olevan täysin suoraselkäistä ja silottelematonta? Kenellekään tuskin tulee yllätyksenä, ettei Axe-deodorantti saa naisia lakoamaan kuin korkeintaan hajuhaittojen vuoksi. Miksi videopelien kohdalla ei siis harjoiteta samanlaista lähdekritiikkiä kuin lauantaileffan mainoskatkojen?

Kummastuttavinta kyynisyyden puutteessa lienee ehkä se, ettei se rajoitu vain yksityishenkilöihin. Pelimediassa promootiomateriaali saa näkyvyyttä lähes pelkästään yltiöpositiiviseen sävyyn, mutta jos tekele ei julkaisunsa aikaan ylläkään oletetulle tasolle, nousee järkytyksestä välittömästi äläkkä. Erityisen outoa tästä tekee pelitoimittajien status alan asiantuntijoina, joiden luulisi ymmärtävän tilanteiden elävän tauotta koko kehityskaaren ajan.

Moisena asiantuntijana olenkin tätä blogitekstiä kirjoittaessani hautonut kokonaista sarjaa erilaisia ratkaisuja, joita voisin tavalliseen tapaani tarjota siitä huolimatta, ettei kukaan niitä minulta pyytänyt. Luulen kuitenkin, että käsillä on tietynlainen muna vai kana -tilanne, josta ilmeistä johtopäätöstä ei voi muodostaa. Olisi kovin helppoa ryhtyä haukkumaan kanssapelaajiani liian herkkäuskoisiksi, mutta nimenomaan vallitsevan asenteen vuoksi pelintekijöiltä voisi väittää vaadittavan nykyistä läpinäkyvämpää lähestymistapaa mainontaan. Kultainen keskitiekin on varmasti löydettävissä – mutta eivätkö moiset päätelmät olekin kovin tylsiä?

Johanna Puustinen

Kommentit

Käyttäjän zappah kuva
zappah

On se nyt kuitenkin hieman eri asia mainostaa tai hehkuttaa selvästi mahdotonta asiaa (Axe-juttu) kuin peliä sellaisilla ominaisuuksilla, jotka selvästi ovat mahdollisia. Toki varmasti jostakin löytyy myös ihminen tai useampi, joka on oikeasti pettynyt kun ei Axe tuonutkaan kumppania baarista mukaan. Epäilen muuten myös että tuossa Axen tapauksessa löytyy jokin pieni teksti ettei asia ole mahdollista.

Toisaalta Remedyn tapauksessa taitaa moni kritisoida enemmän lopullista teosta kuin lupauksia. En itse ainakaan näe että enemmistö olisi niinkään pettynyt lupauksiin kuin siihen lopputulokseen.

Itse tosin olen kovasti tykännyt sekä Alan Wakesta että Quantum Breakistä ja odotan Remedyn seuraavaa teosta innolla.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Jos harrastaa ennakkotilauskulttuuria, niin siinä saa syyttää vain itseään kun meni ostamaan sian säkissä. Itse olen pelaaja varmaan sieltä kyynisimmästä päästä, mutta myös osaan kaikkien näiden vuosien jälkeen myös hypettyä jostain, kuten Tekken 7:sta. Siinä kohtaa nostalgia sarjaa kohtaan sekä pelisarjan tekninen täydellisyys tappelupelinä, mutta ennakotilausta eivät minusta irti saa, varsinkaan viineisimmän Digital Foundry videon perusteella.

Ongelma tässä terveessä kyynisyydessä tietenkin näillä netin kommenttipalstoilla ja foorumeilla on, ettö saa tehokkaasti vihat päällensä vaikka yrittää nimenomaan olla se järkevä kuluttaja ja mielellä, että ei ihan kaikkea pidä uskoo mitä siellä E3-humuissa sanotaan ja näytetään.

Ymmärtäähän sen, että jos menee sanomaan jotain kritiikkiä jostain mitä joku toinen odottaa kuin kuuta nousevaa ja rakastaa täydestä sydämestään, että se kirpasee ja sitten vastauksena tulee näitä "sä se jaksat valittaa kaikesta" (kuinka monta kertaa olen tuon saanut tälläkin kommenttiosastolla vastaukseksi :) ) vaikka kyseessä olisikin vain se terve kyynisyys markkinointikoneistoja vastaan.

Käyttäjän Sundance Kid kuva
Sundance Kid

Aasinsiltana edellisiin kommentteihin ja juttua lukematta: joka vuosi Suomi voittaa sekä lätkän MM:n että euroviisut. Eikö tässä olekin jotain perin inhimillistä. :D

Käyttäjän Majur1 kuva
Majur1

Itse olen yleensä yltiöoptimistinen monellakin elämän osa-alueella, myös peleissä. Hypetän ja olen innostunut monesta pelistä sen julkaisuun saakka ja jos kaikki materiaali siihen asti (ennakot ja arvostelutkin) antavat osviittaa siitä, että kaikki on okei niin silloin vasta hankin pelin. Monta ennakkotilausta on jäänyt tekemättä viimeisten ennakoiden ja arvosteluiden puitteissa, viimeisimpänä esimerkkeinä Mafia 3 ja Mass Effect Andromeda. Myös Quantum Breakin PC-version tullessa kauppoihin jätin sen hyllyyn arvosteluiden ja sen ongelmien perusteella. Hankin sen sitten myöhemmin Steamistä (ihan täysihintaisena jopa), kun PC-version suurimmat ongelmat oli siloiteltu ja koin, että tämä peli olisi varmasti kaikista pelillistä puutteistaan huolimatta Remedyn tuotannosta mielenkiintoisin itselleni, ihan pelkästään teemansa ja tarinansa puolesta. Ja minkälaisen namupalan pääsinkin nauttimaan. Ei se ehkä saavuta "kaikkein aikojen peli"-titteliä, mutta nautin siitä jokatapauksessa.

Tiivistäisin ehkä ajatukseni siihen, että optimistinen saa olla ja hypettää mielin määrin, kunhan ostoksen hetkellä käyttää aikaansa edes hieman tutustuakseen siihen mihin raa'alla työllä ansaitut rahat on kuluttamassa. Aina ei silti välttämättä kannata perustaa omaa mielipidettään pelkästään muiden mielipiteillä, eikä suoraan tehdä johtopäätöstä siitä että seiskan peli olisi huono tai edes keskinkertainen. Arvostelun lukemalla voi hyvin selvitä sellaisia asioita, joista juuri SINÄ pidät ja näin ollen voit nauttia pelistä yllättävänäkin paljon. Esimerkiksi yksi kaikkien aikojen FPS-peleistä on omalla listalla edelleen Hidden & Dangerous 2, jolla on metascorena 75. Tuo pistemäärä voi monen silmään nykyisessä pelitulvassa olla jo se kriittinen asia, joka pudottaa pelin pois ostoskärrystä. Monet Quantum Breakinkin lynkkaajat eivät välttämättä ole antaneet pelille edes kunnon mahdollisuutta, vaan kiekuvat vain samaa virttä kuin kaikki muutkin.

Tällä mentaliteetilla, pelien puolelta ei hirveästi pettymyksiä ole tullut. Sen sijaan leffojen puolelta en harrasta arvosteluiden lukemista, enkä viimeisten trailerienkaan katsomista juonispoilereiden takia, joten yleensä menen leffaan omat optimistiset ajatukset päässä. Joskus pieniä pettymyksiä tulee (esim Rogue One), mutta joskus se hypetys ja optimistisuus nostaa leffakokemuksen ihan kattoon (esim Force Awakens), koska kaikkea mahdollista ei katso niin kyynisesti. Joskus meinaan käy jopa niin, että vaikka onkin isot odotukset, niin leffa tai peli voi jopa ylittää ne ja silloin vasta innostuukin. Suosittelenkin suhtautumaan moniin suurimpiin hankintoihin kyllä kriittisesti, mutta ei kyynisesti, ja antaa itselleen lupa innostua silloin kun se on aiheellista. :)

Käyttäjän kukkomestari kuva
kukkomestari
Lainaus käyttäjältä snaketus

....kuten Tekken 7:sta. Siinä kohtaa nostalgia sarjaa kohtaan sekä pelisarjan tekninen täydellisyys tappelupelinä, mutta ennakotilausta eivät minusta irti saa, varsinkaan viineisimmän Digital Foundry videon perusteella..

Jaa koska on 900p?

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus
Lainaus käyttäjältä kukkomestari

[quote='käyttäjältä snaketus']....kuten Tekken 7:sta. Siinä kohtaa nostalgia sarjaa kohtaan sekä pelisarjan tekninen täydellisyys tappelupelinä, mutta ennakotilausta eivät minusta irti saa, varsinkaan viineisimmän Digital Foundry videon perusteella..[/quote]

Jaa koska on 900p?

Muun muuassa. Onko se joku ongelma? Odotan millainen Pro-tuki on ja teen ostopäätökseni sitten. Kyllä minulla niitä low-res Tekkeneitä on tua hylly täynnä. Helvetti Tekken 5 remasteri on PS3:lla 1080p.

Käyttäjän kukkomestari kuva
kukkomestari
Lainaus käyttäjältä snaketus

Lainaus käyttäjältä kukkomestariLainaus käyttäjältä snaketus....kuten Tekken 7:sta. Siinä kohtaa nostalgia sarjaa kohtaan sekä pelisarjan tekninen täydellisyys tappelupelinä, mutta ennakotilausta eivät minusta irti saa, varsinkaan viineisimmän Digital Foundry videon perusteella..

Jaa koska on 900p?
Muun muuassa. Onko se joku ongelma? Odotan millainen Pro-tuki on ja teen ostopäätökseni sitten. Kyllä minulla niitä low-res Tekkeneitä on tua hylly täynnä. Helvetti Tekken 5 remasteri on PS3:lla 1080p.

Jos tuo 900p olisi ollut ainut syy, jonka annat vaikuttaa ostopäätöksesi, niin olisin pitänyt käytöstäsi omituisena. Mutta kerroit odottavasi myös lisätietoja pro-tuesta yms, niin ymmärrän näkökantaasi paremmin.

Käyttäjän Boblick kuva
Boblick

Itse en taas allekirjoita ollenkaan sitä ajatustapaa, että koska muuallakin viilataan linssiin niin miksi ei sitten pelimainonnassakin. Hyvä esimerkki tästä on se, miten hampurilaisketjut käyttävät mainoksissaan niin koristeltuja hampurilaisia, että ne eivät ole edes syömäkelpoisia. Kuvat pitäisivät olla kunkin putiikin itse tehdyistä purilaisista ja ne pitäisi olla syömäkelpoisia.

Toinen esimerkki on einespakkausten kuvat, jossa kuva safkasta on ihan eri, kuin mitä todellisuus on. Jokainen tottakai tietää, joka eineksiä syö, mitä sieltä pakkauksesta kuoriutuu kun sen avaa. Silti mielestäni kuvan pitäisi olla se mitä sielä sisällä oikeasti on. Ei mitään bullshit-kuvaa herkullisesta lihapulla-annoksesta. Tästä syystä pidän sitä erittäin hyvänä kehityssuuntana, että Steam on asettanut pelien screenshoteille uusia suosituksia ja että ne pitäisivät olla suoraan pelistä, eikä mitään photarilla siloiteltuja "pelikuvia".

Ymmärrän kuitenkin, että näin asiat silti ovat ja on viisaampaa olla varuillaan. Silti joku aina joskus onnistuu viilaamaan sitä varovaisempaakin linssiin ja onko sitten aina oikein heti ajatella, että onpas idiootti ihminen. Oma vika, mitäs uskoit.