Pääkirjoitus on julkaistu Pelaaja-lehden nyt
myynnissä olevassa 20-vuotisnumerossa!

Pelivuosi 2022 on yhtä juhlaa ainakin siinä mielessä, että vuoteen mahtuu huomattavia merkkipäiviä. Uskoisitko, että Final Fantasy, Mega Man ja Metal Gear näkivät päivänvalon peräti 35 vuotta sitten? Maljoja kilistellään myös 25-vuotiaille Falloutille ja GoldenEye 007:lle sekä 15 vuotta täyttäville BioShockille, Unchartedille, Portalille ja jopa Assassin’s Creedille – nämäkin vain muutamia mainitakseni. Vaikka moni saattaa vuosijuhlien valossa tuntea olonsa vanhaksi, ne asettavat asioita perspektiiviin. Pelit ja peliala ovat kehittyneet päätähuimaavaa vauhtia hyvin lyhyessä ajassa, joten menneiden saavutusten juhliminen on aivan yhtä tärkeää kuin eteenpäin katsominen.

Heitetään siksi perään kierrepallona vielä yksi nimi: Pelaaja-lehti, jonka ensimmäinen numero ilmestyi tasan 20 vuotta sitten lokakuussa 2002. En itse ollut mukana lehden alkutaipaleilla, mutta olen kuullut legendat muutamaankin otteeseen vuosien aikana. Ensinumeroiden eteen tehtiin töitä hartiavoimin, ja tilaajien lehtiin liimattiin osoitetarroja omin käsin vanhempien autotallissa. Tiimi pani itsensä täysillä likoon. Voin vain kuvitella, että usko tekemiseen oli toisinaan koetuksella, sillä pienen ja itsenäisen kustantajan pelilehdelle povattiin nopeaa kuolemaa. Jokainen uusi numero ja kulunut vuosi kuitenkin osoittivat, että alati muuttuvalla mediakentällä oli sijaa uuden pelaajapolven pelimedialle. Ei ihme, että jokainen pienempikin saavutettu merkkipaalu tuntui juhlimisen arvoiselta.

Paljon on luonnollisesti tapahtunut sitten alkuaikojen, eikä Pelaaja ole ollut enää hyvään toviin kentän uusi tulokas. Siitä huolimatta tietyt asiat ovat pysyneet ennallaan. Vaikka maailmantilanne ja videopelit itsessään ovat hyvin erilaisia, painimme yhä samojen pohjimmaisten kysymysten parissa. Miten kertoa peleistä ja niiden takana olevista tarinoista, kehittäjistä ja ilmiöistä mahdollisimman kattavasti rajatun sivumäärän ja resurssien puitteissa? Miten valjastamme verkon, podcastit ja toisinaan jopa videot levittämään rakkautta videopeleihin? Mitkä ovat seuraavat askeleet?

Toimituksen nykyinen kokoonpano on hakenut suuntaviivojaan vasta hetken, mutta jo tänä aikana muutama asia on käynyt selväksi. Sekä vanhemmilla konkareilla että kesäisen avustajahakumme kautta riveihin liittyneillä uusilla kirjoittajilla on selkeitä visioita siitä, mihin suuntaan Pelaajaa kaikissa muodoissaan voisi kehittää. Niin vanhan kuin uudenkin kirjoittajapolven edustajia tuntuu yhdistävän halu pysyä ajan hermolla, tehdä syväluotaavia katsauksia sekä tuoda esiin uudenlaisia ääniä ja näkökulmia pelaamisesta ja pelinkehityksestä. Näille raivaamme tilaa parhaamme mukaan. Esimerkiksi tässä juhlanumerossa alkaa uusi Kehityskaari-palsta, jossa nimen mukaisesti lähdetään rakentamaan omaa peliä ja seuraamaan projektin kehitystä onnistumisineen ja luomiskipuineen.

Emme tietenkään unohda käsitellä myös niitä pelejä ja sarjoja, jotka juhlivat omaa 20-vuotistaivaltaan joskus 2040-luvun tietämillä. Kuuntelemme myös sinun, arvon lukijan, rakentavaa palautetta ja ajatuksia yhä aktiivisesti, sillä Pelaajaa tehdään niin kauan kuin se koetaan lukemisen ja tukemisen arvoiseksi. Kiitänkin koko Pelaajan tekijäkaartin puolesta kaikkia lukijoitamme tilaisuudesta olla osa arkeanne vielä kahden vuosikymmenen jälkeenkin. Kumarran syvästi myös tekijäkaartin nykyisille ja entisille jäsenille sekä yhteistyökumppaneille. Teistä jokainen on tehnyt yhteisestä matkastamme mahdollisen.

Ville Arvekari,
Pelaaja-lehden päätoimittaja

Lisää luettavaa