Lokakuun pääkirjoitus: Pelien tekeminen on monille unelmatyö, jolla on varjopuolensa

Pelaaja-lehden päätoimittajan Miika Huttusen pääkirjoitus lokakuulle 2018.

5.10.2018 12:00

Unelmatyön varjopuolet

Syyskuun lopussa Telltalen pelien ystävät saivat todella huonoja uutisia: studio suljetaan ja valtaosa sen 250 työntekijästä irtisanotaan. Tietyt yrityksen velvoitteet, kuten Netflixille tehdyn Minecraft: Story Moden viimeistely, viedään vielä loppuun minimihenkilöstöllä. Edes studion maineeseen nostanut The Walking Dead -seikkailupelisarja ei näillä tiedoin saa päätöstään, joskin ulkopuolisten tahojen on kerrottu olevan kiinnostuneita asiasta.

Monille Telltalen pelien faneille tieto tuli taatusti yllätyksenä, sillä päällisin puolin yrityksellä näytti menevän varsin hyvin. Sen pelejä kehuttiin, mielenkiintoisten lisenssien määrä kasvoi tasaiseen tahtiin, ja tekeillä oli muun muassa Stranger Things -hittisarjaan perustuva peli. Todellisuus oli valitettavasti karumpi.

Telltalen nosti menestykseen vuoden 2012 palkittu ja kehuttu The Walking Dead: Season One, joka myös myi erittäin hyvin. Sen menestyksen siivittämänä studio laajensi toimintaansa ja kehitti lisää tunnettuihin lisensseihin perustuvia pelejä, kuten Game of Thrones ja Batman. Samalla nosti kuitenkin päätään pelialan ikävä varjopuoli eli työntekijöiden ylityöllistäminen. The Vergen alkuvuodesta saamien tietojen mukaan työolosuhteet studiolla olivat huonot, sillä monet samanaikaiset projektit aiheuttivat jatkuvia ylitöitä ja viikonlopputöitä ilman korvausta. Tämä näkyi myös pelien heittelevässä laadussa.

Syypäänä ongelmiin pidettiin Kevin Brunea, studion silloista johtajaa ja yhtä sen perustajista. Syksyllä 2017 uudeksi toimitusjohtajaksi vaihdettiin Pete Hawley, joka ensitöikseen teki yrityksessä uudelleenjärjestelyjä ja irtisanoi 90 työntekijää. Suunnan kerrottiin olevan parempaan päin, mutta toisin kävi.

Asiasta kärsivät tietenkin eniten Telltalen työntekijät. Pelintekijöiden oikeudet etenkin Yhdysvalloissa ovat heikolla tasolla, sillä heillä ei vielä ole edes omaa liittoa pitämässä huolta työntekijöistä. Tieto studion sulkemisesta tuli heillekin täytenä yllätyksenä, eikä mitään irtisanomispaketteja olisi luvassa – vain hetki aikaa tyhjentää pöytä ja poistua. Se on karu kohtalo monia kehuttuja ja rakastettuja pelejä tehneille ammattilaisille.

Tapaus on ikävä muistutus ensinnäkin siitä, että pelit ovat bisnestä. Vaikka tiettyä peliä kehutaan, se ei välttämättä kannata kaupallisesti. Sen tekeminen voi olla liian kallista, tai sitä ei myydä tarpeeksi paljon tai tarpeeksi hyvällä hinnalla. Tätäkin tärkeämpää on muistaa, että näitä pelejä tekevät ihmiset, joille työ on monesti kutsumus tai unelma. Sen vuoksi työn eteen ollaan valmiita tekemään monia uhrauksia – eikä vähiten taloudellisia.

Mitä tapauksesta voidaan sitten oppia? Ainakin sen, että etenkin Yhdysvalloissa pelintekijät tarvitsevat kipeästi omaa ammattiliittoa. Ei saa olettaa, että tekijät ovat valmiita uhraamaan terveytensä ja elämänsä pelien eteen, pahimmassa tapauksessa ilman kunnon korvausta.

The Walking Dead: The Final Season saattaa vielä valmistua ulkopuolisten voimin, mikä saattaa lohduttaa sarjan faneja. Toimeentulonsa menettäneitä kehittäjiä se ei lämmitä.

Miika Huttunen
Pelaaja-lehden päätoimittaja

Pääkirjoitus on julkaistu tänään ilmestyneessä lokakuun Pelaaja-lehdessä, jonka sisältöön voit tutustua täällä!

Lisää luettavaa