Kurkistus sumuiseen kristallipalloon

On enää vajaa kuukausi vuotuisiin E3-messuihin. Ne ovat jo vuosien ajan tarjonneet parhaan katsauksen siihen, mitä seuraava pelivuosi tuo tullessaan. Tämänvuotiset messut ovat kuitenkin jopa tavallista kiinnostavammat. Nykyinen, poikkeuksellisen pitkään elänyt konsolisukupolvi alkaa olla loppusuoralla, ja katse kääntyy kohti tulevaa.

16.5.2012 10:45

On enää vajaa kuukausi vuotuisiin E3-messuihin. Ne ovat jo vuosien ajan tarjonneet parhaan katsauksen siihen, mitä seuraava pelivuosi tuo tullessaan. Tämänvuotiset messut ovat kuitenkin jopa tavallista kiinnostavammat. Nykyinen, poikkeuksellisen pitkään elänyt konsolisukupolvi alkaa olla loppusuoralla, ja katse kääntyy kohti tulevaa. Vaikka pelaajat ja edes laitevalmistajat eivät välttämättä haluaisi uusia koneita vieläkään, on pelaaminen ja peliala itsessään muuttunut viime vuosien aikana varsin radikaalisti. Parina viime vuotena kukaan ei ole tuntunut tietävän, mitä tulevaisuus tuo tullessaan, mutta viimeisen vuoden aikana tietyt trendit ovat alkaneet hahmottua.

Niin sanottujen AAA-pelien eli suurten laatupelien tekeminen on todella kallista ja aikaa vievää. Kun sellainen peli ei myykään odotetusti, se on viimeisen parin vuoden aikana tarkoittanut lähes automaattisesti siitä vastanneen studion sulkemista – epäonnistumisiin ei ole enää varaa. Niinpä ne tekijät, joilla ei ole käsissään jotakin tunnettua menestyssarjaa, eivät enää pysty tekemään näitä suurpelejä. Edes valtava markkinointikoneisto ei takaa enää menestystä. Kun samaan aikaan rinnalle ovat nousseet huomattavasti nopeammin ja halvemmalla tehdyt mobiilipelit ja sosiaaliset pelit, ovat monet pelintekijät vaihtaneet alustaa. Miksi asettaa koko elämä vaakalaudalle, kun menestystä voi saavuttaa helpommin kevyemmillä ja pelaajamääriltään suuremmilla alustoilla, joilla yksi epäonnistuminen ei tarkoita konkurssia?

Samalla voidaan kysyä, onko nykytilanteen syntyyn vikaa myös meissä pelaajissa. Olemme viimeisen vajaan vuosikymmenen aikana tottuneet saamaan ja sitä kautta myös vaatimaan vain parasta. Meille ei enää kelpaa mikään, ainakaan jos seuraa ja uskoo pelaajien verkkokirjoittelua. Haluamme koko ajan enemmän, emmekä oikeastaan ole valmiita maksamaan mistään mitään. Nostamme metelin pienestäkin kokemastamme vääryydestä välittämättä siitä, onko siihen oikeastaan järkeviä perusteita vai ei. Pääasia, että vaadimme. Kulissien takana pelintekijöiden kommenteissa kuulee yhä useammin katkeruutta siitä, ettei heidän työtään arvosteta tosipelaajien keskuudessa.

Vuosia sitten tämä oikeutettu asenne oli vielä ymmärrettävää, sillä pelien vakavat harrastajat olivat niiden ainoa kohdeyleisö, mutta ajat ovat muuttuneet. Kevytpelien yleisö on ehkä ailahtelevampaa, mutta myös suurilukuisempaa ja vähemmän vaativaista. Lisäksi uusi yleisö on selkeästi valmiimpi käyttämään rahaa pelinsisäisiin ostoksiin peleissä, jotka ovat toki jo valmiiksi halpoja tai jopa ilmaisia. Tällainen freemium-malli on yksi niistä trendeistä, jonne myös konsolipelien arvellaan tulevaisuudessa siirtyvän.

Tosipelaajien pelit tuskin silti katoavat mihinkään, sillä myös niille on tilausta tulevaisuudessa. Ei tarvitse katsoa kuin sivulla 64 arvosteltua Trials Evolutionia, joka todellisena pelaajien pelinä rikkoi kaikki Xbox Live Arcaden myyntiennätykset ensimmäisenä päivänään. Silti on syytä huomata, että se oli nimenomaan latauspeli.

Vaikka tulevaisuuden trendit ovat siis jo nähtävillä, ei niiden paikkansapitävyydestä silti voi sanoa mitään varmaa. Joitakin vuosia sitten pidettiin lähes varmana, että pc-pelaaminen tulee kuolemaan konsolipelien varjossa, mutta toisin kävi. Niinpä on mielenkiintoista nähdä, mitä laitevalmistajat ja pelintekijät tämän vuoden E3-messuilla seuraavasta laitesukupolvesta paljastavat. Onko luvassa jotain tosipelaajia järkyttävää, vai onko pelaamisen tulevaisuus sittenkin vielä niin epämääräinen, ettei kukaan uskalla ottaa ensiaskeleita sen suuntaan?

Pääkirjoitus on julkaistu toukokuun Pelaaja-lehdessä numerossa 116.

Lisää luettavaa