EA ansaitsee kiitoksemme

Star Wars Battlefront II oli tähän asti röyhkein yritys tuoda ilmaisten mobiilipelien bisnesmalli täysihintaisiin peleihin. Sen loottilaatikoiden aiheuttama nettiraivo äityi niin pahaksi, että viralliset tahot ympäri maailmaa joutuivat tavalla tai toisella ottamaan kantaa siihen, ovatko ne lain silmissä uhkapeliä. Tärkeämpi kysymys kustantajien osalta on kuitenkin se, johtaako kohu toimenpiteisiin, kuten muutoksiin lainsäädännössä.

Se on vielä toistaiseksi epäselvää, mutta liikehdintää tähän suuntaan on jo tapahtumassa. Loottilaatikoiden vastustajien ei kuitenkaan kannata vielä korkata kuohuvaa, sillä ne tuskin katoavat minnekään. Laatikoita sisältävien pelien ikäraja saattaa nousta 18 vuoteen ja niiden sisällön saamisen todennäköisyysprosentit saattavat tulla pakosta näkyville, mutta ne ovat kustantajille aivan liian tuottoisia, jotta niistä luovuttaisiin.

Nettiraivosta huolimatta myös suurin osa pelaajista näyttää hyväksyvän tietynlaiset mikromaksut, kuten juuri loottilaatikot. Gaming Todayn suuren verkkotutkimuksen mukaan lähes 70 prosenttia pelaajista hyväksyy puhtaasti kosmeettiset pelinsisäiset ostokset. Vain reilu prosentti vastaajista tosin ilmoittautuu niiden faneiksi, joten ehkä hyväksymisen sijaan voitaisiin puhua enemmänkin sietämisestä. Silti yllättävän harva – noin kuusi prosenttia vastaajista – kertoi, ettei ole ikinä käyttänyt niihin rahaa.

Verkkotutkimuksia on toki monenlaisia ja vastausmääristä huolimatta niihin pitää aina suhtautua varauksella, mutta Gaming Todayn tutkimuksen yleiset suuntaviivat pitävät luultavasti paikkansa. Samaa tukevat suurten kustantajien viime vuoden taloustulokset, jotka osoittavat mikromaksujen takovan rahaa.

Loottilaatikoiden vastustajien ei silti kannata vaipua epätoivoon, sillä heidänkin äänensä on kuultu. EA odotti Star Wars Battlefront II:n myyvän viime vuonna kahdeksan miljoonaa kappaletta, mutta myynti jäi odotuksista lähes miljoonan. Loottilaatikkokeskustelu oli siihen taatusti iso syy. Tällainen tiputus on iso kolaus, etenkin kun ottaa huomioon, että mikromaksut vedettiin pois heti julkaisun jälkeen, eivätkä ne ole vieläkään tulleet takaisin, joten nekin rahavirrat jäivät EA:lta saamatta.

Pitkällä tähtäimellä EA:n sijoittajat ja osakkeenomistajat eivät silti ole huolissaan yrityksen tulevaisuudesta. Star Wars Battlefront II:n odotuksia huonommasta menestyksestä huolimatta yhtiön osakekurssi nousi helmikuussa kaikkien aikojen ennätykseen.

Pelaajilla saattaa lopulta olla jopa syytä kiittää EA:ta. Loottilaatikoiden tulevasta kohtalosta riippumatta muilta kustantajilta ei jäänyt huomaamatta niistä nousseen negatiivisen kohun vaikutus Star Wars Battlefront II:n myyntiin. Se saa ne varovaisemmiksi mikromaksujen ja loottilaatikoiden suhteen. Olisin varsin yllättynyt, jos kukaan enää yrittäisi tuoda niitä täysihintaisiin peleihin yhtä röyhkeällä mallilla. Kehittäjät ja kustantajat miettivät varmasti korvaavia vaihtoehtoja loottilaatikoille, mutta Star Wars Battlefront II:n ansiosta ne ovat taatusti pelaajaystävällisempiä. Tai ainahan sitä voi toivoa.

Miika Huttunen
Pelaaja-lehden päätoimittaja

Lisää luettavaa